Státní podporu exportu čeká jedna z největších změn za poslední roky. Po měsících debat se vláda konečně shodla na zásadnější reformě. A prvním krokem bude sloučení dvou agentur − CzechTradu a CzechInvestu.

"Máme spočítáno, že úspory mohou být až 150 milionů korun ročně," říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner, pod jehož úřad obě agentury nyní spadají a který bude mít slučování na starosti.

Na zefektivnění podpory exportu, která ročně stojí přes dvě miliardy korun, klade velký důraz hlavně premiér Andrej Babiš. Ten již dříve podobně převedl pod ministerstvo financí podíly v České exportní bance a pojišťovně EGAP, které také čeká slučování.

Co se slučuje

CzechTrade

◼ Hlavním cílem této agentury je podpora českých firem v zahraničí. Firmám pomáhá v zahraničí navázat vztahy s obchodními partnery a v tom, jak se vypořádat s reáliemi dané země.
◼ Hlavní devízou CzechTradu je více než pět desítek zahraničních kanceláří. V roce 2016 se jí podařilo realizovat 1569 zakázek pro 1022 klientů.

CzechInvest

◼ Jde o agenturu na podporu podnikání a investic v Česku. Jejím hlavním cílem historicky bylo přilákat tuzemské i zahraniční investice.
◼ Od svého vzniku přilákala agentura ze zahraničí investice ve výši 960 miliard korun. Největší z nich byla výstavba nového závodu automobilky Hyundai v Nošovicích.
◼ Role CzechInvestu se nicméně mění. Nové vedení se chce více zaměřovat na podporu podnikání, inovace, hi-tech firmy či podporu start-upů.

O spojování CzechTradu a CzechInvestu mluvil Babiš už na jaře. Ministr Hüner byl ale zpočátku zdrženlivý. "Já jsem určitě proti spojení obou agentur nikdy nebyl. Ale nejdřív bylo nutné důkladně vyhodnotit jejich agendy a hledat činnosti, které jsou kompatibilní, prolínají se či na sebe navazují," říká Hüner.

Rolí CzechTradu je i za pomoci padesátky zahraničních zastoupení pomoci českým firmám uspět v zahraničí. CzechInvest se naopak zaměřuje na přilákání investic do Česka, ať už jde o nové firmy či o inovace v těch stávajících.

Jak by měly agentury v budoucnosti fungovat, zatím není jasné. Cílem je zjednodušit přístup a sloučit například zastoupení v zahraničí v Česku. Zvažuje se i sestěhování kanceláří do zastupitelských úřadů ministerstva zahraničních věcí, vždy podle dané destinace.

Právě to má přinést velkou část z plánovaných úspor. Ušetřit se má i na nákladech za audit, právní služby či marketing.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se