V létě začala pobočka mezinárodní skupiny E.ON stavět na jihu Čech u obce Mydlovary velké úložiště elektřiny. Baterie za 24 milionů korun bude mít kapacitu jedné megawatthodiny. Společnost, která má 1,5 milionu zákazníků, by ale chtěla usnadnit ukládání energie i jim. Spojila se proto se startupovým studiem Creative Dock a přišla se službou, která má lidem cestu k uložení energie na horší časy nejen zjednodušit, ale i zlevnit: říkají tomu virtuální baterie.

"V podstatě to funguje tak, že to, co si vyrobíte nad rámec aktuální spotřeby, pošlete nám do sítě. A budete ji čerpat ve chvílích, kdy soláry energii nevyrábějí, tedy v noci nebo v zimě," vysvětluje Luboš Vrbata, který má v E.ON na starost fotovoltaiku a další inovační projekty.

Jde o to, že koupit si domácí baterii, v níž by se dala ukládat přebytečná elektřina vyrobená fotovoltaickými panely na střeše, není zrovna levná záležitost. Akumulátor s kapacitou 8 kWh, což odpovídá asi 120 hodinám provozu televize, vyjde i s využitím státní dotace na 100 tisíc korun.

100 tis. korun

stojí i s využitím dotace domácí baterie na ukládání přebytečné elektřiny.

Právě tuhle investici "cloudová" baterka odbourává. "Doma máte malou krabičku, která vše měří, nahrává do cloudu a vám on-line ukazuje, kolik vyrábíte elektřiny, kolik jste jí spotřeboval i kolik jí u nás máte uloženo," dodává Vrbata s tím, že toto zařízení vyjde jednorázově jen na dva tisíce korun, dalších několik desítek až stovek korun měsíčně stojí služba jako taková podle kapacity virtuální baterie.

Nabídka je určená především pro klienty, kteří si od firmy nechají instalovat domácí fotovoltaickou elektrárnu. Na ty lze získat příspěvek z programu Nová zelená úsporám, podmínkou ale je, že kapacita solárních panelů musí být minimálně ze 70 procent využita v domácnosti, kde se elektřina vyrábí.

Společný projekt s Creative Dockem se inspiroval v Německu, kde něco podobného už na jaře rozjel tamní E.ON. "Bylo potřeba hodně věcí upravit, regulace i preference zákazníků jsou jiné," upřesňuje Radomil Valeš z Creative Docku. Nejde přitom o jedinou spolupráci obou firem, od letoška spolu vyvíjejí několik projektů v oblasti elektromobility nebo chytré domácnosti. Už dřív spustily také portál, na kterém si lidé po zadání adresy a vyplnění dotazníku zjistí, kolik by je stálo osazení domu solárními panely.

To, s čím E.ON přichází, zapadá do kontextu dění na energetické scéně. Podobně jako E.ON i ČEZ a Innogy (dříve RWE) vymýšlejí, jak zůstat v kontaktu s moderními technologiemi a startupovou scénou. ČEZ proto investoval do německé společnosti Sonnen, která vyrábí akumulátory a v Německu nabízí podobnou službu, kterou teď v Česku chystá E.ON. Innogy, aby posílila image inovátora, změnila své jméno a podobně jako E.ON nabízí lidem fotovoltaické balíčky, jejichž součástí jsou ovšem fyzické, nikoli virtuální baterie.