Americká automobilka Tesla se stále trápí s výrobou svého přelomového Modelu 3. Od července do září plánovala vyrobit celkem 1500 těchto elektromobilů. Při zveřejnění svých finančních výsledků za třetí čtvrtletí roku teď ovšem přiznala, že nových "trojek" z jejích výrobních linek sjelo pouze 222.

Za zdržení, které model provází už od jeho startu loni v červenci, podle firmy technologického vizio­náře Elona Muska může složitá výroba nového typu baterie, která Model 3 pohání.

"Každý týden se nám daří zdolávat výrobní překážky, nedokážeme ale odhadnout, kdy se nám povede všechny problémy vyřešit," uvádí Tesla. Podle původních plánů se měla výroba "trojkových" sedanů do konce roku zrychlit na pět tisíc vozů týdně. "Nyní předpokládáme, že takovéto produkce dosáhneme koncem prvního čtvrtletí příštího roku," doufá automobilka.

Ta rovněž ohlásila, že sníží zhruba o 10 procent produkci svých Modelů S a X a uvolněné výrobní kapacity použije právě k výrobě Modelu 3.

Nejlevnější auto dělá problémy

Tento elektromobil je vůbec nejlevnějším autem značky a Tesle má nižší cenou začínající na 750 tisících korunách (bez DPH) pomoci v její další globální expanzi. Nutné zlevnění produkce vozu si ovšem vyžádalo zvýšené investice do modernizace výroby a to se nyní podepsalo na firemních financích.

V uplynulém čtvrtletí Tesla prodělala celkem 619,4 milionu dolarů (13,6 miliardy korun), což je největší čtvrtletní ztráta v její 14leté historii. Loni byla přitom ve stejném období roku mírně v plusu, když dosáhla zisku 21,9 milionu dolarů. V reakci na aktuální výsledky se akcie společnosti propadly o více než pět procent, včera odpoledne byly slabší o 5,7 procenta a prodávaly se za cenu kolem 303 dolarů.

Přes trable s Modelem 3 se ovšem americké firmě daří zvyšovat své tržby, které ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o 30 procent na necelé tři miliardy dolarů. Tesla se rovněž pochlubila, že od července do září prodala přes 26 tisíc elektrických aut, o 4,5 procenta více než ve stejném období minulého roku.

Zdržení výroby Tesla ustojí

Podle analytiků se pokračující zpoždění ve výrobě Modelů 3 obliby Tesly nedotkne. Doposud si její nejlevnější elektromobil objednalo půl milionu lidí z celého světa, nedá se ale čekat, že by své objednávky začali hromadně rušit.

"Z delšího čekání rozhodně nadšení nebudou. Spousta z nich ale zálohu na vůz zaplatila třeba rok předtím, než vůbec auto na vlastní oči viděli. Lidé, kteří si tesly kupují, se běžnou nákupní logikou neřídí," míní šéfka analytické firmy Edmunds Jessica Caldwellová.

Automobilka přesto čelí kritice za překvapivý říjnový vyhazov stovek svých zaměstnanců. Ten dosud uspokojivě nevysvětlila.