Podnikatel a jeden z nejbohatších Čechů Daniel Křetínský prostě neumí být v ničem "malý". Z Energetického a průmyslového holdingu postupně vybudoval sedmého největšího výrobce elektřiny v Evropě. Rapidně roste v oblasti internetových obchodů či médií. A nyní buduje kolos i v oblasti dopravy a dopravního strojírenství.

Jak jako první upozornil týdeník Euro, je majitel EPH nebo fotbalové Sparty Křetínský ve finální fázi jednání s vlastníky plzeňské Škody Transportation. Spekuluje se, že by za firmu mohl zaplatit až 10 miliard korun.

Otázkou je, kdo zmiňovanou sumu vůbec dostane. Vlastnická struktura nebyla nikdy úplně zveřejněna. Pravděpodobně největším koncovým akcionářem je nepřímo bývalý generální ředitel Škoda Holding Tomáš Krsek. Významné podíly pak mají ještě Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Poslední dva jmenovaní jsou ve Švýcarsku nepravomocně odsouzení v kauze Mostecké uhelné. Menší podíly ve Škodě mají někteří manažeři firmy.

1,57 mld. Kč

byl loňský čistý zisk Škody Transportation. Ještě před pěti lety se přitom zisky pohybovaly nad třemi miliardami ročně. Tržby plzeňské firmy loni dosáhly 15,7 miliardy.

O prodeji Škody Transportation se začalo hovořit zhruba před dvěma lety. Hlavním favoritem byl čínský dopravní konglomerát CRRC. Lidé blízcí transakci již před rokem hovořili o tom, že jsou smlouvy před podpisem. Jednání se ale zkomplikovala do takové podoby, že majitelé Škody začali jednat i s jinými zájemci, mimojiné s německou firmou Siemens. A tak se do hry dostal i Daniel Křetínský.

Ten se tak, pokud k obchodu nakonec opravdu dojde, stane v oboru silným hráčem. Do jeho firmy EP Industries patří již mnoho let i výrobce autobusů SOR Libchavy. Nyní k němu přibude i výroba trolejbusů, tramvají, vlaků a lokomotiv.

Obě firmy si přitom často přímo konkurovaly − jen minulý pátek vyšla zpráva, že SOR vyhrál zakázku za 265 milionů korun, za které dodá do Bratislavy 18 nových elektrobusů. V soutěži přitom porazil dceřinku plzeňské firmy Škodu Electric a jejího polského partnera firmu Solaris.

Nákladní železniční dopravě se věnuje Křetínského EP Cargo. Původně šlo jen o přepravu uhlí do Křetínského elektráren, nabízené služby se ale postupně rozšiřují. Firma například ovládla půjčovnu lokomotiv a odborného personálu Lokotrain. Uvádí o sobě, že za rok přepraví 3,5 milionu tun materiálu.

JAK ROSTLO KŘETÍNSKÉHO IMPÉRIUM

V infrastruktuře vlastní Křetínský firmu Elektrizace železnic Praha. Věnuje se výstavbě nových i modernizacím stávajících systémů napájení na trolejbusových, tramvajových a železničních tratích včetně metra. Velkou příležitostí je pro ni plánovaná modernizace české železnice na jeden systém napětí i avizovaná výstavba vysokorychlostních tratí. Několik referencí má firma i ze zahraničí. Například z Kanady.

Doprava by se tak mohla stát jedním z pilířů Křetínského impéria. Ta dnes spolu se strojírenstvím a svozem odpadů spadá do společnosti EP Industries. V té vlastní Křetínský 60 procent, zbylých 40 procent patří lidem z finanční skupiny J&T.

Právě s J&T a PPF Petra Kellnera Křetínský v roce 2009 zakládal Energetický a průmyslový holding. Až loni na podzim se osamostatnil a EPH ovládl z 94 procent. Zbylých šest patří zatím nezveřejněným manažerům společnosti.

EPH je hlavním Křetínského aktivem. Tato firma se z lokálního hráče postupně vypracovala na jednoho z předních výrobců energie v Evropě. Patří jí elektrárny od Maďarska přes Polsko, Německo, Itálii až po Spojené království.

Často se přitom zdá, že akviziční apetit EPH nemá konce. Jen v září letošního roku koupila starou uhelnou elektrárnu poblíž německého Hannoveru, v červnu zase za 10,3 miliardy koupila od firmy Centrica dvě elektrárny ve Velké Británii. Jen výkon těchto zdrojů je 2300 megawatt − o 200 MW víc, než kolik mají oba bloky Jaderné elektrárny Temelín dohromady.

I proto je EPH jednou z největších tuzemských firem − loni vykázala provozní zisk před odpisy přes 44 miliard korun, a obrat dokonce překročil 130 miliard.