Fastfoodový řetězec McDonald's se v Česku připravuje na další expanzi. V následujících letech plánuje otvírat až čtyři nové restaurace ročně. "V poslední době v Česku zaznamenáváme silný nárůst tržeb a vidíme, že tu je stále potenciál pro rozvoj. V minulých letech se naše expanze zpomalila, v těch následujících ji plánujeme zrychlit," říká v rozhovoru pro HN manažer franšízové sítě McDonald's pro Česko a Slovensko Radim Foltýn.

Společnost minulý pátek otevřela novou restauraci v modernizovaném obchodním centru IGY v Českých Budějovicích. Jde již o 96. podnik v Česku. Jako u většiny ostatních se i v tomto případě jedná o franšízu. Tu bude provozovat podnikatel Michal Mládek, pro kterého se již jedná o osmou restauraci. V současnosti je tak jedním ze dvou největších tuzemských provozovatelů restaurací McDonald's, hned po samotné společnosti.

Právě na podnikatele jako on McDonald's sází. "Z 96 restaurací, které v Česku máme, se v 84 případech jedná o franšízy. Do budoucna chceme jejich podíl ještě navyšovat," popisuje Foltýn.

96 restaurací

se značkou McDonald's aktuálně funguje na území Česka. Z toho v 84 případech jde o franšízy. Tržby všech tuzemských podniků vloni vzrostly o 200 milionů na 4,57 miliardy korun.

Nevylučuje přitom ani možnost, že by řetězec dal v Česku všechny své restaurace právě partnerům "zvenku". Ti podle Foltýna řídí restaurace ve většině případů efektivněji, protože se jedná o jejich vlastní byznys. McDonald's jim má v úmyslu předávat všechny nově otvírané pobočky. Ty by mohly vznikat i v menších městech. Dnes má fastfoodový řetězec největší zastoupení na dálnicích a následně ve velkých městech.

Také některé stávající restaurace, které dosud provozuje přímo McDonald's, se však v brzké době začnou uvolňovat zájemcům. "Některé bychom chtěli franšízovat už v příštím roce," říká Foltýn.

Podniky, které dosud spravuje přímo společnost, se nachází na dálnici D1 a v Praze. Tam jde především o budovy u frekventovaných silnic, například u Jižní spojky. Restauraci si firma stále drží i v centru metropole, konkrétně v ulici Na Příkopě. Jednu pak přímo vlastní a provozuje v Hradci Králové.

V rámci tuzemské sítě McDonald's aktuálně funguje dvacet franšízantů. Ti společnosti platí licenční poplatky za používání značky, odvádí jí část tržeb a v neposlední řadě jí odvádí nájemné. Řetězec stojí především o takzvané multioperátory, kteří spravují více podniků najednou. Nové a již fungující restaurace však nechce rozdělovat pouze mezi stávající partnery. Aktuálně firma hledá nové podnikatele, se kterými by navázala spolupráci.

"Máme jednotky zájemců. Důvodem jsou vysoké vstupní poplatky a přísná kritéria, která musí splnit," vysvětluje Foltýn.

Investice do nové restaurace se pohybuje v řádech milionů korun. Záleží, o jaký typ se jedná. Nejdražší jsou samostatné domky, jejichž součástí je drive thru pro řidiče. Tam musí zájemce počítat s částkou zhruba 18 milionů korun. Pokud podnikatel přebírá již fungující pobočku, odvíjí se vstupní investice od tržeb a dalších ukazatelů.

"U nových kandidátů požadujeme částku minimálně deset milionů korun. Musí však prokázat, že si peníze sami vydělali a nestojí za nimi například tichý společník," vysvětluje Foltýn.

McDonald's budoucím franšízantům umožňuje i bankovní financování. Minimálně 40 procent ze vstupní investice však musí složit ze svého. Jako podmínku si McDonald's stanovuje, že bude provozovatel restaurace v budoucnu investovat do dalšího rozvoje. V současné době takto například nakupují samoobslužné kiosky.

Zájemce, který splní zmíněné podmínky, následně musí podstoupit zhruba roční provozní trénink, v rámci kterého si vyzkouší práci na všech pozicích. Ať už jde o práci v kuchyni, či o pozici manažera. Až poté může začít řídit vlastní "McDonald". Podmínkou přitom je, že půjde o jediné podnikání. "Chceme, aby se naši partneři plně věnovali řízení restaurací a neměli vedlejší podnikání," říká Foltýn.

Za svou dobu působení v Česku McDonald's rozvázal spolupráci s deseti provozovateli franšíz. Smlouvy se zpravidla uzavírají na dvacet let. V jednom případě již podnikatel po této době restauraci předal svému synovi. V zahraniční je tento trend rodinných franšíz rozšířený. Podle Foltýna se dá očekávat, že se brzy začne rozmáhat i v Česku.