Takové město na Divokém západě ještě neviděli. Takřka všichni muži z La Belle zahynuli při tragédii v nedalekém dole, a tak místní ženy, když je třeba, umí vzít pušku do ruky. Sedmidílný westernový seriál Godless, který lze nově vidět v internetové videotéce Netflix, sliboval nový pohled na nejtradičnější americký filmový žánr. A témat má na rozdávání. Všechna však zmizí v prachu špinavých ulic města La Belle, jakmile se tasí kolty.

Režisér a scenárista Scott Frank má pro westernovou atmosféru cit. Dokonce i letošní akční film Logan o superhrdinovi Wolverinovi pomohl coby spoluscenárista proměnit z komiksové zábavy v hutné westernové drama o stárnoucích psancích.

To byl vzrušující a svěží odklon od superhrdinských klišé. Seriálu Godless podobný úkrok − tentokrát od westernových schémat − zcela nevyšel.

Na jeho počátku mladý desperát Roy Goode opustí tlupu banditů, která ho vychovala, a navíc ji okrade o právě uloupený balík peněz. Je zřejmé, k čemu jeho čin povede. Než však dojde k tradiční závěrečné přestřelce, tvůrci osedlají řadu ve westernovém žánru nezvyklých motivů.

Už samotný obraz městečka La Belle jako komunity ochromené ztrátou otců a manželů vykresluje ženy coby aktivní, soběstačné hrdinky. Bývalá prostitutka učí v místní škole, sestra šerifa, kterému slábne zrak, nosí kalhoty i klobouk a střílí lépe než on. A kousek za městem žije Alice, která se jen s pomocí indiánské tchyně stará o syna i statek. Když ji uprostřed noci navštíví cizinec na koni, nehodlá nic riskovat a dříve střílí, než by pátrala po tom, co sem muže přivedlo.

Je jím právě Roy Goode, který prchá před bandity a jejich šéfem, sadistickým pistolníkem Frankem Griffinem. Alice se rozhodne o zraněného mladíka postarat. Je jen otázkou času, kdy pomsta přicválá v sedlech třiceti koní do La Belle.

Godless by rád byl westernem všech westernů. Nechybí v něm krocení divokých koní, drsné přestřelky, panoramata jako z reklamy na cigarety. Ale důraz klade také na témata v žánru dříve nemyslitelná. Na emancipaci, rasovou problematiku netýkající se jen indiánů, ale též černochů, dokonce na lesbický motiv. Scenárista a režisér Frank však tuto širokou paletu nedokáže rozvést do patřičné hloubky.

V uplynulé dekádě se skomírající žánr pokoušelo oživit mnoho netradičních, často pomalých a neakčních westernů. Godless má podobné ambice. Jenže kdykoliv zpomalí a věnuje se retrospektivním ponorům do minulosti města i hrdinů, divák jen čeká, kdy se začne střílet. Tak moc seriál vězí v tradicích a tak málo se mu daří najít svébytný styl, v němž by kovbojská klišé nebyla hlavním lákadlem.

Godless načrtne spoustu sebevědomých hrdinek, ale nakonec jsou to vždy muži, o koho jde doopravdy. Alice umí střílet, za domem kope studnu, avšak teprve cizinec Roy naučí jejího dospívajícího syna "chlapským" záležitostem. Když do La Belle přijedou zástupci těžařské společnosti s tím, že město převezmou do svých rukou, ženy na nich dychtivě visí pohledy. A sestra šerifa se v klobouku a kalhotách chová spíš jako bratr − včetně toho, že jako správný "chlap" je na ženské.

Mnohem zajímavější než tato "chlapská" verze ženské emancipace je vyobrazení různě narušených jedinců. Celé město je po tragédii jen stínem funkční komunity, všichni se trápí ztrátou blízkých. Alice přišla hned o několik manželů, Royovi schází bratr, jehož neviděl od dětství. A trpí i padouch Frank v charismatickém podání Jeffa Danielse. Nikoli jen tím, že na počátku seriálu přišel o ruku, ale především tragickou minulostí, která formovala jeho rozpolcenou povahu.

Samotný Godless trpí hlavně nešvarem, který v produkci Netflixu postihl i jiné. Přes mnoho letmo načrtnutých motivů obsahuje látku spíš na dlouhý film než na osmihodinovou sérii. Záměrně šetří "řečí koltů", ale nedokáže naladit patřičně lyrickou notu, která by táhlé tempo ospravedlnila. A tak nakonec vždy musí tasit kvér, aby byl divák spokojen.