Lidé začínají dávat přednost kvalitním vínům

www.ihned.cz/autori

Čeští výrobci alkoholických nápojů se v posledních letech potýkají s poklesem poptávky. Podle odborníků to souvisí s celkovou změnou životního stylu. Snížení spotřeby oznámil v posledním roce i Český svaz pivovarů a sladoven, producentů vína se však tento trend výrazněji dotkl až letos.
Od roku 1994 se přitom mohli každoročně těšit ze zvýšené spotřeby o čtyři až šest procent. S růstem zisků však stále mohou počítat vinaři, kteří se orientují na produkci vyšší kvality. Zatímco totiž spotřeba vína šla dolů, výdaje za víno se letos zvýšily o pět procent.
Ještě před několika lety byl podíl drahých vín na celkové tuzemské produkci mizivý, v současnosti se pohybuje na úrovni až sedmi procent. Moravští a čeští výrobci vín přitom ročně na trh dodají na 60 miliónů litrů. "Prodáváme ve větším objemu vína ročníková, archívní, přívlastková a odrůdová, a to především v lahvích o objemu 0,75 litru," uvedl Pavel Vajčner, ředitel společnosti Znovín Znojmo, předního českého výrobce přívlastkových vín.
"Lidé si chtějí vína více vychutnat, zlepšuje se také obecná povědomost o vínech a zákazníci jsou ochotni za kvalitu navíc připlatit," dodal Vajčner. Průměrná realizační cena Znovínu tak například v loňském roce vzrostla o tři až čtyři koruny za litr a dosáhla přibližně 50 korun. Podle ředitele firmy se to pak zpětně promítne do možnosti nakoupit dražší a kvalitnější surovinu. "Zaměřili jsme se více na odrůdová a speciální vína a obsadili jsme nové segmenty trhu," vysvětlil.
Příklon konzumentů ke kvalitě zaznamenal i největší český producent vína, společnost Bohemia Sekt a.s.(BS). "O čtyři až pět procent narostl v prvním pololetí prodej základní řady odrůdových produktů," uvedl obchodní ředitel firmy Dalibor Šebela. Podpořit segment odrůdových vín hodlá BS i otevřením nových vinařství. Jedná se o propojení vinice v určité oblasti, která bude na nových produktech vyznačená, se sklepy a výrobou. "Konzumenti mají rádi, když si určitou řadu vína mohou spojit s konkrétním místem," uvedl finanční ředitel BS Jiří Laurin. "Naší strategií je prodávat odrůdová vína zákazníkům, kteří neberou víno pouze jako alkohol a jimž kromě prodeje můžeme nabídnout další služby, například vinařskou turistiku, zásilkovou službu či privátní boxy," dodal Vajčner.
BS sice vyrábí i vína nejnižší kategorie, tzv. stolní vína, ale tento segment nehodlá rozvíjet. Stolní vína se na produkci BS podílejí podle Laurina zhruba patnácti procenty. Podle něj není v Česku výhodné vyrábět stolní vína hlavně proto, že se zde nepěstují odrůdy vhodné k jejich výrobě. Tyto produkty tvoří zhruba 40 procent celkové spotřeby vína a většinu podle Laurina představuje import z Itálie či Španělska zprostředkovávaný hlavně obchodními řetězci. Na celkových importech vína do Česka se právě tato stolní vína podílejí 99 procenty, dodal.
Trend orientace na kvalitu BS aplikuje i při výrobě šumivých vín. "Opouštíme řadu konzumních produktů," vysvětlil Šebela. Na rozdíl od běžných vín se trend stagnace spotřeby sektů netýká. Jejich spotřeba v posledním roce naopak vzrostla, a to o pět procent. "Od loňského podzimu se zvýšila koupěschopnost obyvatel," vysvětlil Šebela. V prvním pololetí posílil BS na trhu šumivých vín o 12 na 78 procent.