V soutěži Nejlepší banka vyhlašované Hospodářskými novinami zvítězila podruhé za poslední tři roky ČSOB. Z prvního místa odsunula na druhou pozici Raiffeisenbank, které k obhajobě nestačilo ani to, že byla z pohledu klientů letos nejpřívětivější. Celkové hodnocení soutěže, jejímiž hlavními partnery jsou společnosti IBM ČR a PwC ČR a odborným partnerem je Česká bankovní asociace, stojí na dvou rovnocenných pilířích. Kromě kvality a ceny služeb či přístupu k zákazníkům rozhoduje také finanční zdraví instituce. A právě z pohledu akcionáře měl největší finanční dům v Česku navrch.

Obě banky patřily mezi nejlepší v šíři i kvalitě služeb. Raiffeisenbank sice dokázala svého rivala předčit v komunikaci, ale ČSOB naopak vykázala vyšší ziskovost či kvalitu aktiv. Zároveň dosáhla nižší nákladovosti, a v celkovém hodnocení tak nakonec o pouhých pět setin procentního bodu brala první místo.

Přes hranici 70 procent se dokázaly v celkovém součtu dostat jen první dvě z celkem deseti bank, jež byly zařazeny do konečného pořadí. Třetí Česká spořitelna skončila těsně pod ní.

Analytická agentura Datank posuzovala celkem 21 finančních domů, některé z nich, jako například Air Bank, ale nesplnily kvůli úzkému portfoliu nabízených služeb podmínky pro zařazení do celkového hodnocení.

Stejně jako banky prošly plošným testováním služeb od profesionality a rychlosti operátorů zákaznických linek až po ceny a šíři produktového portfolia také pojišťovny. V rámci soutěže Nejlepší pojišťovna, jejímiž partnery jsou stejně jako v případě bank IBM ČR a PwC ČR a odborným partnerem Česká asociace pojišťoven, se utkaly ve dvou kategoriích.

Nejlepší životní pojišťovnou se nakonec stala ČSOB Pojišťovna, a na konto skupiny tak přidala druhý letošní triumf. Stejně jako v případě banky, rozhodl i u ČSOB pojišťovny o vítězství především pohled akcionáře a dobré finanční zdraví. Ze zákaznického pohledu sice skončila ČSOB Pojišťovna na devátém místě, ale klientsky nejpřívětivější Allianz v nabitém žebříčku, kde životní pojišťovnu na prvním a šestém místě dělily pouhé čtyři procentní body, naopak ztratila v "akcionářské" části.

Nadvládu skupiny ČSOB tak nakonec narušila až Česká pojišťovna, jež s přesvědčivým náskokem více než šesti procentních bodů zvítězila v kategorii Nejlepší neživotní pojišťovna 2017.

Dominovala především v hodnocení z pohledu klienta, kde dosáhla téměř 90 procent. Celkově druhou Kooperativa pojišťovnu naopak na stupně vítězů vynesl pohled akcionáře, když v hodnocení přívětivosti ke klientům obsadila 11. místo z celkových 14.