Buď se český vzdělávací systém vzpamatuje, seřídí si přesný čas alespoň v řádu století a přijme fakt, že svět, do něhož směřujeme, vyžaduje jinou přípravu, nebo na to šeredně doplatíme.

Hračkářská firma Mattel nedávno oznámila, že její smart speaker, chytrý průvodce pracující na bázi umělé inteligence, děti "povede ke slušnému vychování, bude jim klást zvídavé otázky a podněcovat je k rozvojovým hrám". Proti se ovšem v USA postavili psychologové, politici a asociace proti komercionalizaci dětství. Rychle dosáhli toho, že Mattel plán na tohoto vychovatele, jenž se měl jmenovat po Aristotelovi, nejznámějším vychovateli evropských dějin, stáhl.

Odpůrci poukazovali na nebezpečí, které spočívá v odcizení výchovy a vzdělávání od toho, co je na něm naprosto nejdůležitější, a to je vztah rodiče k dítěti, na jehož popředí se odehrává všechno, co by nabídl Aristoteles. Na pozadí se pak hraje o identitu, sebedůvěru a ostatní charakterové vlastnosti, které se od toho odvíjejí a dělají člověka člověkem.

Ať už ale Mattel prosadí svůj záměr, nebo ne, smart speakery budou jedním z hitů letošních Vánoc. Google a Amazon, dva z pětky lídrů digitálního světa, už představily svoje technologické novinky, s nimiž symbolicky vstoupí umělá inteligence do globální domácnosti. Ta zařízení budou relativně levná, protože cílem je v současnosti obsadit trh. Digitální Aristoteles je v každém z nich, jen to nikdo nevytrubuje do světa s představou, že se všichni nadchnou a skočí po tom. Je to ostatně jen další krok od obrazovek k hlasové komunikaci, jehož mezistupněm jsou Siri (Apple), Alexa (Amazon), Cortana (Microsoft) nebo poněkud neosobní Google Assistant, digitální pomocníci, kteří vás informují, poradí, nabídnou řešení.

A zanedlouho je budete mít doma i vy, ať už se nyní děsíte, nebo jásáte. Nemáte šanci to odmítnout. Máte ale možnost jich využít ke svému prospěchu či prospěchu svých dětí, nikoliv k postupnému vzdávání se svéprávnosti a decimování charakteru budoucích generací. To v sobě zahrnuje ochotu přistoupit na fakta a snažit se vzdělávání a výchovu přizpůsobit realitě.

V Česku se nedávno představil švédský start-up Quirkbot, projekt, který do škol přináší robotiku a programování s využitím takových materiálů, jako jsou brčka nebo obaly od nápojů. Jedná se o skvělou cestu, jak učit děti programování, mechanice, rukodělnosti, spolupráci a hlavně povědomí o tom, v jakém světě žijí. Teď jde jen o to, aby náš vzdělávací systém dokázal podobné šance využít. Zatím je zakotven hluboko ve 20. století.