Tenhle medvěd má pod čepicí. Co? Divák znalý prvního dílu filmové série Paddington dobře ví, že stejnojmenný medvědí hrdina má pod svou červenou čapkou vždycky ukrytý toust s pomerančovou marmeládou. Pro případ nouze.

A takový případ ve druhé části této skvělé rodinné komedie, kterou od včerejška hrají kina, nastane. Chlupatý hrdina pocházející z hlubin temné peruánské džungle už se sice v Londýně zabydlel v prvním filmu a má ho ráda celá ulice, přesto se tentokrát dostane do vězení. Pochopitelně neprávem. Ale to tvrdí všichni trestanci.

Ti místní navíc mají na spoluvězně Paddingtona pěkně spadeno, neboť během služby v prádelně obarvil veškeré vězeňské mundúry narůžovo. Když si Paddington vyrazí stěžovat na nepoživatelnou stravu za obávaným kuchařem Knucklesem, celá věznice mu přeje jen to nejhorší. A bachař přemítá, zda předem přivolat lékaře, či rovnou hrobníka.

Právě tehdy obměkčí srdce obrovitánského nerudného kuchtíka sendvič s lahodnou marmeládou vlastní medvědí výroby. V tu chvíli v sále není diváka, který by nebyl dojat. Bez rozdílu věku.

Paddington 2 není − podobně jako jednička − jen skvělou komedií pro celou rodinu. Patří k tomu vůbec nejlepšímu, co bylo letos v kinech k vidění, přinejmenším v ranku žánrové zábavy. Britský režisér Paul King opět vnesl do filmové podoby oblíbených knih nedávno zesnulého autora Michaela Bonda živé postavy, spoustu skvěle vypointovaných situací a také nápaditý vizuál.

Ten často hýří barvami podobně jako pečlivě designované filmy amerického režiséra Wese Andersona, ale jindy překvapí záběrem, který by divák čekal spíš v uměleckém filmu. Třeba když kamera od stropu londýnské katedrály svatého Pavla hledí jako "božské oko" na průvod jeptišek nesoucích svítilny.

Obraz plný až abstraktní krásy se brzy zvrtne v napínavou akci, přesto stvrzuje, kolik nápadů neváhají tvůrci vměstnat do dětského filmu. Jeho příběh o krádeži tajemného starožitného leporela a patáliích, které čin vyvolá, je jednoduchý a na nic si nehraje. Ale provedení je skvostné.

Režisér a jeden ze scenáristů King však během vyprávění filmové zkazky o hledání pokladu stihne vedle záplavy situačních gagů a dobrodružných honiček v ulicích Londýna i na střechách vlaků vykreslit obraz jedné ulice coby fungující komunity, která přirozeně integrovala chlupatého cizince.

Film

Paddington 2
Režie: Paul King
Vertical Ent., česká distribuční premiéra 30. listopadu.

A nejen to. V medvědí přítomnosti se jejím obyvatelům dokonce vede lépe. Tedy až na jednoho souseda, samozvaného člena místní domobrany, který má v povaze být věčně nespokojený − nyní hlavně z přítomnosti medvěda v sousedním domě.

Ale tyto narážky na atmosféru v Británii v době před brexitem jsou pouze doplňkem dojemného a napínavého dětského vyprávění.

V minulém dílu na sebe úlohu padoucha vzala herečka Nicole Kidmanová, nyní ji výtečně "nahradil" Hugh Grant v až sebereflexivní roli kdysi slavného herce, který teď žije z natáčení reklam na psí žrádlo. Ten rozehraje partii plnou převleků − a jako by v těch divadelních kostýmech, které na sebe kvůli zločinu bere, byla obsažena nejen touha po nezákonném zbohatnutí, ale hlavně po pozornosti publika.

Snímek je podobnými, dobře ukrytými drobnostmi pro dospělé naplněn podobně jako břicha vězňů, kterým Paddington navařil spoustu pomerančové marmelády.

Tou hlavní ingrediencí filmu však nejsou špílce pro rodiče, ale především zábava pro děti. V tom je Paddington 2 upřímný, a navíc napsaný i natočený s odzbrojující lehkostí.

Spousta tvůrců letošních filmových komedií by si nepochybně přála podobný cit pro načasování vtipu, jakým vládne režisér Paul King. A neméně z nich by potřebovalo tak živelného protagonistu, jakým je Paddington. Co na tom, že každý z jeho chlupů je vyrobený v počítači.