Psal se rok 2012, když Newyorčan Henry Timms u snídaně přemýšlel, jak vytvořit protipól černého pátku (Black Friday), svátku konzumu, kdy v obchodech vypuknou obří slevy a nákupní šílenství. Šéfa renomované kulturní instituce 92nd Street Y tehdy napadlo udělat z prvního úterý po Black Friday den dobra. Z jednoduché myšlenky se i díky podpoře světových filantropů jako Billa Gatese či Marka Zuckerberga zrodil největší svátek dárcovství na světě. V loňském roce se do něj zapojilo 50 tisíc organizací téměř ze stovky zemí světa, které na dobročinné účely vybraly přes 168 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 3,6 miliardy korun. Letos takzvané Giving Tuesday neboli štědré úterý, které připadá na 28. listopadu, už podruhé dorazilo i do Česka.

Neziskové organizace po celé České republice tak spouští sbírky na pomoc handicapovaným, seniorům nebo třeba ohroženým dětem. Firmy zase vyzývají své zaměstnance, aby přinesli oblečení či hračky, které následně pošlou potřebným. Řada lidí také místo do práce vyrazí pomáhat neziskovým organizacím nebo se zapíše do databáze expertních dobrovolníků, kteří jsou ochotni použít své znalosti a zkušenosti pro dobrou věc.

Nejštědřejší den v roce

Své dobročinné aktivity mohou organizace i jednotlivci registrovat na oficiálních stránkách akce, kde si každý může vybrat charitativní výzvu, do které by se rád zapojil. Loni se jich na webu giving-tuesday.cz sešlo 112. "Podle statistik dárcovské platformy Darujme.cz se v roce 2016 stalo Giving Tuesday v Česku nejštědřejším dnem v roce. Teprve až za ním byly tradiční prosincové termíny před Vánoci, kdy veřejnost obvykle daruje na charitu nejvíc peněz. Tisíce lidí také používaly hashtag #GivingTuesdayCZ, který se ten den stal nejsdílenějším hashtagem na sociálních sítích," uvádí Lucie Mádlová, šéfka Asociace společenské odpovědnosti, která svátek dárcovství v Česku zastřešuje.

3,6 mld. Kč

se na dobročinné účely v rámci Giving Tuesday vybralo v roce 2016.

Nejúspěšnější výzvou loňského roku byla zvláštní sbírka Lékařů bez hranic na pomoc Nigérii. Díky podpoře společnosti TextilEco, která dary od veřejnosti zdvojnásobila, se vybralo přes 800 tisíc korun. Letos se firma rozhodla v rámci Giving Tuesday podpořit výzvu spisovatelky a novinářky Barbory Nesvadbové. Ta je zakladatelkou Nadačního fondu Be Charity a více než patnáct let pracuje s handicapovanými lidmi. "Výzva Báry Nesvadbové se týká podpory tří handicapovaných dětí, Hynka, Valentýnky a Elenky, kterým finanční prostředky pomohou v rehabilitaci. Mají tak šanci vrátit se částečně nebo i úplně do plnohodnotného života," přibližuje ředitelka společnosti TextilEco Anna Smolíčková.

Stejně jako v loňském roce každou vybranou korunu společnost zdvojnásobí. "Zabýváme se shromažďováním a zpracováním obnošeného šatstva, které lidé dávají do našich sběrných boxů. Část z něj putuje k potřebným a zbytek k recyklaci. Zároveň tak získáváme prostředky, kterými aktivně podporujeme neziskové a charitativní projekty. Giving Tuesday je jedním ze spojovacích mostů mezi lidmi a naší snahou pomáhat," říká Smolíčková.

98 zemí

organizuje Giving Tuesday. Česko se zapojilo loni poprvé.

Vedle Barbory Nesvadbové podpořily letošní štědré úterý také další známé osobnosti. Zapojila se i modelka a filantropka Petra Němcová, která je zakladatelkou Nadačního fondu Happy Hearts. "Ve své výzvě usiluje o obnovu škol poškozených přírodními katastrofami. Díky sbírkám fondu se už v minulosti podařilo postavit 165 škol v deseti zemích světa, které slouží více než 100 tisícům dětí," líčí Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti. Posledním ambasadorem akce je herec a moderátor Michal Kavalčík. V rámci své dárcovské výzvy shání peníze pro třiadvacetiletého Václava, který trpí Duchennovou svalovou dystrofií a potřebuje nový elektrický invalidní vozík, který by mohl ovládat ústy.

Pomáhá darování knih i sbírky oblečení

Se zajímavou kampaní na podporu dne dárcovství přišlo letos také nakladatelství Albatros Media, které v termínu od 21. do 28. listopadu uspořádalo týden darování knih. "V rámci projektu GivingBooksWeek může každý věnovat knihu rodičům, kamarádům, ale i dětskému domovu, nízkoprahovému centru nebo třeba nemocnici. Za každou fotografii s darovanou knížkou nebo hromádkou knížek, kterou lidé nasdílí na sociální síti Instagram s hashtagy #Gi­vingBooksWeek a #GivingTuesdayCZ, nakladatelství věnuje 30 korun na dobročinné účely. Vybranou částku následně rozdělí mezi tři neziskové organizace, které navrhli sami zaměstnanci," popisuje PR manažerka Albatros Media Veronika Sonnková.

50 tisíc

organizací z celého světa se do projektu zapojilo loni.

Peníze poputují mimo jiné na podporu projektu Charley Tramp, v rámci kterého si mohou rodiny pečující o handicapované příbuzné vypůjčit speciálně upravený obytný vůz, který jim umožní trávit společně dovolenou. Dále Albatros Media věnuje finance na projekt Talent La Sophia, který podporuje rozvoj hudebního nebo sportovního talentu dětí z dětských domovů a sociálně znevýhodněných rodin. A v neposlední řadě nakladatelství přispěje Asociaci Trigon, která pomáhá lidem, kteří jsou znevýhodnění a ohrožení sociálním vyloučením.

Podle Lucie Mádlové z Aso­ciace společenské odpovědnosti se díky Giving Tuesday do dárcovství zapojují i firmy, které se mu dříve nevěnovaly. "Vidí v tom příležitost, jak odkomunikovat své dárcovské aktivity. Ve společnostech jsou letos populární dobročinné sbírky oblečení, doplňků a domácích či sportovních potřeb pro charitativní obchůdky. Často také pořádají interní zaměstnanecké sbírky, které firmy většinou v rámci tzv. matchingu násobí," přibližuje Mádlová.

Například ocelárny ArcelorMittal Ostrava, stejně jako firma Siemens Elektromotory Frenštát, uspořádaly zaměstnaneckou sbírku oblečení, hraček a elektroniky pro dobročinný second hand Moment. T-Mobile zase spustil celofiremní sbírku Pomáhejme příběhům na podporu sociálně znevýhodněných a zdravotně postižených lidí. Operátor vybranou částku následně zdvojnásobí. Vedle toho si na Giving Tuesday zaměstnanci společnosti mohou koupit kávu, čaj a koláč od spolku Popálky, který vybrané peníze použije na zimní pobyt pro popálené děti. Pořídit si mohou také trička, batohy nebo tašky na stánku Rané péče EDA, která z výtěžku bude financovat odborné sociální služby a pomoc rodinám s dětmi se zrakovým postižením. V neposlední řadě se pracovníci T-Mobilu po celý listopad mohou zapojit do různých dobrovolnických aktivit.

Lidé mohou věnovat nejen peníze, ale i čas a znalosti

Dobrovolníky v rámci Giving Tuesday shání také řada neziskových organizací. "Lidé se mohou zapojit jak manuální prací, tak svými expertními znalostmi. Například nezisková organizace InBáze hledá na dlouhodobou spolupráci lidi, kteří by bez nároku na finanční odměnu doučovali češtinu děti cizinců žijících v Praze. Nábor dobrovolníků pořádá také HESTIA − Centrum pro dobrovolnictví nebo třeba organizace Hero Clan," uvádí Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti.

Vedle firem a neziskovek se do akce zapojují i školy. Například děti ze Základní školy Měcholupy letos již podruhé navštíví Dům s pečovatelskou službou v Měcholupech, kde potěší seniory vyprávěním, zpěvem a obrázky. Žáci Základní školy Letokruh v Brně zase pořádají sbírku her, knížek, hraček, výtvarných a sportovních potřeb nebo oblečení pro děti z pěstounských rodin z okolí Brna. Podobnou sbírku vyhlásily i děti ze školní družiny a školního klubu při Základní škole Beroun-Závodí, které tak chtějí pomoci dětem z azylového domu v Berouně.

Letos se do akce Giving Tuesday hodlá podle průzkumu společnosti Ipsos zapojit asi čtvrtina Čechů. Téměř 70 procent z nich preferuje darování věci na dobročinné účely a třetina finanční příspěvek. Během posledního roku se v tuzemsku do nějaké dobročinné aktivity zapojilo 85 procent lidí. Nejčastěji přispěli darováním věcí, finančním příspěvkem nebo zakoupením produktu, z něhož šel výtěžek na dobročinné účely. Průzkum společnosti Ipsos se uskutečnil v říjnu formou on-line dotazníku a zúčastnilo se jej přes tisíc lidí.