Hany Farghali - www.ihned.cz/farghali
Praha, 6. 8. 2002
Krátké textové zprávy využívají v České republice ve stále větší míře banky a marketingové společnosti. Jen za poslední měsíc odeslala eBanka téměř sto tisíc zpráv svým klientům a podle mluvčí banky Lenky Petroncové zájem o služby stále roste. Informace o stavu účtu eBanka poskytuje prostřednictvím SMS všem svým klientům
"Celkový počet zaslaných SMS našim klientům byl za loňský rok zhruba jeden milión. Pro tento rok odhadujeme, že si klienti vyžádají zhruba o dvě stě tisíc zpráv více než v roce předchozím," dodává Petroncová.
Podobně je na tom i Komerční banka, kde z celkových 228 342 klientů Expresní linky využívá služeb SMS 85 600 zákazníků. Mluvčí obou bank shodně tvrdí, že využívání textových zpráv k informačním účelům bude do budoucna stále stoupat.
Vedle bank výhod SMS využívají i marketingové společnosti nebo cestovní kanceláře, které jejich prostřednictvím oslovují zákazníky s akčními nabídkami nebo odpovědními soutěžemi. Marek Cibere, vedoucí internetového oddělení společnosti Lion Teleservices, k tomu říká, že výhodou informačních kanálů SMS je, že primární kontakt učiní sám zákazník, nemůže tedy dojít k zasílání nevyžádaných zpráv. U nás zatím platí nepsané pravidlo, že se čísla klientů nevyhledávají v jakýchkoliv veřejných databázích. Pokud společnost chce klienta kontaktovat, musí jí číslo poskytnout sám. Společnost Český Mobil, provozovatel sítě Oskar, k tomu již před časem uvedla, že v rámci služby SMS Connect, která nabízí hromadné zasílání SMS, čísla jejich klientů v žádném případě nikomu neprodává. Mluvčí Oskara tvrdí, že zatím na tuto telemarketingovou službu žádnou negativní reakci ze strany svých zákazníků Oskar nezaznamenal.
SMS však mohou fungovat i v opačném směru, od klienta k firmě. "V současnosti pracujeme na objednávkovém systému přes textové zprávy, kdy zákazníci našeho klienta zasílají katalogový kód vybraného zboží na uvedené číslo. Systém potom objednávku zpracuje a do určitého data bude zboží doručeno. Je to relativně nový model, ale má velkou šanci na úspěch," dodává Cibere.
Na podobném principu fungují i odpovědní zprávy, jaké mnozí znají ze spotřebního zboží, z nabídek cestovních kanceláří. "Odpovědní zprávy jsou poslední dobou čím dál více oblíbené. Jako vzorový příklad využití tohoto kanálu nám může sloužit akce, kdy spotřebitel zasílá čárový kód zpět výrobci a zařazuje se tak do slosování o různé ceny či slevy," říká Marek Cibere. O čem se však nikdo nezmiňuje je fakt, že pokud zašlete například čárový kód na určité číslo, můžete se dostat do databáze, která vám později bude zasílat zmíněnou nevyžádanou poštu.
V zahraničí se zasílání nevyžádaných sms zpráv či e-mailů stává pomalu noční můrou. Například společnost Icstis, která dohlíží nad britským mobilním trhem, informovala, že za posledních devět měsíců obdržela přes 1500 stížností od uživatelů mobilů. Nejhorší situace se zasíláním nevyžádaných SMS zpráv panuje v Japonsku. Podle odborníků patří zhruba polovina textovek odeslaných síti hlavního operátora DoCoMo mezi nevyžádané reklamní zprávy. Cibere však uklidňuje: "Japonsko je specifický případ a chování těchto společností je na míle vzdáleno české mentalitě."