Praha, 6. 2. 2002 Úspěšný comeback prožívá klasická gramofonová deska. Přitom před téměř deseti lety se zdálo, že skončí jako muzejní exponát.
"Bez vinylů by berlínská Love Parade s miliónem tancujících prostě neexistovala," tvrdí špičkový DJ Nick Warren. Vinyly diskžokejům umožňují měnit tempo hudby, míchat styly.
"Boom klasických desek, které před lety už všichni odepsali, je pro nás nesmírně zajímavý," říká generální ředitel firmy GZ Digital Media Zdeněk Pelc. Tato firma, bývalé Gramofonové závody v Loděnicích, je největším výrobcem hudebních nosičů ve východní Evropě. Ročně zvyšuje výrobu vinylových desek o 20 až 30 procent.
"V Česku se vinyly prodávají málo, venku to je ale velká móda za velké peníze," poznamenává Pelc. Téměř veškerou produkci firma exportuje především do USA, Velké Británie, Německa a Japonska. Letos hodlá prodat přes čtyři milióny kusů. "Absolutně nejvíce odebírají diskotékové firmy a diskžokejové," říká Pelc. Podle něho se u desek dosahuje podstatně vyšší marže než u dnes běžných CD. Jejich maloobchodní ceny se podle obchodního ředitele vydavatelství EMI Czech republic Ladislava Kolmana pohybují kolem tisíce korun. Přitom loděničtí si u jednoho titulu účtují za přípravu výroby šest tisíc korun a pak za každý kus od 30 do 80 korun.
"V Evropě se výroby desek postupně ruší, jejich kapacity zřejmě nahrazuje právě loděnická firma," říká Kolman. Důvodem může být i cenová konkurenceschopnost českého podniku. Loděničtí chtějí letos poprvé v historii expandovat do zahraničí. "Jednáme o akvizici jednoho ze dvou polských výrobců. Pokud se nedohodneme, postavíme nákladem do sto miliónů korun nový závod," prohlásil Pelc. (ab, jč)
(Další informace na str. 23)