Na železnici, především na trati mezi Prahou a Ostravou, se s nedělní změnou jízdního řádu zvýšila konkurence. Společnost Leo Express poprvé vyjela v ostrém režimu a o cestující bojuje s Českými drahami a RegioJetem. 

Majitel RegioJetu Radim Jančura soudí, že konkurenční boj na trati jeden ze tří nynějších provozovatelů neustojí, podle něj to budou České dráhy se svými Pendoliny, řekl v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

Leo Express zatím bude mezi Prahou a Bohumínem vypravovat osm spojů v obou směrech namísto původně plánovaných šestnácti. Ještě v pátek měl totiž vyzkoušené teprve tři soupravy z pěti. U zbylých dvou stále odstraňoval technické problémy.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
David
Zdravím Leoši, jako mladému vysokoškolákovi tě obdivuju, kam až jsi se stačil vypracovat. Myslím, že děláš podnikatelskému řemeslu lepší jméno a pro mnoho mladých lidí, mezi něž se řadím i já, jsi vzorem :-) Jen tak dál a přeji tobě i tvé společnosti hodně štěstí a pevných nervů! Mám dvě otázky: neplánuješ v budoucnosti poskytovat na ISICa alespoň symbolickou slevu (cca 5%)? A druhá se týká trati Ústí(Děčín)-Praha, jeví se ti tato trať jako zajímavá, uživil by ses zde jako soukromý dopravce? Příp. plánujete se o tuto trať ucháze? Díky za odpověď :)
Hezký den všem diskutujícím a díky za podporu. K otázkám: my nabízíme studentské slevy, dle zákona 62,5 % pro žáky a studenty do 15 let a 25 % pro studenty do 25 let. A o trase Ústí n.l. – Praha určitě uvažujeme a chystáme se na ni. Až ministerstvo dopravy vyhlásí tendr, tak se o to budeme velmi zajímat, protože si myslíme, že máme dobré know how a zdroje, ale záležet bude i na konkrétních podmínkách této soutěže.
Leoš Novotný
Jirka Nůs
Dobrý den pane Novotný, líbí se mi, že otevřeně mluvíte o tom co je za Vaším úspěchem. Tvrdá a důsledná práce. Máte přehled o světě. Co byste poradil studentům, aby uspěli krom tvrdé práce, která je podstatou úspěchu. A druhá otázka: Má cenu jít zkusit pracovat do UK, USA nebo je nyní lepší preferovat Indii a Čínu? Ať se Vám daří, s Leo Expresem je super svezení.
Dobrý den, díky za přání. Studentům bych kromě toho, aby na sobě pracovali, pilně studovali a zlepšovali se, poradil i to, ať se nebojí a snaží se co nejdříve získat pracovní zkušenosti. Každý má nějaký talent, jde jen o to, zda jej objeví. Velmi se mi také osvědčilo studium cizích jazyků, když dokážete komunikovat s lidmi v jejich rodné řeči, neuvěřitelně to boří bariéry a dává vám to obrovskou konkurenční výhodu. A k otázce na to, kde je lepší dnes pracovat – UK a USA ještě nějakou dobu zůstanou centry byznysu, i my tam máme své aktivity. Indie nebo Čína jsou nesmírně zajímavé země a jejich význam určitě roste, ale je to trochu jiný svět a ne každému Evropanovi tamní život vyhovuje. Záleží na každém a záleží i na oboru.
Leoš Novotný
eRko
Dobrý den, ač jsem z Vašich vlaků poněkud zklamaný (hlavně kvůli místu na nohy), stále Vám fandím a jistě s Vámi budu někdy cestovat (kvůli ceně). Teď k mé otázce: Nemáte žádnou provozní zálohu, co tedy budete dělat, když se jedna ze souprav porouchá na cestě? Argumentace garancí vysoké spolehlivosti (tuším jsem někde viděl výrobcem garantovaných 98,5%) je sice hezká, ale i tak to při 16 spojích denně dělá téměř dvě poruchy týdně. Máte tuto situaci nějak smluvně ošetřenou dejme tomu s ČD nebo jiným (silničním?) způsobem? A to nemluvím o situacích, které opravdu neovlivníte, například srážka s člověkem. Chcete zavést švýcarskou kvalitu cestování. Je švýcarským standardem čekat třeba 2 hodiny, než se vlak rozjede? Jakou kompenzaci může čekat cestující? A co nějaká destruktivní událost, jako třeba srážka s automobilem na přejezdu, kde bude nutná oprava a tedy třeba i několikadenní odstavení soupravy? Neberte to jako šťouravý dotaz modrého nebo žlutého fanatika, jak píšu, fandím Vám a toto mě opravdu zajímá. Prosím odpovězte na každou moji otázku. Děkuji
Na vaši otázku samozřejmě velmi rád odpovím. Zálohu máme, disponujeme celkem 5 novými vlaky a z toho 4 využijeme pro naše spoje a pátá zůstane jako záloha, alespoň na začátku našeho provozu, než se vše rozběhne. Máme také dohody s dalšími dopravci včetně ČD o spolupráci v případě nějaké nenadálé události a našim cestujícím bychom také samozřejmě vše vykompenzovali. Naše zákazníky určitě na holičkách nenecháme a postaráme se o ně, to mohu slíbit. A k místu na nohy – nemyslím, že bychom se v tomto nějak vymykali, sám jsem poměrně vysoké postavy a jezdím velmi pohodlně i v naší Economy třídě. Dokonce jsme v ní dělali i porady našeho vedení. Navíc naše sedačky jsou výhodné i v tom, že jsou dost vysoké, takže máte své soukromí, jsou speciálně designované a všechny polohovatelné i s elektrickou zásuvkou. Ještě více místa a pohodlí pak nabízíme v našich dalších dvou třídách Business a Premium. Děkuji a rádi vás na palubě našich spojů uvítáme.
Leoš Novotný
Pavel Jančík
Vážený pane Novotný, nemrzí vás, jak pracně jste si budovali image dokonalého moderního evropského železničního podniku, aby nakonec během pár týdnů provozu vzalo mnohé z toho, co jste tvrdili, za své? Za problematické považuji zejména prodej jízdenek, aniž byste disponovali povolením k zabezpečovači a dále poté ohromné množství negativních ohlasů na samotný provoz vlaků ze strany cestujících. Kdybyste měl nyní možnost změnit startovní taktiku, udělal byste něco jinak? Např. lépe vyhodnotil provozní rizika, která mohou nastat a odložil kvůli tomu provoz svých vlaků?
Díky za dotaz. Myslím, že jsme zvolili správnou strategii. Náš projekt je tak rozsáhlý, že určité potíže v začátku musí zákonitě nastat. Máme i nové vlaky a chvíli samozřejmě trvá, než je vyladíme k úplné spokojenosti. Vzpomeňte, jak začínaly jiné železniční projekty v Evropě a v Česku. Ale nechci, aby to znělo jako výmluva. Nic nepodceňujeme a chceme poskytovat maximálně kvalitní služby. Na vyladění všech našich souprav intenzivně pracujeme, nasadili jsme i naše dodavatele. A k ohlasům – vždy jsou samozřejmě více slyšet kritické hlasy než ty pozitivní. Ujišťuji vás, že k nám do firmy chodí každý den desítky poděkování od spokojených cestujících. I z našich interních průzkumů vyplývá, že naprostá většina našich zákazníků je spokojena. Neznamená to, že je zatím vše dokonalé, ale snažíme se opravdu dělat maximum, postupujeme dále a vše vylepšujeme. A k vaší poznámce k termínu vyjetí - některé věci je možné vyzkoušet až po zahájení provozu s cestujícími, takže jsme to podle mého názoru ani nemohli načasovat jinak.
Leoš Novotný
mirek
chtel bych svuj vlak.mam lepsi vzdelani nez vy,ale tata mi ho nezaplati.banky mi nepujci a bohate zname nemam...jak na to?
Rozumím, také není nutné, aby každý rozjížděl nového železničního dopravce, je mnoho dalších možností. Píle a talent se prosadí, ano, někdy to trvá déle a je to náročnější, ale jde to, o tom jsem přesvědčen.
Leoš Novotný
mira
Nepřehání to novináři kapku s tím, jak zveřejňují vaše problémy? Matně si vzpomínám, že když startovalo Pendolíno, tak to nebyly problémy, které by trvaly týden, ale problémy spíš v řádu měsíců, ne-li ještě delší. Přiznám se, že mi je sympatičtější Jančura, který se vypracoval z nuly sám bez bohatých rodičů za zády, nicméně nesnáším novinářské manipulace.
Nechci se vymlouvat na nějaké spiknutí nebo manipulace, takto zkrátka funguje mediální svět, že ty negativní věci, i když jich je třeba daleko méně než pozitivních, jsou pro média atraktivnější a jsou tedy daleko více vidět než ta pozitiva. My třeba jsme už svezli tisíce spokojených cestujících, ale zajímavějších je samozřejmě těch několik nespokojených. Ale nechci, aby to znělo jako výmluva nebo bagatelizace, ke všemu se snažíme stavět čelem a případné problémy a nedostatky okamžitě řešíme. I proto jsme měli pilotní provoz a stále jsme ještě nenasadili do provozu všechny naše soupravy, chceme je co nejlépe připravit.
Leoš Novotný
Martin
Dobrý den, existuje již nějaký harmonogram toho, kdy byste mohli začít jezdil na trati Praha - České Budějovice? Mám totiž pocit, že je Českými Drahami dlouhodobě zanedbávána. Jako všude zde jezdí špinavé vagony staré skoro 30 let a cena je v porovnáním s autobusem minimálně o 40 korun vyšší. Příchod konkurence by byl určitě přínosem a myslím, že poptávka je na této frekventované trati velká. S Přáním pěkného dne. Martin
Na trasu Praha-České Budějovice určitě myslíme, chtěli bychom na ní začít přepravovat cestující co nejdříve, stejně jako na dalších páteřních trasách v Česku. Nyní úplně nelze říci časový horizont, ale v současnosti dokončujeme jednání o koupi dalších nových vlaků, které bychom na tyto trasy pak nasadili. Výroba nového vlaku trvá cca 1,5 roku, takže se bavíme o časovém horizontu nejdříve za 2-3 roky.
Leoš Novotný
mkw
Dobry den, neustale posloucham, jak je konkurence na drahach prospesna pro zakazniky, jedno mi vsak stale jaksi unika. Jezdim denne z Kolina do Prahy za praci. Jezdim rychlikovymi nebo expresnimi spoji CD stejne jako stovky mozna dokonce tisice mych kolegu (Vase vlaky u nas jaksi zapominaji stavet, tudiz usuzuji, ze o pravidelne cestujici soukromi dopravci nestoji). Pro nas konkurence zatim znamena pouze hrozbu ruseni spoji, prodluzovani jizdni doby (od noveho jizdniho radu cca o 6 minut) a trochu mi unika jak ja jako cestujici profituji z konkurencniho boje na trati Praha - Ostrava? Vase spolecnost mozna prepravi za cely den tolik cestujicich jako CD na trati Kolin - Praha za jednu hodinu. Myslim si, ze mam celkem opravnenou obavu, ze vas hon za profitem (predpokladam ze smyslem vaseho podnikani je vydelat penize) bude mit cestuji spise za obet nez za viteze. Koleje totiz nejsou nafukovaci a v jeden okamzik po nich muze jet pouze jeden vlak. Muzete mou obavu nejak rozptylit? Je skutecne kapacita trati Praha - Ostrava takova ze se na ni vejdou vsechny stavajici a vami planovane spoje?
Hezký den, jsem si jistý, že konkurence na železnici se vám cestujícím vyplatí. Stačí se podívat, jak s nástupem soukromých dopravců klesly ceny a zlepšily se služby na první trase, kde ta konkurence opravdu funguje, tedy mezi Prahou a Ostravou. A věřím v to, že konkurence takto bude fungovat i na dalších trasách v Česku. Pomohlo by tomu výrazně i to, kdyby třeba ministerstvo dopravy přestalo zbytečně dotovat národního dopravce na dálkových trasách a ušetřilo tak peníze státního rozpočtu a nechalo soukromé společnosti si na těchto trasách volně konkurovat. Také některé kraje již zvažují, že budou svou dopravu tendrovat, čímž ušetří a zajistí si zkvalitnění dopravních služeb. A k vaší další otázce - ujišťuji vás, že bychom byli sami proti sobě, pokud bychom nechtěli využít existující poptávku a nestavěli tam, kde s námi chce jezdit dostatek lidí. Kolín je ale trochu jiná kapitola, jde spíše o regionální dopravu a naše současné spoje na trase Praha-Ostrava jsou stavěny jako doprava dálková. A ke kapacitě dopravní cesty – máte pravdu, že není nafukovací, ale všechny spoje, které jsou zaneseny v jízdním řádu, se na ni určitě vejdou. Za to je odpovědná státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která přiděluje kapacitu dopravní cesty.
Leoš Novotný
Inge
Myslíte si, že je možné, nějakým způsobem přinutit ČD, aby odtajnila smlouvy, o kterých mluvil R. Jančura v Otázkách Václava Moravce?
Osobně se domnívám, že u státem vlastněných firem by mělo být maximum informací veřejných. Zde by měl zafungovat i tlak veřejnosti, je to koneckonců v jejím zájmu. I my jako LEO Express, tedy soukromá firma, jsme zveřejnili velké množství informací o naší firmě a našem hospodaření v souvislosti s emisí našich dluhopisů – tyto informace jsou pro všechny dostupné na www.leoexpressproinvestory.cz/
Leoš Novotný
mnov
Dobrý den, v minulosti jsem zaregistroval Vaše vyjádření, že ač jsou ceny nastavené konkurencí, tedy RegioJetem, nižší než jste očekával, i tak předpokládáte bezproblémovou ziskovost projektu. Vámi nastavené ceny jsou nakonec ještě nižší než ceny RegioJetu, předpokládáte dostatečný zisk i při takto nízkých cenách? A kolik potřebujete převést v jednom spoji cestujících, abyste ziskovosti dosáhl? Děkuji!
Hezký den, máme v tomto konkurenční výhodu, naše soupravy jsou výrazně lehčí než klasické vlaky tažené lokomotivami a tím šetříme na energiích a poplatcích. Vše jsme nastavili tak, abychom určitě nebyli ve ztrátě. Pak nám zbude daleko více prostředků pro investice do zkvalitňování služeb pro naše cestující a další rozvoj. A k našim cenám, jsou pohyblivé dle času a obsazenosti, takže někdy jsou nižší než konkurence, někdy mohou být i vyšší, u nás si každý může vybrat.
Leoš Novotný
Michal
Dobrý den pane Novotný, úvodem Vám chci popřát mnoho zdaru a úspěchů s Leo Expressem. Vaše společnost nedávno vydala dluhopisy. Chtěl bych se zeptat, jak jste na tom s budoucím výhledem cca těch pět let dopředu. Četl jsem něco o snižování cen jízdného a dalších provozních změnách. Mění se tím nějak zásadně výhled co se zisku týče? Jak moc rizikové jsou dle Vašeho názoru dluhopisy Leo Expressu. Myslíte si, že budete schopni vše splatit? Narovinu, koupil byste si dluhopisy Leo Expressu? Předem děkuji za odpověď! Michal
Dobrý den, děkuji za podporu. Náš cenový koncept určitě budeme držet i nadále, osvědčil se. Ceny máme nastaveny tak, abychom nebyli ve ztrátě, jinak by to nešlo. Jsem naprosto přesvědčen o perspektivnosti naší cesty, máme vše důkladně propočítané, kvalitní nové vlaky nám poskytují velké konkurenční výhody, mám kolem sebe tým manažerů s desítkami let zkušeností z železničního byznysu a na splnění našich cílů tvrdě a neúnavně pracujeme. Takže naše dluhopisy bych určitě doporučil jako velmi výhodnou investici, jinak bychom se nerozhodli do toho jít.
Leoš Novotný
Jirka
Dobrý den, měl bych na Vás 3 dotazy: 1) Budete jezdit na trase Praha - Děčín, případně kdy to plánujete? Přihlásíte se do tendru na tuto dotovanou trať? 2) Budete mít také nějakou obdobu jízdenky ČD IN 100, kdy za roční poplatek je možné jezdit kdykoliv? 3) Jak jste daleko s uznáváním jízdenek s ČD? děkuji, hezký den
Dobrý den, Ad1) O trasu Praha-Ústí nad Labem případně Děčín určitě máme zájem a pokud ministerstvo vyhlásí tendr, tak bychom se do něj chtěli přihlásit. Ad2) Zvažujeme to, uvidíme, jak se osvědčí náš současný koncept plovoucích cen. Ad3) Vzájemné uznávání jízdenek s dalšími dopravci bychom chtěli vyřešit co nejdříve, protože máme společný zájem přilákat další cestující ze silniční dopravy. Ale v tomto ohledu nezáleží jen na nás, je třeba dořešit technické detaily propojení různých systémů. Jsem ale optimista a věřím, že se co nejdříve domluvíme.
Leoš Novotný
Jirka
Dobrý den Vám přeji pane Novotný, rád využívám služeb železniční přepravy a velice vítám příchod Vás jako další konkurence. Nákupem dluhopisů se podílím na podnikání LEO express. Pracovně často jezdím na trati 090 zejména Z Roudnice nad Labem do Prahy, popřípadě do Ústí nad Labem. Kdy lze prosím reálně předpokládat, že LEO express zahájí provoz na této frekventované, ale ze strany ČD zanedbávané, trati? Zejména stav rychlíků je na této trati špatný a myslím, že bez příchodu konkurence se nezmění. Držím Vám i sobě jako investorovi palce, ať LEO express jezdí nejen dnes, ale i za dvacet, třicet let... Jirka
Hezký den, děkujeme za důvěru. V současnosti zvažujeme možný provoz na vámi zmiňované trase s našimi stávajícími soupravami, takže by to mohlo být třeba již v příštím roce. Zatím ale nic neslibuji, musíme nejdříve vyhodnotit náš současný provoz na trase mezi Prahou a Ostravou a zvážit i další možnosti na jiných trasách.
Leoš Novotný
Jan Novák
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat ohledně trasy z Prahy do Českých Budějovic. Máte již pro tuto trať konkrétní typ vlaků, které objednáte? Kolik plánujete na této trati spojů a kde budete zastavovat? Děkuji za odpovědi na mé dotazy, přeji mnoho štěstí a doufám, že se vlaků Leo Express na jihu Čech dočkáme velmi brzy.
dobrý den, o trasu Praha-České Budějovice máme určitě zájem, budeme držet strategii ucelených elektrických jednotek, to se nám osvědčilo. Ale který výrobce nám dodá vlaky jsme ještě nerozhodli. Kde přesně budeme zastavovat musíme ještě důkladně zvážit.
Leoš Novotný
Slawomir Kisiel
Dobry den Pane rediteli, S uprimym zaptanim. Planujete rozsireni trati vlaku Leo Express taky do Polska? Ja vidim tam velike moznosti pro takovou firmu jaka je Vase. Pokud ano, kdy chystate zacatek expanze do Polska? dekuju za odpoved a preju hezky den
Díky za dotaz, Polsko je obrovsky perspektivní trh, i když naší prvním zahraničním cílem zřejmě bude Rakousko, respektive Vídeň. Kdy expandujeme do Polska a dalších okolních zemí nyní nedokážu říci, chceme samozřejmě co nejdříve, ale jdeme metodou postupných kroků. Nyní jsme rozjeli naši první trasu v Česku, pracujeme nyní na nákupu vlaků pro další dálkové trasy v naší zemi a pak přijde na řadu expanze v zahraničí.
Leoš Novotný
Pavel
Vážený pane Novotný, mám otázku, zda jsou ve vlaku Leo Expressu místa pro vozíčkáře vybavena nějakým stolkem pro případ, že si bude vozíčkář chtít objednat během jízdy občerstvení. Děkuji za odpověď.
Zatím ne, ale řešíme, jak by to bylo možné vymyslet.
Leoš Novotný
Jan Novák
Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat ohledně trasy z Prahy do Českých Budějovic. Máte již pro tuto trať konkrétní typ vlaků, které objednáte? Kolik plánujete na této trati spojů a kde budete zastavovat? Děkuji za odpovědi na mé dotazy, přeji mnoho štěstí a doufám, že se vlaků Leo Express na jihu Čech dočkáme velmi brzy.
viz předchozí odpověď O trasu Praha-České Budějovice máme určitě zájem, budeme držet strategii ucelených elektrických jednotek, to se nám osvědčilo. Ale který výrobce nám dodá vlaky jsme ještě nerozhodli. Kde přesně budeme zastavovat musíme ještě důkladně zvážit.
Leoš Novotný
Luboš
Dobrý den, nebylo by možné do nabídky občerstvení přidat kvalitní zelený čaj a lepší značku kávy?
Díky za dotaz, zelený čaj i několik druhů kávy v našich soupravách nabízíme, vše je otázka nabídky a poptávky. Náš catering budeme nyní s rozšiřováním našeho provozu měnit a doplňovat, abychom ho měli co nejlepší, a zvažujeme i inovace u teplých nápojů.
Leoš Novotný
Ivan
Dobrý den pan Novotný, každý den jezdím vlakem do zaměstnání z Olomouce do Pardubic a zpět. Jak na tento typ cestujících myslí ČD to zatím chybí u Vás LE a Regio Jetu. Ročně najezdím kolem 65 000 km za cenu IN100. Budete také řešit tento typ cestujících? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, naše věrné zákazníky si chceme maximálně opečovávat. Proto nyní pro ně chystáme věrnostní systém se zvýhodněními. Nemohu ale ještě prozradit více, promýšlíme to.
Leoš Novotný
Pavel
Dobrý den, jsou místa pro vozíčkáře ve vlaku Leo Express vybavena nějakým stolkem pro případ, že si vozíčkář během jízdy bude chtít objednat občerstvení? Děkuji za odpověď.
viz předchozí odpověď. Zatím ne, ale řešíme, jak by to bylo možné vymyslet.
Leoš Novotný
Jakub Šafránek
Dobrý den pane Novotný, jak již bylo zmíněno, jste vzorem pro mnoho vysokoškoláků, kteří sledují vaše podnikatelské aktivity. Co vám nejvíce pomohlo v organizování vašeho dne, abyste vše stíhal? Kolik hodin denně v průměru pracujete? Děkuji za Vaši odpověď. S pozdravy, Jakub Šafránek
Hezký den, i když mě má práce a naše současné aktivity dost baví, snažím se nebýt workoholikem, protože běžím dlouhou trať a musím vydržet po celou trasu svěží. Denně tak pracuji zhruba 10 nebo 11 hodin, i když zejména nyní v začátcích našeho provozu je to přirozeně trochu náročnější.
Leoš Novotný
Tomas
Dobrý den přeji, nebudu narážet na vhodnost souprav pro tento segment železniční dopravy, ale chtěl bych se zeptat zda docházelo ke konsultacím ohledně korporátní identity, grafického manuálu firmy apod, s odborníky, nebo pouze v rámci firmy? Co design stejnokrojů, barvy stejnokrojů, grafický vzhled webové prezentace (barevné kombinace)? Technické problémy jednotek se vyřeší, ale mnou zmiňované věci na mě působí příliš fádně, nevýrazně, nedoladěně, nesympaticky až dětinsky. Přeji mnoho úspěchů.
Hezký den, děkuji za dotaz. Korporátní identitu pro nás vytvářeli profesionálové, stejně jako design našich souprav. Ale toto je přesně dosti subjektivní oblast, kde se názory mnohdy různí, co člověk, to vlastní postoj a názor. Ale samozřejmě naší corporate identitu a její dopad na veřejnost průběžně vyhodnocujeme a nemůžu vyloučit budoucí změny. V tomto máme výhodu např. proti státní firmě, jsme dosti pružní. Děkuji všem za dnešní dotazy a omlouvám se těm, na jejichž otázky se nedostalo. Přeji pohodový zbytek týdne a krásné svátky. LN
Leoš Novotný
Kluba
Dobrý den, pane Novotný, v prvé řadě jsem rád, že jste na české koleje vyjeli a přeji Vám i celé firmě mnoho úspěchů. Po prvním vyzkoušení Leo Expressu (ve třídě Premium) jsou ale dojmy trochu rozpačité. Myslím, že jste trochu příliš vybičovali očekávání. Jednou větou bych řekl, že to vše vypadalo nejlépe na obrázku, realita už trochu pokulhává. Je ale jasné, že začínáte, a vše se bude rozhodovat v dlouhodobém horizontu. Dočkáme se tedy brzy zlepšení alespoň toho, co lze udělat bez zásadních úprav samotné jednotky: zlepšení kvality občerstvení, vytvoření odkládacích prostor (ve třídě Premium nepochopitelně a zoufale chybějí) ?