Vltavu v létě ovládají parníky s turisty

V nabídce je i noční tříhodinová projížďka šedesát let starým kolesovým parníkem, na němž se servíruje večeře.
Jan Marek
www.ihned.cz/marek

Praha, 18. 6. 2002
Velkým hitem turistické sezóny bývá v Praze během letních měsíců osobní lodní doprava na Vltavě. "Lidé v poslední době strašně spěchají," říká Pavel Mácha, výkonný ředitel Pražské paroplavební společnosti, ale zároveň dodává, že tento "pomalý" druh dopravy má stále své příznivce.
Na území hlavního města poskytuje služby více než 50 lodí všech velikostí, provozovaných asi třicítkou podnikatelských subjektů. Znamená to, že v provozu na Vltavě panuje čilá konkurence. Ta však jako by krotla alespoň u přístavních můstků a nástupních lávek. Každé toto zařízení má sice svého konkrétního majitele a provozovatele, ti si však navzájem umožňují přistávání bez rozdílu. Záleží tedy na té které společnosti, co potencionálnímu zákazníkovi může nabídnout.

Pražané jezdí po vodě nejraději do Tróje

Pokud jde o osobní lodní dopravu, existují v zásadě dva typy. Prvním je takzvaná linková doprava. Od roku 1865 ji provozuje Pražská paroplavební společnost (PPS). Ta společně s Evropskou vodní plavbou, která je podle obchodního rejstříku jediným akcionářem PPS, tvoří jádro dopravy na Vltavě.
"Linková doprava, to je taková doprava, která jede za všech okolností," říká Mácha. Dodává zároveň, že u tohoto druhu dopravy je to stejné, jako například s tramvajemi. Jsou dány přesné jízdní řády a přestože například za nepříznivého počasí jezdí lodě zpravidla prázdné, musí vyjet.
"Co kdyby na druhé straně někdo stál a čekal," s úsměvem vypráví Mácha. K takovým stálým linkám patří například osmihodinová plavba z Prahy na Slapy a zpět za 250 korun. Linka do pražské Tróje stojí 60 Kč. Podle Máchy je to Pražany absolutně nejvyhledávanější trasa, kdy při příznivém počasí často kapacita jedné lodi ani nestačí uspokojit poptávku a firma musí nasazovat jednu či dvě lodě navíc.

Turisty zajímají jízdy pod pražskými mosty

Z ekonomického hlediska jsou pro dopravce daleko zajímavější okružní plavby. Ty jsou vypravovány podle zájmu a zpravidla tento druh je turisty převážně ze zahraničí nejvíce vyhledáván. Klasikou jsou plavby Prahou, které se liší jednak svojí délkou, ale také poskytovaným servisem. Pro většinu dopravců už je standardem poskytnout při plavbě výklad ve čtyřech světových jazycích či alespoň informační materiály.
Cena běžné hodinové plavby se pohybuje průměrně kolem 200 Kč, dvojnásobně strávený čas na Vltavě stojí zhruba o sto korun víc. Přičemž i zde existuje jakýsi cenový "Rolls Royce". Noční tříhodinová projížďka 60 let starým kolesovým parníkem se servírovanou večeří včetně nápojů přijde na 1290 Kč. Zájem o takovouto plavbu je samozřejmě omezený. V minulé sezóně se uskutečnila pouze třikrát.
Přestože ceny palubních lístků nejsou lidové, dopravci na výběr příliš nemají. Významné částky plynou do údržby náročného lodního parku, konečnou cenu ovlivňuje také vývoj pohonných hmot a cena práce. Například platy kapitánů se pohybují nad celorepublikovým průměrem. Konkrétní částku však Mácha, s ohledem na zákoník práce, odmítl sdělit. U speciálních služeb, které dopravci nabízejí, musí být brán ohled i na cenu potravin.

Provoz lodi se vyplatí od deseti cestujících

Pro dopravce je přitom klíčovým parametrem obsazení lodi. Aby se vůbec náklady na hodinovou plavbu na klasické malé motorové lodi zaplatily, je třeba při ceně lodního lístku 150 Kč, aby na palubě bylo nejméně deset cestujících. Jinými slovy - čistý hodinový provoz lodi stojí něco kolem 1500 Kč.
Podle Máchy existuje celá řada vlivů, které se mohou na zájmu cestujících podepsat. Od špatného počasí až po sportovní utkání. Ředitel však přiznává, že například linkový spoj na Slapy, který představuje celodenní výlet, nemá ekonomický efekt, nebyl ve všední dny vůbec vytížen, a proto se omezuje jen na tři víkendové dny v týdnu.
To hlavní, co tedy může dopravcům kazit náladu, je skutečně ošklivé počasí. "Lidská psychika říká, že pokud prší, na loď se nechodí. A to i přesto, že tyto prostředky jsou v dnešní době vytápěné a klimatizované," shrnuje ředitel Pražské paroplavební společnosti.