Před čtyřmi lety se Jan Kranát a Karel Maroušek setkali, aby spolu projednali obchod. Kranát tehdy řídil společnost ŠkoFin, jež se zabývá financováním vozidel, a Maroušek za ním jako člen vedení finančněporadenské firmy Partners přišel s požadavkem na leasing pro stovky finančních poradců a makléřů. "Leasingové firmy i banky se tohoto segmentu vždy bály. Lidé pracující na IČO jim přišli příliš rizikoví. Nemají stálé pracovní smlouvy a jejich příjmy kolísají podle toho, jak se jim zrovna daří," popisuje Kranát.

Oba manažeři se i přesto nakonec na poskytnutí peněz na vozidla pro poradce Partners dohodli. A když Kranát po odchodu ze skupiny Volkswagen a následných třech letech strávených z rodinných důvodů v Rusku přemýšlel, co bude dělat dál, vzpomněl si právě na tuto zkušenost.

Vstoupil do Marouškem většinově vlastněné firmy Partners Fleet Management, kterou záhy přejmenovali na Tibiq a rozhodli se zaměřit právě na financování vozů pro realitní makléře a finanční poradce sdružené pod hlavičkou některé z finančněporadenských společností. Takových lidí je podle Kranáta v Česku zhruba sto tisíc. "Vyhovuje jim mít svobodu. Nechtějí pracovat v korporaci, ale zároveň ještě nedozráli do toho, aby vzali milion korun a začali sami podnikat," říká ředitel Tibiqu. Klienti, na které se zaměřuje, vůz ke své práci potřebují. Dosud však řešili jeho pořízení individuálně.

Jan Kranát (45)

◼ Po ukončení studií na VŠE v Praze pracoval 17 let v koncernu Volkswagen.
◼ Velkou část své profesní kariéry strávil v Rusku, kde působil ve Volkswagen Financial Services.
◼ V České republice následně řídil společnost ŠkoFin.
◼ Před vstupem do Tibiqu byl více než tři roky v Rusku jednatelem poradenské společnosti M.C. Consulting.

Tibiq se to rozhodl změnit a začal spolupracovat s majiteli zhruba 15 franšíz, které poradce sdružují. Kromě Partners jde například i o ZFP Akademii nebo Era Reality. Jejich prostřednictvím Tibiq nabízí nejčastěji na dva roky vozy na takzvaný operativní leasing. Ten v ceně zahrnuje kromě používání samotného vozu také servis či pojištění. Financování má na starosti leasingová společnost. Tibiq, který vozy sám pořizuje, nejčastěji spolupracuje s ČSOB Leasing. Partnerem je také Volkswagen Financial Services (ŠkoFin).

"Auta pořizujeme po stovkách, a díky tomu jsme s výrobci schopni dojednat podmínky, na které by jednotlivec neměl šanci dosáhnout," říká Kranát, jenž Tibiq řídí a vlastní v něm i menšinový podíl.

Majitelé franšíz zároveň získávají výhodu v tom, že všechna auta mají jednotný vzhled, a s nabídkou vozů mohou navíc pracovat jako s benefitem. Úspěšným poradcům například zprostředkují za stejnou cenu lepší vůz než ostatním.

Daní za příznivé ceny je ale omezený výběr vozů, spočívající zhruba v deseti základních modelech. "S automobilkami máme dohodnuté kvóty, abychom nenarušili jejich vlastní prodeje přes dealerství. Nakupujeme také motorizace, které se jim hodí pro vytížení výroby, a neumožňujeme individualizaci aut. Klient si volí pouze barvu nebo převodovku," říká Kranát.

Největším rizikem podnikání, které dosud přineslo firmě Tibiq 1300 klientů, dalších 500 čekajících poptávek a za poslední rok obrat přesahující jednu miliardu korun, není podle Kranáta to, že by klienti přestali splácet. "U všech poradců hodnotíme riziko, leasingové společnosti nepošleme nikoho, o kom víme, že má nějaký problém." Větší hrozbou je prý to, že se po dvou letech nepodaří auto na trhu ojetin prodat za dostatečně vysokou cenu. Tibiq se totiž s leasingovými společnostmi dohodl, že po skončení leasingu část aut převezme. "Pokud máte 100 bílých aut, která jste na trh dodali v jednom měsíci, musíte počítat s tím, že se všechny tyto vozy za dva roky někde objeví. Automobilka mezitím může tento typ zlevnit nebo modernizovat a vy ho budete těžko prodávat," říká Kranát.

V Tibiqu se proto rozhodli vybudovat síť vlastních autodealerství. Z plánovaných deseti zatím mají dvě. "Neustále hledáme nové objekty, které bychom mohli koupit. Potřebujeme vlastní síť s jednotnými standardy, díky níž tu masu aut po skončení leasingu prodáme dál," uzavírá Kranát, podle kterého je firma i přes toto riziko zisková od samého začátku.