Počítačové firmy pomohou svým zákazníkům

Prodejci výpočetní a telekomunikační techniky zřizují zelené linky pro klienty a rozšiřují programy podpory zákazníka.
Hany Farghali
www.ihned.cz/farghali
Praha, 16. 8. 2002
Velká voda pomalu odeznívá a postižené firmy odhadují první škody. Mezi nejvíce poškozené zařízení přitom patří výpočetní technika, bez níž dnes žádná firma nemůže fungovat. Prodejci to vědí a v těchto dnech již udělali první kroky k minimalizaci případných ztrát svých klientů. Zelené linky, zvýhodněné nabídky, servis do 24 hodin či doprava zdarma. To jsou jen některé služby s přidanou hodnotou, které začínají prodejci nabízet.
Tisková mluvčí společnosti IBM Jana Pavlíčková HN řekla, že firma zavedla speciální bezplatnou linku, na kterou se mohou zákazníci obracet s žádostmi o pomoc se zařízením. "Na této lince však zatím nezaznamenáváme výrazný provoz. Zákazníci zatím musí zjistit, co vlastně potřebují znovu koupit či obnovit. Nápor žádostí očekáváme příští týden," dodala Pavlíčková.
I společnost Hewlett-Packard nezaznamenala zatím mnoho žádostí o pomoc. Ředitel divize služeb HP Milan Prypoň řekl, že více než poptávku po nových strojích očekávají v následujících dnech zvýšené požadavky na komplexní vyčištění IT zařízení a jejich zpětné uvedení do provozu. Prypoň ale připomněl, že podporu bylo nutné rozšířit již před záplavami, kdy zákazníci v zátopových oblastech žádali přesunutí zařízení do vyšších pater či korektní vypnutí serverů. Situaci firma řešila jak výjezdy k zákazníkům, tak vzdálenou podporou.
Odlišně na celou situaci nahlíží společnost Livingston, která v Česku nabízí pronájem výpočetní techniky. Ředitel firmy Daniel Dušek uvedl, že aktuálně je největší zájem o notebooky a stolní PC. Poptávky podle něj směřují zejména z menších firem. "Vzhledem k aktuální situaci poskytujeme bezplatně dovoz veškerých zařízení bez ohledu na vzdálenost. Tato akce platí do konce srpna pro všechna postižená území. Zatím je to Jihočeský kraj, západní a severní Čechy a Praha," upřesnil Dušek.
Pavel Jirutka, ředitel společnosti Expert&Partner engineering, která se zabývá mimo jiné i dodávkami výpočetní techniky, uvedl, že firma vyjde zákazníkům vstříc tím, že termín plateb přizpůsobí předpokládaným lhůtám vyřešení pojistných záležitostí .
Mluvčí společnosti Infinity, dodavatele IT řešení, Dana Ouhrabková shrnuje situaci slovy: "Všichni v této chvíli spíš myslí na něco jiného než na okamžitou koupi IT zařízení. Vše bude také záviset na tom, jak jsou zákazníci pojištěni." Oslovené firmy se shodují v tom, že o dalším chování zákazníků rozhodne až příští týden.