Polostátní energetická společnost ČEZ se pokouší sehnat peníze, kde to jen jde. Kromě distribuční společnosti v Bulharsku, za kterou jí zájemci nabízí osm až devět miliard korun, by tak do konce roku mohl být uzavřen ještě jeden prodej. Jde o tradiční českou projekční společnost Škoda Praha.

O tu se podle informací HN zajímá hned několik velkých mezinárodních společností. Patří mezi ně dvě firmy, které se specializují na výstavbu jaderných elektráren − ruský Rosatom a korejská firma KEPCO. Zájem ale projevila i velká čínská inženýrská firma Guangdong Electric Power Design Institute (GEDI) nebo česká firma zabývající se důlní technikou Ferrit.

Sám ČEZ nechce být k nabídkám příliš konkrétní. Šéf firmy Daniel Beneš minulý týden v rozhovoru jen potvrdil, že zájemců je několik. "Testujeme trh, jestli by byl nějaký investor, který by do firmy vstoupil a pomohl jí účastnit se projektů na nových trzích. Těch variant, jak to dopadne, je ale pořád několik. Stále je tu možnost, že si ji celou necháme, že do ní vstoupí partner a převezme část firmy nebo že ji prodáme celou," uvedl pro HN.

Škoda Praha

◼ Firma vznikla v roce 1953 jako Energostroj. Přejmenována byla až v roce 1990.
◼ ČEZ firmu ovládl v roce 2005. Pomáhala mu s obnovou jeho zdrojů – do té polostátní firma investovala okolo 100 miliard korun.
◼ Od té doby se ale firmě nedaří získávat nové zakázky. ČEZ přitom původně plánoval, že se Škodou Praha prorazí na nové trhy. Najímal kvůli tomu i nové lidi a dnes má firma jeden z největších inženýrských týmů v Česku. Expanze do zahraničí se ale příliš nevydařila.
◼ Firma se za svou historii podílela na stavbě zhruba stovky elektráren ve 25 zemích světa. Byla i u výstavby a později i modernizace všech šesti tuzemských jaderných bloků.
◼ Škoda Praha se loni dostala do mírného zisku – vydělala dva miliony korun při výnosech 127 milionů. Za roky 2014 a 2015 ale její ztráta činila 118 milionů.

Důvody, proč Korejci, Rusové nebo Číňané mají o Škodu Praha zájem, jsou poměrně jasné. Kromě toho, že by si koupili i šedesát let její historie a s tím kolem stovky referencí za elektrárny postavené po celém světě, svoji roli hraje i jaderný tendr.

ČEZ plánuje vypsat soutěž na dodávku jednoho jaderného bloku do Dukovan již příští rok na jaře. A jak jinak si zlepší vyjednávací pozici než koupí firmy, která dodala všech šest tuzemských bloků a podílela se i na jejich modernizaci.

Role Ferritu již tak jasná není. Petr Kovář, spolumajitel firmy z Frýdlantu nad Ostravicí, která dodává dopravní systémy do dolů, na dotazy HN nereagoval.

Zmiňované "testování trhu" probíhá již téměř rok. Zájemce pro ČEZ oslovuje poradenská firma De­loitte. Ještě na jaře byla nejvážnějším kandidátem na koupi japonsko-indonéská firma Nikko Securities, která chtěla know-how Škody Praha využít při stavbě elektráren na tamním málo rozvinutém trhu. Z prodeje ale nakonec nic nebylo.

Hledání partnera dává pro ČEZ smysl. Firma se jinak zaměřuje primárně na provozování energetických zdrojů a sítí, a ne na jejich výstavbu.

ČEZ Škodu Praha plně ovládl v roce 2005. Vedle ní má ještě společnost Škoda Praha Invest, její činnost ale postupně utlumuje.

Obě firmy ČEZ pomohly zrealizovat obnovu jeho elektráren za více než 100 miliard korun. Škoda pro něj postavila nebo zmodernizovala uhelné bloky v Tušimicích, Ledvicích a Prunéřově a paroplynovou elektrárnu v Počeradech.

Plán byl soustředit se na zahraniční trhy. Tam se ale pražské firmě nedaří shánět významnější zakázky. Jediný velký projekt, který sehnala, byla výstavba tepelné elektrárny Pljevlja v Černé Hoře za 9,5 miliardy korun. Nesehnala na něj ale už financování, Česká exportní banka i pojišťovna EGAP ho vyhodnotily jako příliš rizikový.

"Elektrárnu nyní Škoda projektuje pro firmu GE. Je to byznys s nízkým rizikem. Ale nebude tam žádný podíl českých dodávek, protože se k tomu Česká exportní banka postavila zády," říká Beneš.