Na veletrhu Smart City Expo World Congress v Barceloně velcí, ale i malí světoví hráči prezentovali technické noviny na poli chytrých měst. Od úterý do čtvrtka byly k vidění samořiditelný minibus, lavičky se solární nabíječkou, popelnice stlačující odpad či psí boudy s klimatizací. Zhruba 420 řečníků na veletrhu přednášelo o výzvách, kterým města 21. století čelí.

Jednou z největších je stále rychlejší růst počtu obyvatel, který pro města znamená větší nároky na energii, dopravu či například bydlení. "Na evropská města je v dnešní době skutečně velký tlak. Rychle rostou a současně se zavázala, že budou snižovat emise. Musí proto řešit, jak v obou směrech obstát," vysvětluje Klaus Heidinger, šéf City IT Solutions společnosti Siemens, která je globálním partnerem veletrhu.

Městům mají pomoci právě inovace. Velkou roli budou hrát především v oblasti snižování energetické náročnosti. Siemens v rámci veletrhu představil svá řešení pro snižování energetické náročnosti budov. Právě budovy ve městech spotřebovávají největší množství energie – v Evropě je to zhruba 40 procent z celkové spotřeby. Pomocí chytrých opatření však mohou majitelé snížit náklady na provoz o desítky procent. Chytré domy dokážou díky řídicímu systému automaticky a podle potřeby větrat, topit či například ovládat osvětlení.

Velkou část veletrhu zabraly firmy, které hledají inovace v oblasti dopravy. Barcelona představila autobus, který jezdí výhradně na elektřinu, Seat zase svůj historicky nejbezpečnější vůz Leon Cristobal. Disponuje mimo jiné i černou skříňkou, která zaznamenává fotografie a další data z jízdy a v případě nehody je odešle na vybraný chytrý telefon. Velkou atrakcí se pak stal samořiditelný minibus společnosti EasyMile. Jízdu v něm si mohli návštěvníci veletrhu sami vyzkoušet. Do vozu se vejde 12 lidí a jeho maximální rychlost činí 45 kilometrů v hodině. Nejde však o levnou záležitost. Jeden takový vyjde na přibližně 250 tisíc eur (přes šest milionů korun).

V Barceloně odhalily své chytré nápady i menší firmy a start-upy. Pozornost vzbudil projekt Dog Parker, za kterým stojí podnikatelé z New Yorku. Ti se rozhodli vytvořit chytrou psí boudu, ve které si může kdokoliv dočasně "zaparkovat" svého psa – například ve chvíli, kdy si potřebuje dojít do obchodu a nemůže zvíře vzít s sebou. V Brooklynu již těchto přístřešků, které disponují mimo jiné topením a klimatizací, rozmístily několik desítek. Lidé je mohou jednoduše vyhledat pomocí mobilní aplikace. Ta také slouží k ovládání boudy a on-line kontrole psa.

Důležitou roli v oblasti Smart Cities budou hrát data. Právě jim byla věnována v Barceloně velká pozornost. Vzájemnou spolupráci v této oblasti ohlásila společnost Mastercard s městem Dublin. Společnost zahájí pro město sběr a analýzu dat například v oblasti městské hromadné dopravy. Tato data následně poslouží pro kvalitnější plánování dopravy. Firma také v Dublinu zavede další inovace týkající se bezhotovostních plateb. 

Samoříditený minibus může jet až rychlostí 45 km/h

Na veletrhu se objevil i chytrý mobiliář. Příkladem je "smart" lavička, u které si mohou lidé nabít telefon či se připojit k Wi-Fi. Lavička je navíc vybavena solárními panely a veškerou potřebnou energii si vyrábí sama. Návštěvníci si prohlédli také popelnice BigBelly, které dokážou stlačit odpad, a popeláři je tím pádem nemusí tak často vyvážet. Tyto popelnice už dnes fungují na několika místech v Praze. Dokážou dokonce informovat popeláře ve chvíli, kdy už se do nich skutečně více odpadu nevejde.

Hned několik společností na místě ukazovalo, jak mohou do budoucna fungovat lampy veřejného osvětlení. Ty budou schopné reagovat na pohyb a světlo. Rozsvítí se tak až ve chvíli, kdy je to skutečně potřeba. Společnost Click and Grow na veletrhu představila inteligentní domácí pěstírnu, v té je možné snadno a rychle vypěstovat vlastní zeleninu.

Třídenní veletrh Smart City Expo World Congress v Barceloně, který odstartoval v úterý 14. listopadu a skončil ve čtvrtek, je největší svého druhu v Evropě. Letos se na místě sešli zástupci 700 měst z celého světa a více než 600 vystavovatelů. Mezi nimi i velké společnosti jako například T-Mobile, Huawei, Microsoft či SAP.

Samoříditený minibus může jet až rychlostí 45 km/h