Rozjet v roce 2018 nový byznys nepůjde bez otevřené analytické mysli, překonání strachu ze změn a bez zájmu o inovace, tvrdí podnikatel Adam Kurzok. Ten vybudoval a prodal úspěšné internetové firmy jako Lunchtime nebo Pizzatime a jako investor působil v několika fondech. "Obchodníci dnes vidí on-line 'českýma očima'. Pokud ale budou přemýšlet globálně, mohou dostat svůj produkt k zákazníkům po celém světě," uvádí Kurzok, který nyní pomáhá českým prodejcům dostat se na mezinárodní tržiště jako Amazon či eBay.

HN: V čem se příští rok vyplatí začít podnikat?

Myslím si, že stále není naplněný trh on-line obchodování a nakupování. Jsme exportní zemí a česká e-commerce to zatím nedokáže reflektovat, je pořád lokální. Internetovým obchodům něco brání více vyvážet a expandovat také v on-line světě.

HN: Co myslíte, že to je?

Velikost, do které historicky a přirozeně dorostly na našem trhu, a také to, že podnikání v jiné zemi vyžaduje úplně jiný styl řízení. Je potřeba větší tým, investovat do technologií, produktů, do lidí, kteří tomu danému zahraničnímu trhu rozumí. Jenže to znamená věnovat tomu nějakou dobu, nic nepodcenit a risknout, že výsledky přijdou časem. Obchodníci dnes vidí on-line "českýma očima", udělají si e-shop na určité platformě, zapojí se do Heureky a začnou fungovat. A ono se jim daří, takže nad tím nemusí příliš uvažovat. Pokud se na to ale podíváme z úhlu globální e-commerce, tak svůj inovativní produkt, který firma vyrobí v lednu, může dostat ve stejný rok na předvánoční trh k 300 milionům zákazníků po světě. Může jej doručit druhý den od objednání, protože existuje celosvětová logistická a distribuční struktura, například sklady Amazonu, které mohou využívat všichni. To je výzva dneška − nepřemýšlet "česky".

Adam Kurzok (35)

Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity.
V roce 2008 vytvořil Lunchtime – web, kam restaurace umisťovaly svá denní menu. O čtyři roky později v něm prodal svůj podíl, stejně jako v Pizzatime, službě na donášku jídel.
Působil v několika investičních fondech. Nyní je členem advisory boardu fondu Incomming Ventures a založil a vede Expando, což je služba, která pomáhá českým obchodníkům dostat se na mezinárodní tržiště jako například Amazon nebo eBay.

HN: Pokud bych tedy chtěla rozjet nový byznys, měla bych přemýšlet globálně?

Ano, protože k tomu už existuje potřebná infrastruktura. Není to o tom, založit si obchod na nejrušnější ulici v Praze, se stejným rozpočtem může firma oslovit svými produkty zákazníky po celém světě.

HN: Je nějaká konkrétní oblast, kde se vyplatí příští rok začít?

Jsou to určitě vlastní, inovativní produkty a koncepty. V tom byli Češi vždy dobří. Ono se na první pohled zdá, že všechno se dá vyrobit v Číně, ale jsou známé příběhy českých produktů, které uspěly minimálně na evropském trhu. Například modemy Turris Omnia od sdružení CZ NIC nebo Prusa Research se svými 3D tiskárnami. Ty mohl Josef Průša začít prodávat v Česku, ale on od začátku přemýšlel globálně a teď z toho těží. Spojení myšlenky na produkt a možnosti prodávat celosvětově je velká příležitost, na které lze zbohatnout.

HN: Jak má ale podnikatel přijít na ty inovativní produkty?

Pro inspiraci není třeba chodit daleko. Například Amazon, což je největší on-line tržiště světa, ukazuje v každé prodejní kategorii nejprodávanější produkty. Vy si tak každý den můžete projet jeden obor nebo produkt, podívat se, za jaké ceny a jak moc se prodává, a přemýšlet nad tím, jak ho vylepšit. Trh je vysoce efektivní, už to není o vývoji produktu jen na základě intuice, zkušeností, ale do velké míry na základě dat.

Pokud bych se chtěl něčemu věnovat příští rok, tak je to validace skrze data. Díky tomu mohu kdykoliv zjistit, zda je můj nápad dobrá příležitost, nebo ne. Pokud jste například před deseti lety měli domněnku, že v Praze jsou levné půdní byty, mohli jste na tom založit své podnikání. Dnes se to dá do druhého dne ověřit. Existuje třeba aplikace CleverAnalytics, která spojuje chytrá data s mapovými podklady a radí bankám, kde jim chybí bankomat, nebo obchodním řetězcům, kde se vyplatí postavit další supermarket. Pokud si podnikatel osvojí otevřenou analytickou mysl, může si ušetřit spoustu rizik i peněz při realizaci byznysových rozhodnutí.

HN: Kde taková data pořídit?

Dnes se dají koupit, získat z různých aplikací nebo sbírat měřením. Například brněnská firma Smartlook natáčí obrazovky uživatelů a dokáže sledovat každý pohyb všech zákazníků na webu. Díky tomu mohou obchodníci zjistit, co klienti dělají na jejich stránkách nebo kvůli čemu nedokončili nákup.

HN: On-line a off-line prostředí se stále více prolíná. Půjde příští rok podnikat bez on-linu?

Samozřejmě, má však čím dál větší vliv v přednákupní fázi nebo cenové rešerši. V Česku zásadně roste podíl lidí s internetem v mobilu, má ho téměř 50 procent populace. V rámci Evropské unie jsme ale čtvrtí od konce. Lidé v mobilu často kontrolují v kamenných obchodech cenu daného produktu na Heurece nebo Amazonu. Rozhodování o nákupu se mnohem více přesouvá do reálného života, když čekáte u lékaře, jedete tramvají či sedíte v kavárně.

HN: Jak se má podnikatel připravit na to všechno, o čem mluvíte?

Měl by být otevřený inovacím, snažit se při rozhodování využívat data a nebát se dělat změny na základě podložených rozhodnutí. Někdy i zásadní změny, například to, že přejde z modelu B2B na B2C. Cesta mezi zákazníkem a značkou či výrobcem se zkracuje, firmy vynechávají distributorské sítě a chtějí získat vztah k zákazníkovi přímo.

HN: Jaké podnikatelské trendy by mohly příští rok přijít do Česka?

Může se více rozšířit mobilní nakupování, a to i díky platební metodě Android Pay. Spousta lidí předpovídala vstup mobilního nakupování do tuzemska už dříve, ale tuto transformaci zbrzdily jak drahá data, tak relativně malý trh.

Jako další trend vidím tlak zahraničních prodejců. Tento rok uvedl e-shop Lidl, Amazon začal fungovat v češtině a zásadně rostou obraty čínského on-line prodejce AliExpress. Český e-com­merce trh bezpochyby roste, je ale otázkou, zda se pro místní prodejce nezmenšuje.

Jsem také zvědavý, jak se rozvine crowdsourcing a sdílené služby. Už letos je známe ze sdílení aut či kol, příští rok to může být třeba doručování balíků. Budou to novinky nejen pro spotřebitele, ale zároveň příležitosti pro podnikatele.

jarvis_5a1e7a0a498e089636c3435c.jpeg
Adam Kurzok, zakladatel serveru Lunchtime
Foto: HN – Lukáš Bíba