Cenné papíry plzeňské Škody budou pod negativním tlakem akcionářů

Škoda Liaz se ocitla v konkursu

* Krajský obchodní soud v Ústí nad Labem vyhověl žádosti věřitelů a prohlásil na automobilku Škoda Liaz Jablonec nad Nisou konkurs.
Několikaletá finanční a výrobní krize druhého největšího domácího producenta nákladních vozů, akciové společnosti Škoda Liaz Jablonec nad Nisou, zřejmě vstoupila do konečné fáze. Dva věřitelé (slovenská společnost Tajana a dodavatel nástrojů Osan) společně požádali Krajský obchodní soud v Ústí nad Labem o prohlášení konkursu a ten jejich žádosti vyhověl. Prohlášení konkursu na Škodu Liaz většinu odborníků z bankovního sektoru nepřekvapilo. Mnozí totiž uvádějí, že ve firmě se již pouze hrálo o čas. Analytik cenných papírů Erste Bank Sparkassen Petr Dědeček řekl: "Důležité je, jak se ke konkursu postaví ostatní věřitelé, zejména velké banky, a jak se zachovají sami navrhovatelé. V každém případě má vzniklá situace negativní vliv na akcie Škody Plzeň, tedy rozhodujícího akcionáře. Konkurs by ovlivnil hospodaření většinového akcionáře, a to nutnou tvorbou opravných položek."
Plzeňská Škoda vstoupila do automobilky Liaz v roce 1995 a zajistila jí provozní úvěr 200 miliónů korun. Nyní vlastní necelých 50 procent akcií. Přestože většinový vlastník už při první mimořádné valné hromadě předložil ambiciózní rozvojový plán, který počítal s rychlým růstem výroby nákladních aut a s jejich exportem, nic z toho se nesplnilo. Škoda Liaz opakovaně hospodaří se ztrátou. Předloni se přiblížila k 380 miliónům korun a z loňského hospodaření firma vykázala ztrátu 787 miliónů. Pět let se společnosti nepodařilo zvýšit odbyt a počet vyrobených vozů ani v jednom roce nepřesáhl jeden tisíc. Letos za šest měsíců to bylo jen necelých 200 vyrobených a prodaných vozů.
Prohlášením konkursu byli zjevně překvapeni představitelé Škody Liaz. Mluvčí společnosti Karel Samec řekl, že nemají žádné oficiální sdělení z krajského obchodního soudu. "Tuto informaci mám zprostředkovaně a nejspíš jde o nedorozumění. Nevíme, čím soud odůvodnil případné vyhlášení konkursu. Jsme přesvědčeni, že jde o omyl," dodal Samec.
Prohlášený konkurs by však v nejbližší době neměl ohrozit výrobu nákladních vozů. Loni se Škodě Plzeň podařilo rozdělit automobilku na čtyři dceřiné společnosti. Sto procent akcií má Škoda Liaz ve výrobních závodech Škoda Mnichovo Hradiště, Škoda Motory, Škoda Mělník, Škoda Liberec. Jejich zakladatel Škoda Liaz se tedy nyní považuje pouze za finanční holding. Správce konkursní podstaty Vlastimil Hlavatý naznačil, že při uspokojování požadavků věřitelů by mohlo dojít i na prodej akcií či majetku dceřiných společností.

Stanislav Šetina
Bankovní úvěry a výpomoci (1997) 1,102 miliardy Kč
Hospodářský výsledek -787,337 miliónu Kč