Před devíti lety odešel Luciano Benetton z vedení italské módní společnosti United Colors of Benetton. Do podniku, který se proslavil ikonickými barevnými svetry a provokativními reklamními kampaněmi, se nyní opět vrací. Dvaaosmdesátiletého Benettona k tomu donutily nepříznivé hospodářské výsledky podniku.

"V roce 2008, když jsem z podniku odcházel, měl zisk 155 milionů eur (3,9 miliardy korun). Loni měl ale ztrátu 81 milionů (zhruba dvě miliardy korun) a letos to bude ještě horší. Je to pro mě neúnosné," prohlásil pro italský tisk.

Luciano Benetton původně předal vedení podniku svému synovi Alessandrovi. Ten ale později do jeho čela najal externí manažery, kteří změnili původní koncept značky a značně rozšířili nabídku. Největším "hříchem" podle Luciana Benettona bylo, že přestali vyrábět ikonické barevné svetry.

81 milionů

eur činila loňská ztráta Benettonu.

"Zatímco nás ostatní napodobovali, my sami jsme ztratili barvy. Naše obchody byly plné jasu a světla, nyní jsou pochmurné a tmavé," uvedl Benetton, který se svými třemi sourozenci v roce 1965 módní značku založil.

Zpátky ke kořenům má podnik vrátit i Benettonova sestra, osmdesátiletá Giuliana. "Už začala opět připravovat svetry," řekl Luciano Benetton.

Vedle dvojice zakladatelů se vrací i někdejší dvorní fotograf, pětasedmdesátiletý Oliviero Toscani, který pro Benetton tvořil do roku 2000. Toscani měl vždy u podniku volnou ruku při výběru fotomontáží či snímků. Pro Benetton vytvořil řadu kontroverzních reklamních kampaní, které nelze spojit s konkrétním výrobkem.

Do širokého povědomí se třeba dostaly fotografie jeptišky líbající mladého kněze nebo objímajících se světových politiků. Podobné kampaně se ale Benettonu vyplatily. Přilákaly pozornost veřejnosti i médií. Zajistily, aby se o italské oděvní značce pořádně mluvilo.

A nyní Toscani připravuje novou kampaň s tématem "integrace". První dvě reklamní fotky už firma zveřejnila. Ukazují italskou školní třídu, plnou dětí různých národností, v oblečení značky Benetton. "Je na ní 28 školních dětí z 13 různých zemí ze čtyř různých kontinentů. Tyto děti budou budoucností Evropy a Itálie," uvedl fotograf. Další fotky budou následovat.

V tuzemsku United Colors of Benetton v posledních letech řadu prodejen uzavřel. Nyní má obchod v Praze v ulici Na Příkopě a pak také outlet.

jarvis_5a26c943498e089687a5ca48.jpeg
Tématem nové reklamní kampaně módní firmy Benetton je integrace.
Foto: United Colors of Benetton
jarvis_5a26c944498e089687a5ca4f.jpeg
Známou módní značku United Colors of Benetton se snaží zachránit i jeden z jejích zakladatelů, dvaaosmdesátiletý Luciano Benetton (vlevo).
Foto: ČTK