Koh-i-noor Hardtmuth ve finančním plánu s Ruskem nepočítá

Příští rok má přinést ofenzívu

* Ruská finanční a ekonomická krize poznamená letošní výsledky Koh-i-nooru Hardtmuth a zřejmě v příštím roce zpomalí dynamiku růstu. Existenční problémy ale kapitálově silná firma nečeká.
České Budějovice (zdz)
Akciová společnost Koh-i-noor Hardtmuth České Budějovice ve svém finančním plánu na rok 1999 nepočítá s exportem do Ruské federace, kam v posledních letech vyvážela asi 18 procent produkce.
Majitelé a management firmy, která má vedoucí pozici v oboru školních a kancelářských potřeb, se tak rozhodli v reakci na ruskou finanční a ekonomickou krizi. Koh-inoor svůj export do Ruska zastavil 15. srpna. Do té doby tam prodal zboží za více než 120 miliónů Kč. Podnik tak korigoval původní představu, že se do tří měsíců na tento trh opět vrátí. "Není to reálné," přiznává generální ředitel Vlastislav Bříza. "Analýzy ukazují, že návrat bude trvat podstatně déle. V případě, že se ale situace změní, tak se do Ruska okamžitě vracíme. Výrobu na to máme."
Firma nyní hledá jiné trhy a chystá se na lednový frankfurtský mezinárodní veletrh, který je pro výrobce tužek a dalších školních a kancelářských potřeb klíčový. "Ze současného vývoje nemám radost, ale nepadneme. Hůře jsou na tom podkapitalizované podniky, pohybující se kolem hranice kritického bodu, které nepochopily integraci a globalizaci. To ale není případ Koh-i-nooru, který má silné postavení na jiných trzích," říká Bříza. Přesto připouští, že ztráta Ruska je znát, protože šlo o rentabilní obchod. "Kdybych to čekal, tak si třetí domino podepřu, ale tady dominový efekt přišel z ničeho nic. Navíc šlo všechno přes peníze, nikoliv přes výrobu. To je vždy horší." Podle Břízy to pocítí především středně velké podniky, které tvoří rychlé a krátké peníze. "Při jejich problematické likviditě to bude mít řetězový dopad," předpovídá.
Koh-i-noor Hardtmuth, který obchoduje v 62 zemích a 80 procent své produkce vyváží, po propuknutí ruské krize přestal zaměstnávat na dvě stě ukrajinských a slovenských dělníků a očekává zpomalení dynamiky růstu. Ta, po vstupu akciové společnosti Gama a začlenění do skupiny výrobců školních a kancelářských potřeb Gama Group, byla v posledních třech letech zjevná.
Vedle výraznějšího zapojení do výroby lukrativnějších kosmetických tužek a hledání nových zahraničních trhů podnik pro rok 1999 připravuje v ČR obchodní ofenzívu. Kvůli ní v létě koupil Drobné zboží Pelhřimov, z něhož vytvořil dceřinou společnost KIN Trade. "Dovozcům do Čech připravíme překvapení. A nebudeme si počínat jinak než zahraniční firmy," říká varovně Bříza. Na příkladu budějovického InterSparu, s nímž podnik nenašel shodu při prezentaci a prodeji zboží, uvedl, že "proti takto se chovajícím řetězcům začneme tvrdou kampaň".