Místo taxametru mobilní aplikace a místo nepříjemného překvapení z konečného účtu za cestu předem odsouhlasená částka. Pravidla pro podnikání v taxislužbě se v Česku mají brzo změnit tak, aby odpovídala podmínkám 21. století. Novelu zákona, která bude platit jak pro klasické taxikáře, tak pro služby typu Uber, chystá ministerstvo dopravy.

"Vývoj jde dopředu a my situaci na trhu nemůžeme uměle zakonzervovat. Služby jsou tu přece hlavně pro cestující, nikoliv pro jejich provozovatele," zdůvodňuje v rozhovoru pro HN končící ministr dopravy Dan Ťok z ANO.

Hlavní roli v taxislužbě mají nově hrát aplikace v mobilním telefonu. Na principu, že si přes internet objednáte vůz a aplikace vám dopředu vypočítá, kolik bude jízda stát, dnes stojí služby typu Uber nebo Liftago. Obdobně mají v budoucnu fungovat i u vozů taxi. "Současní taxikáři si musí zvyknout, že cestující chce znát dopředu cenu a nechce být nemile překvapený až při placení," vysvětluje Ťok.

Klasické taxametry ale rušit nechce. "Taxikáři, kteří nabízejí svou službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly či přednostní pruhy ve městech, budou mít nadále označení TAXI a cenu bude počítat taxametr," slibuje odcházející ministr, který je ale zároveň hlavním kandidátem i na příštího šéfa resortu ve vznikající vládě. Na něm tak nejspíš bude, aby zákon prosadil ve sněmovně.

Všem přepravcům by také měla ubýt zásadní povinnost − nutnost absolvovat zkoušku z místopisu. "Vyžadovat místopis už v době navigací není nezbytně nutné," zdůvodňuje ministr. Inspiraci hledal jeho resort v Estonsku, které už pravidla na moderní ekonomiku zavedlo.

Novela zákona se bude jednoznačně vztahovat na veškeré provozovatele, jak klasické taxikáře s dispečinkem i bez něj, tak na služby typu Uber nebo Liftago.

To sice podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu platí už nyní, řidiči Uberu ale dosud často namítají, že neposkytují taxislužbu, nýbrž sdílenou ekonomiku. A že tudíž nemusí mít ani taxametry, ani střešní lucerny, potřebné registrace a licence, ani další náležitosti, které řidiči taxíků splňovat musí.

Ti si navíc stěžují, že je policisté kvůli dodržování pravidel kontrolují daleko více než právě řidiče Uberu. Za pravdu jim dávají třeba čísla pražského magistrátu, podle kterého za letošní říjen policisté a strážníci v metropoli provedli na 1200 kontrol. Pouze 200 z nich se ale týkalo řidičů Uberu.

Původně na protest proti dvojímu zacházení chtěla ve středu část taxikářů znovu zablokovat dopravu v Praze. Protest svolaný na pátou ráno ke strahovskému stadionu ale na poslední chvíli pořadatelské Sdružení českých taxikářů odvolalo.

Po pražské primátorce Adrianě Krnáčové však výměnou žádají, aby na magistrát svolala jednání zástupců dispečinků a řidičů taxi, městské i státní policie a médií, "kde od vás budeme požadovat jasný metodický pokyn pro tyto složky, jakým způsobem mají kontroly reálně probíhat," napsalo v úterý večer v prohlášení sdružení. Do konce roku pak chtějí držet stávkovou pohotovost.

Uber jako alternativní taxislužba odmítající respektovat všeobecná pravidla začíná narážet po celém světě. Naposledy mu licenci zrušila londýnská radnice. V britské metropoli přitom pro Uber jezdí na 40 tisíc řidičů.