Ve Špindlerově Mlýně a v Peci pod Sněžkou si provozovatelé místních skiareálů připravili v obou případech až miliardu korun na to, aby se přiblížili nabídce alpských středisek. Na české poměry velké plány s propojením stávajících sjezdovek a výraznějším rozšiřováním celkové délky tratí se zpožďují.

Podle ředitele Skiareálu Špindlerův Mlýn Čeňka Jílka se komplexní propojení Sv. Petra s Medvědínem zpozdí možná až o dva roky proti původnímu plánu. Optimistický scénář mluvil dříve o tom, že ­areál, který by nabídl až dvojnásobek stávajících 25 kilometrů sjezdovek, by mohl být v provozu už v letošní sezoně.

"Je to rozdělené na dvě části. Jedna část, lanovka do Míseček, je postavená a letos už v provozu bude. U druhé s parkovacím domem, z jehož střechy by šly lanovky na dva směry k Medvědínu a Svatému Petru, budeme do konce tohoto roku žádat o územní rozhodnutí. Doufáme, že nejpozději na jaře 2019 bude vše hotové," říká Jílek.

750 mil. Kč

je podle průzkumu Asociace horských středisek suma, kterou české skiareály investovaly do svého rozvoje před startující zimní sezonou. Meziročně jde o padesátiprocentní nárůst.

Ambice provozovatelů areálu brzdí podle Jílka řada procesních kroků a povolení. "Administrativa kolem toho je obrovská, jde o stovky různých žádostí," dodává.

Ještě mlhavěji v tom, kdy a jak bude projekt dokončen, to momentálně vypadá u dva roky starých plánů v konkurenčním krkonošském areálu Černá Hora − Pec. Celkem pět samostatných částí areálu se 70 kilometry sjezdovek mělo být bez nutnosti sundat lyže z nohou možné projet v roce 2023. Termín se ale nejspíš posune.

Vybrané investice před novou sezonou

◼ Špindlerův Mlýn (130 milionů korun) – Nová čtyřsedačková lanovka v úseku Horní Mísečky – Medvědín, prodloužená a rozšířená trať na Horních Mísečkách.
◼ Černá Hora – Pec (100 milionů korun) – Vyměněna třísedačková lanovka za čtyřsedačkovou v Černém Dole, nová 600 metrů dlouhá sjezdovka do Javořího Dolu.
◼ Lipno (45 milionů korun) – Nový funpark a snowpark, rozšíření skikrosu a měřená slalomová trať.
◼ Deštné v Orlických horách (30 milionů korun) – Nová čtyřsedačková lanovka v areálu Marta II, nový dětský park v areálu Marta I.
◼ Klínovec (22 milionů korun) – Přípravné práce na propojení Klínovce s areálem Neklid, posílení zasněžovacího systému.
◼ Dolní Morava (20 milionů korun) – Nové parkovací plochy, rozšíření dětského parku, stroje na úpravu sjezdovek.

Podle ředitele SkiResortu Černá Hora − Pec Petra Hynka je důvodem především komplikovaná byrokracie. "Se správci pozemků v majetku státu, s nimiž potřebujeme spolupracovat, je možné uzavírat nájemní smlouvy maximálně na osm let, jakékoliv delší období je možné jen výjimečně. Úvěry na naše rozvojové projekty ale mají zpravidla kratší splatnost, než na jakou jsme schopni si vyjednat nájemní smlouvy," popisuje další překážku Hynek.

"Vyjednávání o pronájmu pozemků je pro rozvoj našeho podnikání skutečně asi nejpalčivější problém," potvrzuje spolumajitel šumavského Skiareálu Lipno Miloš Kratochvíl. Na byrokratickou náročnost a v podstatě nechuť se pouštět do významnějších rozvojových projektů poukazují v podstatě všechny horské resorty v Česku.

Menší investice do rozšiřování sjezdovek, zasněžování, doprovodných služeb a atrakcí ale na české hory dál proudí. Zatímco před loňskou zimní sezonou bylo podle Asociace horských středisek (AHS), která zastupuje největší areály − celkem asi dvě třetiny všech "vlekařů" v Česku−, investováno asi půl miliardy korun, před tou nastávající to bylo 750 milionů korun.

Investice, ale třeba i rostoucí mzdové náklady jsou pak podle provozovatelů horských areálů hlavním důvodem dalšího mírného růstu cen skipasů.

Jak uvádí průzkum AHS, průměrná cena jednodenního skipasu v 25 největších českých areálech je před sezonou 580 korun pro dospělého a 410 korun pro dítě. "Meziročně jde ale v průměru jen asi o dvouprocentní zdražení, které kopíruje inflaci," poznamenává ředitel AHS Libor Knot.

Průměrný dvouprocentní nárůst je ale zavádějící. Zatímco ve Špindlu letos nepodražily vůbec, v Peci vzrostla cena denní permanentky o 13 procent.