Vítěz

Československá obchodní banka
Aplikace Nanákupy − Chytrá peněženka v telefonu

Stále více běžných úkonů lidem pomáhají řešit chytré mobilní telefony. S použitím aplikací slouží jako jazykové příručky, krokoměry nebo mohou třeba pomoci s diagnostikou problémů našeho vozu. Nyní už díky nim nepotřebujeme nosit ani peněženku. Aplikace NaNákupy od ČSOB umožňuje platit mobilem všude tam, kde berou bezkontaktní karty. Vyřídí ale i platby přes internet nebo eviduje všechny věrnostní programy.

"Chceme našim klientům usnadnit život. Jejich zájem o platby mobilním telefonem jsme si ověřili již v roce 2014 v pilotním projektu s T-Mobilem. Když se následně objevila technická možnost realizovat vlastní mobilní peněženku bez závislosti na operátorech, neváhali jsme," uvádí Jan Nezbeda, manažer pro rozvoj služeb ČSOB.

Po snadné aktivaci aplikace, která je zdarma, je možné ihned platit mobilem v obchodě a na internetu. Platba probíhá bezpečněji i rychleji, bez přepisování údajů karty, což je známé jako metoda Masterpass.

Uživatelé jsou vždy v obraze, kolik a za co utratili a kolik mohou utratit. Aplikace je také první mobilní peněženkou v Česku, která podporuje debetní i kreditní karty Mastercard a Visa, a to bez nutnosti vydávat novou platební kartu či speciální SIM kartu. Aplikace funguje i bez připojení na mobilní data či wi-fi.

Riziko, že při ztrátě telefonu mohou zmizet i peníze z účtu, podle Nezbedy nehrozí, protože v takové situaci lze platby okamžitě zablokovat zavoláním na helpdesk platebních karet. "Platby i další důvěrné informace jako třeba zůstatek na účtu jsou navíc chráněny PIN nebo otiskem prstu. Platební karty ani jejich údaje se do aplikace neukládají − vše probíhá přes šifrovaný kód," popisuje Nezbeda. Všechna data uživatelů jsou uložena a zálohována uvnitř banky. Výhodou aplikace je, že na rozdíl od karty nebo nálepky lze chránit i platby do 500 korun.

Nastavit lze také upozornění na různé typy plateb či dočasnou blokaci plastových karet, nálepek nebo jen určitých typů plateb.

S ČSOB NaNákupy je možné platit i v zahraničí, vybírat z bankomatu s bezkontaktní čtečkou. Funguje to stejně jako s plastovou bezkontaktní kartou nebo platební nálepkou. Platby ze strany ČSOB zpoplatněny nejsou, a to ani v České republice, ani za hranicemi.

Aplikace je na trhu od minulého roku, v současné době ji využívá asi 20 tisíc klientů ČSOB. "Aktuálně pracujeme na dalším rozvoji aplikace. Brzy přidáme nákupní seznamy a postupně i další užitečné služby související s nakupováním," říká Nezbeda.

Díky chytré aplikaci obhájila banka loňské prvenství, které získala díky dobíjecí platební kartě na kapesné.

Aplikace Nanákupy

  • Do obchodu bez peněženky. Na vše stačí chytrý telefon.
  • Všechny platební karty pod jedním PIN, možnost autorizace otiskem prstů.

 

2. místo

Česká spořitelna
Půjčka bez papíru

Zejména mladší lidé jsou dnes zvyklí řešit většinu svých záležitostí v on-line režimu. Díky Půjčce bez papíru od České spořitelny tam najdou i rychlou cestu k penězům.

Jedná se o první půjčku na trhu, kterou lze vyřídit zcela bez návštěvy pobočky. Dostupná je navíc i pro klienty jiných bank.

"Všichni mluvíme o digitální revoluci, a tak jsme se rozhodli zjistit, jak lidé budou reagovat na plně digitální řešení. Chtěli jsme také zjednodušit cestu k penězům i pro ty, kteří nejsou klienty spořitelny," popisuje výhody inovativní půjčky Lukáš Pudil z týmu digitálního prodeje České spořitelny. Podle něj o ni mají zájem i starší lidé.

Půjčku od 20 do 200 tisíc korun lze získat s úrokovou sazbou, která začíná na 8,9 procenta ročně. Peníze má klient na účtu do 15 minut. "Byl to pro nás důležitý krok do světa digitálu a nových technologií. Dokázali jsme zkrátit 'nudný' formulář při žádosti o úvěr zapojením automatického vytěžování dat," říká Pudil.

Identitu zájemců Česká spořitelna ověřuje pomocí mikroplatby, kterou zasílá na klientův účet z účtu, který má spořitelna v jeho bance otevřený. Tato mikroplatba obsahuje také osmimístný kód, který funguje jako podpis smlouvy.

"Zákazník díky tomu nemusí na převod peněz čekat. Pokud jde o klienta České spořitelny, zasíláme mu platbu přímo na účet, který u nás má," vysvětluje Lukáš Pudil. Solventnost klientů pak banka posuzuje podle toho, jak platí u svých operátorů a kolik peněz utrácí.

 

3. místo

Komerční banka
Aplikace Mobilní banka

Nakupovat bez klasické peněženky mohou už i klienti Komerční banky. Kompletně nová aplikace Mobilní banka jim umožňuje bezkontaktní placení u obchodníků rovněž přes mobilní telefon.

"Reagujeme na potřeby našich klientů. Podle výzkumu Češi v síti přistupuje 79 procent české on-line populace k internetu právě ze svého mobilního telefonu," vysvětluje inspiraci k vývoji aplikace Mojmír Prokop, vedoucí přímého bankovnictví Komerční banky.

"Karta v mobilu" funguje při placení podobně jako klasická plastová debetní karta. Uživatel si ji může zobrazit na ploše telefonu pomocí ikony na úvodní obrazovce. Podle Prokopa je využívání aplikace zcela bezpečné. "Klienta chráníme například, když ztratí telefon nebo když se někdo pokouší o jeho zneužití. Navíc nabízíme přímo v aplikaci nástroj IBM Trusteer, který chrání před finančním malwarem," říká Prokop.

Mezi další prvky zabezpečení aplikace patří možnost omezení posílání peněz na klientem vybrané účty, pouze tři pokusy na zadání hesla, systém detekce podezřelých transakcí, limity na platby a biometrické přihlášení či autorizace.

Novinkou je přehled o zůstatku na účtu, který si klient může nastavit na úvodní stránku, a intuitivní ovládání aplikace odlišné pro verze iOS a Android. Zadávání běžných bankovních operací se tak zrychlilo a zjednodušilo. Například u zadání platebního příkazu se čas zkrátil až o dvě třetiny. Mobilní banku nyní používá přes 400 tisíc klientů.

 

Ostatní

UniCredit Bank
Smart Banking s otiskem prstu

Aplikace pro mobilní bankovnictví jako první využívá pro zajištění ochrany osobních údajů technologie otisků prstů, a to včetně potvrzení transakcí. Platba otiskem prstu umožnila klientům zrychlit vyřizování jejich transakcí z mobilního telefonu. Odeslat peníze otiskem je podobné jako na pokladně vytáhnout bezkontaktní kartu a zaplatit nákup pípnutím. Otisk prstu lze využívat také k přihlášení nebo potvrzování dalších akcí, jako je zjištění zůstatku účtu.

Moneta Money Bank
Smart Banka

Aplikace Smart Banka od Monety Money Bank nabízí rychlé sdílení platebních údajů přátelům přímo z aplikace iMessage. Všechny účty a profily lze mít v jedné aplikaci. Přínosem je unikátní zabezpečení, které umožňuje, že i přes připojení na nezabezpečené wi-fi síti je veškerý datový tok šifrovaný a neprolomitelný. Smart Banka má svůj vlastní přihlašovací PIN, který není nikde uložen a zná ho jen uživatel. Je unikátní pro kombinaci daného zařízení, aplikace a účtu.

Raiffeisen stavební spořitelna
Digitalizace úvěrových smluv

Raiffeisen stavební spořitelna zavedla digitalizaci celého úvěrového procesu jako vůbec první stavební spořitelna (včetně podání žádosti a předání potřebných dokumentů). Digitalizace nahrazuje papírové formuláře a smlouvy elektronickými dokumenty a využívá elektronického podpisu místo podpisu vlastnoručního. Produkty jsou aktivovány okamžitě po elektronickém podepsání. Dokumenty jsou ihned dostupné v Internet servisu klienta.

Air Bank
První bezkontaktní bankomaty

Air Bank jako vůbec první banka v České republice začala v září 2016 testovat bezkontaktní výběry z bankomatů. Bezkontaktní výběry jsou jednodušší, rychlejší a také bezpečnější, peníze lze navíc vybírat i bezkontaktní nálepkou. Díky této službě odpadá riziko okopírování karty cizí osobou. Bankomat navíc kartu nikdy nesebere, protože klient ji má stále v ruce. Bezkontaktně vyberou z bankomatů všichni držitelé platebních karet a nálepek, jejichž banka tuto funkci umožňuje.

Hypoteční banka
Klientská zóna

Klientská zóna umožňuje klientům Hypoteční banky získat dokonalý přehled o hypotéce z pohodlí domova. Zákazník v Klientské zóně nalezne na jednom místě všechny dokumenty spojené s hypotékou (od banky i od klienta), veškeré informace, jako je aktuální výše úvěru, úroková sazba, přehled zaplacených nebo i budoucích splátek. Jedná se o nové internetové bankovnictví pro hypotéku, díky němuž už klient nemusí chodit do banky.