Automobily tvoří pro pojišťovny podstatnou část jejich byznysu. Pojistky chránící řidiče a majitele vozů před škodami představují zhruba třetinu trhu a na neživotním pojistném se podílejí dokonce polovinou.

Od ledna do září vybraly domácí pojišťovny na havarijním pojištění aut a povinném ručení (odborně: pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) celkem 30 miliard korun, což je takřka o šest procent více než před rokem, uvedla Česká asociace pojišťoven.

Nicméně sílící boj o nové klienty vede k tomu, že právě v oblasti povinného ručení klesají ceny. Výsledkem jsou nižší tržby, které nestačí na pokrytí výplat škod. Pojišťovny musí chybějící peníze vydělat na jiných pojišťovacích produktech.

"Většinou to bývá tak, že dáte klientovi levnější povinné ručení, ale když chce havarijní pojištění, tak to je trošku dražší," řekl Martin Kopecký, specialista pojištění vozidel v makléřské pojišťovací společnosti Renomia.

Povinné ručení a havarijní pojištění

Povinné ručení pro všechny typy vozidel a motocyklů letos průměrně zlevnilo o 0,6 procenta na 2764 korun ročně, uvedla Česká kancelář pojistitelů a dodala, že ztráty pojišťoven na něm dosahují 1,3 miliardy korun. ČKP spravuje Fond zábrany škod, ze kterého jsou rozdělovány peníze mezi hasiče a záchranáře. Pojišťovny prodělávají zejména na povinném ručení pro nákladní vozy a mladší řidiče do 30 let, do fondu odvádí tři procenta z přijatého pojistného.

"Ačkoliv pojišťovny meziročně sazby nejrizikovějších segmentů zvýšily, růst pojistného je nedostatečný vzhledem k tomu, že jejich škody rostou ještě rychleji," uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP, jenž zároveň šéfuje i České asociaci pojišťoven.

Pojistky aut se budou díky technologiím šít více na míru

Pojišťovací byznys se zároveň připravuje na změny, které mohou přinést digitální technologie, včetně mobilních aplikací sledujících množství najetých kilometrů a styl jízdy. To umožňuje zohlednit cenu pojistky také podle toho, jak zbrkle nebo klidně se řidič za volantem chová.

"Snažíme se v těchto věcech mít otevřenou mysl," sdělil k těmto inovacím John Hollows, generální ředitel bankovní a pojišťovací skupiny ČSOB. Podle Hollowse se ale zatím tyto inovace prosadily hlavně v USA a ve Velké Británii, kde je obecně autopojištění mnohem dražší, a je tedy do něj možné promítnout i cenu dodatečného zařízení nebo systému, které pohyb vozidla zaznamenávají.

V Česku se o něco podobného zatím pokusila hlavně pojišťovna Uniqa, která nabízí do aut instalovat sledovací zařízení.

Pojišťovny také investují do aplikací, přes které mohou klienti pojištění pořídit, zpracovat a nahlásit škodní událost.

S přispěním Marka Milera a Olgy Skalkové