Francouzské firmy drtí příliš byrokracie

Jiří Sládek
www.ihned.cz/sladek

Paříž/Praha, 13. 5. 2002
Dva roky tvrdě dřel, s nervozitou se pouštěl po nových neprošlapaných cestách a na volno o víkendech už jenom vzpomínal.
Třiačtyřicetiletý softwarový odborník Phillippe Lapidus je jedním z mnoha Francouzů, kteří v uplynulých letech vdechli zcela novou dynamiku menším firmám.
Přesto dnes není spokojen.
"Při každé návštěvě banky si připadám jaksi méněcenný," říká Lapidus. Stěžuje si, že finanční ústavy upřednostňují spolupráci s velkými a zavedenými firmami. "Začínající podnikatel jako by pro ně téměř neexistoval."
Založil svou softwarovou firmu již v roce 2000. Letošek by se měl stát prvním rokem, kdy jeho projekt po prvních těžkostech skončí v zisku.

Počáteční těžkosti

Lapidusova společnost Ukantoo je jednou z těch, které již zřejmě překonaly porodní bolesti. Zakládat firmu je dobrodružství kdekoli na světě. Málokde je to však tak složité, stěžují si mnozí mladí Francouzi.
Agentura Reuters citovala studii respektované francouzské Agentury pro rozvoj nového podnikání. Ze studie vyplynulo, že v šedesátimiliónové Francii přibližně 15 miliónů lidí toužilo založit nějakou firmu. Z toho 6,5 miliónu mělo již konkrétní podnikatelský záměr. Pouze 180 000 se jich o to nakonec pokusilo.
Lapidus se dostal ke své počítačové firmě přes počáteční zkušenosti s účetnictvím. To mu pomohlo zorientovat se v systému státních půjček začínajícím firmám, současně si tak vydělal na základní vklad pro novou vlastní firmu.
Prvním nepříjemným zjištěním pro něho bylo, že jako podnikatele jej čeká velmi zdlouhavé a složité obcházení příslušných úřadů. Potřeboval si znovu zajistit sociální pojištění, zaevidovat se na úřadu pro nezaměstnanost a zajistit si spoření na penzijní pojištění. "Působí to jako skutečná brzda pro začínající podnikatele," tvrdí Xavier Kergall, který stojí v čele reprezentace obchodních veletrhů v Paříži.

Exodus do zahraničí

Frustraci mladých zakladatelů firem prohlubuje zjištění, že stát postupuje v případu velkých polostátních společností mnohem vstřícněji. Mnoho mladých Francouzů řeší podobné těžkosti jednoduchým způsobem. Seberou své věci a odjíždějí uplatnit svůj talent jinam.
Podle různých odhadů dnes žijí v zahraničí dva milióny Francouzů.
"Kvůli pocitu frustrace a především mnohým lákadlům v zahraničí, od menších daní až po šanci na větší míru profesionálního uplatnění, odcházejí francouzští výzkumníci, lékaři a manažeři," uvedl nedávno magazín Time.
Většinou se Francouzi v cestě za novým místem pohybují v hranicích Evropské unie. Na nových místech přijímají lákavá místa či dokonce zakládají nové firmy.
Většinou k tomu naleznou lepší podmínky. Průměrná daňová zátěž činí v unii 49 procent příjmu - ve Francii 62 procent, v Británii pouze 40 procent. Proto míří Francouzi nejčastěji přes Kanál. Mnozí i dál. V kalifornském Silicon Valley jich pracuje přibližně 50 000.
"Vzdali svůj sen o tom, že změní Francii, tak se vydali změnit svět," vysvětluje poradce pro internetové firmy Jacques Gauchey, zakladatel kalifornské společnosti GA Communications, který především radí americkým firmám, jak nejlépe expandovat do evropských zemí.
Špatné zkušenosti vyprovokovaly k odchodu i počítačové experty - Virginii a Erika Glaenzerovi. "Banky i velké firmy nám řekly, že jsme příliš mladí a příliš ambiciózní," vykládají. Když neuspěli se svým softwarovým projektem pro začínající uživatele PC, vydali se za moře. Založili úspěšnou firmu Inventop Software Co., která nabízí kompletní marketing na internetu.

Co s tím?

Ve Francii se nyní ozývají mnohé hlasy žádající změnu.
Reprezentuje je mimo jiné Christian Blanc, bývalý šéf Air France. Volá po referendu, které by rozhodlo, jak reformovat a modernizovat stát. Současná administrativa podle jeho názoru představuje pro podnikatele největší překážku.
"Sním o Francii, kde by každý z nás mohl být zvolen, a kde by se každý mohl uplatnit se svou ekonomickou iniciativou," prohlásil.

Co trápí mladé francouzské podnikatele:
- Nepružná státní byrokracie
- Nedostatečná podpora zažínajícím firmám
- Příliš velká daňová zátěž
- Zkrácený pracovní týden, který snižuje konkurenceschopnost podniků
- Banky upřednostňují spolupráci s velkými společnostmi
Pramen: