České firmy by měly hledat trhy i v jiných zemích než jen u sousedů, tvrdí CzechTrade

Německo překonává loňskou recesi

Milan Mostýn

Berlín/Praha, 28. 2. 2002
Německá ekonomika se v loňském roce skutečně ocitla v recesi, byť slabé. Oficiálně to včera oznámil Spolkový statistický úřad, čímž současně naplnil nepříznivá očekávání expertů.
Aktuální údaje potvrdily, že hospodářský dynamika se dostala ve srovnání s předchozím rokem do červených čísel jak ve třetím, tak v závěrečném čtvrtletí. Přestože experti předpokládali původně stagnaci, poslední čtvrtletí poněkud překvapilo poklesem hrubého domácího produktu o 0,3 procenta.
Na základě platné definice se ekonomika nachází v recesi, pokud ve dvou kvartálech po sobě poklesne dynamika hrubého domácího produktu země do minusu. Tomu poslední ukazatele v Německu odpovídaly.
"Za negativním vývojem stál zejména pokračující pokles soukromé spotřeby, který se koncem loňského roku ještě urychlil," uvedl analytik Tomáš Kozubek z konzultační firmy Atlantik. Dalším významným faktorem podle něj bylo snížení vývozů při současné stagnaci dovozů.
"Alarmující je, že soukromá spotřeba se dále snížila o půl procenta a prohloubila tak pokles z předchozích tří měsíců. Znamená to, že německé firmy odkládají své investice a výrazně omezují nákupy. To může výrazně postihnout právě české firmy, které patří k jejich dodavatelům," uvedl v reakci na nejnovější statistické údaje generální ředitel České agentury na podporu obchodu CzechTrade Martin Tlapa. Pokles poptávky zaznamenaly mimo jiné softwarové společnosti, které usilovaly o vstup na německý trh.
Německý trh se na českém vývozu podílí čtyřiceti procenty a recese se v příštích měsících promítne i do tlaků na snižování cenových nabídek ze strany německých firem. Některé české podniky mohou proto na recesi získat, neboť část německých společností hledá levnější dodavatele. Na recesi tak mohou krátkodobě vydělat ty naše firmy, jejichž cenová strategie je založena na nízkých nákladech a výrobní flexibilitě. "České podniky musejí svou případnou cenovou výhodu doprovodit dalšími argumenty, zejména pružností, přesvědčivostí jednání, čitelnou cenovou tvorbou, solidností a dlouhodobým zájmem," uvedl Martin Tlapa .
Recese se může negativně odrazit na obratu malých českých firem, které vyvážejí produkci výhradně na německý trh, a společností, jež pracují ve mzdě pro německé partnery.
Možnou šancí, jak se rizikům současné recese vyhnout, je začít hledat nové trhy v rámci Evropské unie, kde se propad ekonomiky tolik neprojevil. CzechTrade proto doporučuje začít hledat obchodní příležitosti například na trzích Belgie a Nizozemska, Irska, Británie, Itálie, Francie či Španělska.
Spolkové ministerstvo financí však chmurnou zprávu o recesi přijalo velmi klidně. "Hospodářství brzy vstoupí do fáze oživení," uvedlo včera ministerstvo s tím, že letos počítá s nárůstem HDP o 0,75 procenta.
Také hlavní ekonom Deutsche Bank Norbert Walter je spíše optimistický. "Mnohé záleží na soukromé spotřebě. Velikonoce by ji mohly stimulovat," řekl Walter listu Financial Times Deutschland. "Slabší euro, výhodné světové ceny ropy a příznivé úrokové sazby podporují konjunkturu," dodal Walter.
Obrat k lepšímu naznačují i poslední údaje o podnikatelském klimatu, a to dokonce v nových spolkových zemích.
"Rizikem by mohla být případná válka v Iráku," uvedl šéfekonom Allianz-Gruppe a Dresdner Bank Klaus Friedrich. Válka by podle něho přinesla zdražení ropy, pád kursů, snížení spotřeby a všeobecnou nejistotu ve všech průmyslových zemích.