Před lety začínaly jako start-upy, dnes sahají po stamilionových či miliardových tržbách a patří ke světové špičce ve svých oborech. Byznysové úspěchy českých firem Kiwi.com a Prusa Research nyní ocenila auditorská společnost Deloitte.

Během slavnostního ceremoniálu v Paříži je ve čtvrtek zařadila mezi deset nejrychleji rostoucích technologických podniků regionu Evropy, ­Afriky a Středního východu.

Kiwi je na prodej
Za nejúspěšnější český start-up zaplatí investor nejméně 10 miliard korun

V konkurenci 500 firem skončil brněnský prodejce letenek Kiwi.com sedmý, pražský Prusa Research, který vyrábí 3D tiskárny, devátý.

Za dvacet let fungování soutěže se do nejlepší evropské desítky dosud žádný z českých podniků neprobojoval.

"Letos se zúčastnily organizace, které dosáhly rekordního růstu," komentuje výsledky žebříčku globální lídr Deloitte pro technologie, média a telekomunikace Paul Sal­lomi.

Jeho společnost ve svém šetření oceňuje firmy s nejvyšším nárůstem tržeb za poslední čtyři roky a letošním absolutním vítězem se stalo britské Deliveroo.

Zásilková služba na rozvoz jídel objednávaných z restaurací, jejíž byznys se podobá české firmě DámeJídlo, ve sledovaném období rostla o závratných 107 tisíc procent.

Být nejlepší na světě

Ani výsledek brněnského Kiwi.com ovšem vůbec není špatný. Společnost od roku 2013 zvýšila svůj obrat z pěti milionů na loňských 8,5 miliardy korun, a vyrostla tak o více než 7100 procent.

"Od začátku mě pohání touha vybudovat největší on-line cestovní platformu na světě," říká zakladatel a šéf Kiwi Oliver Dlouhý.

Jeho firma slaví úspěchy díky algoritmu, který na internetu porovnává ceny letenek, a obvykle tak dokáže lidem najít nejlevnější cestu letadlem. Na rozdíl od konkurentů navíc Kiwi umí spojovat i lety aero­linií, které spolu nemají partnerskou smlouvu.

"Díky tomu s námi zákazník na některých trasách ušetří až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách," řekl loni americké televizi CNBC Dlouhý, který hodlá svou společnost spolu s ostatními společníky prodat za odhadovanou cenu 10 až 15
miliard korun.

Nejpoužívanější 3D tiskárny světa

Podobně jako Kiwi.com se daří také tuzemské společnosti Josefa Průši, kterou Deloitte ocenil za její čtyřletý růst ve výši téměř sedmi tisíc procent.

Pražský podnikatel a technologický nadšenec začal vlastní 3D tiskárny prodávat před pěti lety, nyní už je dodává do více než 50 zemí světa a loni jeho společnost utržila 239 milionů korun.

Technologie 3D tisku je založena na postupném nanášení vrstev plastu či kovu podle počítačového modelu, který chce uživatel vytvořit.

Tiskárny od Prusa Research patří s cenami kolem 20 tisíc korun k těm nejlevnějším, a navíc je odborné časopisy označují za ty vůbec nejpoužívanější na světě. Průšovy stroje si zákazníci většinou musí sami poskládat − zřejmě proto jsou oblíbené hlavně mezi modeláři. Další velkou skupinu zákazníků tvoří architekti a konstruktéři, kteří 3D tiskárnu používají k práci.

Největší technologičtí dravci Evropy
237-21_dravci.png

Obě tuzemské společnosti očekávají, že jejich raketový růst bude pokračovat i letos. Kiwi by mělo loňské tržby více než zdvojnásobit na odhadovaných 18 miliard korun.

"My letos bohužel očekáváme pouze 400procentní růst a tržby kolem 800 milionů korun," říká Josef Průša, který předpokládal, že se jeho firmě bude dařit ještě líp. "Opozdilo se nám ale spuštění nového hlavního produktu," vysvětluje.

Podobné zádrhely nejsou u technologických skokanů výjimkou. Takové společnosti si musí pohlídat, aby to s rychlostí svého růstu nepřehnaly a dokázaly svůj byznys ukočírovat. Jinak je překotná expanze může také zničit. Kiwi.com i Prusa Research se to zatím daří.

Pražského výrobce 3D tiskáren přesto dlouhodobě trápí dlouhá doba na vyřízení objednávky kvůli ohromnému zájmu zákazníků z celého světa. "Čekání jsme eliminovali. Se spuštěním objednávek na novou tiskárnu MK3 jsou ale fronty zase zpět. Aktuálně se čeká skoro tři měsíce," přiznává Průša.

Kiwi se zase potýká s nedostatkem volných pracovníků na trhu. Zhruba každé tři měsíce potřebuje dalších asi 200 lidí, těch kvalifikovaných je ale v Česku nedostatek. Firma to proto řeší otevíráním zahraničních poboček, které už umístila do Kyjeva, jihoafrického Durbanu či na daleké Fidži.

V plánu je rovněž byznys Kiwi posunout do nových směrů, aby společnost nebyla závislá jen na prodeji letenek. Nejpozději na začátku nového roku by proto mělo Kiwi nabídnout i vlastní systém na rezervaci levného ubytování a výhledově také kombinaci letecké a pozemní dopravy.

Cílem je, aby lidé mohli taxíkem přejet třeba z jednoho londýnského letiště na druhé a dále pokračovat ve své cestě. A za to zaplatili v jednom balíčku.