Jiří Sládek

www.ihned.cz/sladek

Londýn/Praha, 26. 6. 2002

Úroveň některých britských škol není valná, míní britská ministryně školství Estelle Morrisová. Tento týden ostře kritizovala kvalitu některých středních škol. Jsou mezi nimi i takové, se kterými by podle svých slov nechtěla mít nic do činění.

Její nevybíravý komentář vyvolal okamžitou odezvu ze strany odborových svazů učitelů. Tím spíše, že mnozí z pedagogů ještě ani nestihli strávit nedávnou obdobnou kritiku z úst Alastaira Cambella, mluvčího premiéra Tonyho Blaira.

Morrisová říká, že školy je třeba modernizovat.

"Vím, že všechny střední školy v Británii nejsou zcela stejné," citoval Morrisovou list Independent. "Jako bývalá učitelka ale někdy navštívím některou školu a vím, že bych v ní chtěla pracovat. Stejně tak vidím některé, se kterými bych nechtěla mít nic společného," uvedla.

Morrisová vyučovala osmnáct let na střední škole ve městě Coventry. Až do roku 1992, kdy se stala poslankyní parlamentu. Zůstala ovšem členkou Národního svazu učitelů.

Jeho předseda Doug McAvoy se slovy ministryně nesouhlasí. Má totiž pocit, že tvrdá kritika může pouze demoralizovat pedagogy nepříznivě hodnocených škol.

"Je to urážlivé vyjádření, nevhodné pro osobu, která stojí v čele ministerstva školství," prohlásil McAvoy. Někteří z učitelů si podle něj mohou vysvětlit výrok jednoduše. "Pokud existují v Británii školy, na kterých by nemohla učit ministryně, proč by potom na nich měli učit oni?" položil si McAvoy řečnickou otázku.

Estelle Morrisová se brání takové interpretaci svých slov. Vysvětluje, že neměla v úmyslu kritizovat samotné učitele. Chtěla pouze upozornit na to, že mnozí učitelé zaměňují dokonalost s elitářstvím při své snaze poskytnout rovné možnosti vzdělání pro všechny děti.

"Učitelům se nepodařilo odstranit závislost mezi finančními možnostmi žáků a úrovní dosaženého vzdělání," soudí Morrisová. Systém středních škol upadl čtyřicet let od svého zavedení do upadajících stereotypů a uniformních představ o podobě výuky.

Proto by ministryně uvítala větší různorodost v nabídce vzdělání, především u specializovaných dotovaných středních škol.

"Bezesporu není možné se vrátit do dob, kdy byl dětem se špatným hmotným zabezpečením víceméně upírán přístup ke vzdělání," citovala Morrisovou stanice BBC.

Podle ministryně však nastal čas odbourat přežívající pravidlo, podle kterého byl každý náznak odlišnosti ve vzdělávacím systému označován za příklad elitářství. "V uplynulých letech jsme příliš zdůrazňovali potřebu rovnosti v přístupu ke vzdělání," řekla.

David Hart, stojící v čele Národního svazu ředitelů škol, ministryni školství doporučil, aby se raději věnovala především problémům škol v nejchudších a nejproblematičtějších čtvrtích.

S tím souhlasí i John Dunford z učitelského odborového svazu. Systém středoškolského vzdělání by podle něj měl být přístupný každému. I na takových místech, jako jsou chudá předměstí velkých měst, kde se učitelé potýkají s vážnými problémy.

Právě zde je podle odborníků třeba začít řešit nahromaděné nesnáze. "Co školy skutečně postrádají, jsou odpovídající investice a také možnost svobodně rozhodovat o tom, do které oblasti mají směřovat," soudí David Rendel, expert liberálních demokratů pro oblast školství.

Rodiče dětí potom trpí především nedostatkem výběru. Především ve venkovských oblastech se nabídka specializovaných škol nemusí strefit do potřeb jejich dětí.

Opoziční konzervativci si překládají slova Morrisové jako přiznání, že systém školství nevyhovuje. "Selhalo čtyřicet let labouristické vzdělávací politiky," uvedli.