V Evropě letos už zkrachovaly tři letecké společnosti. Po Alitalii, Air Berlin a britských Monarch Airlines budou následovat další dopravci dlouhodobě se potýkající s finančními problémy. O tom, kdo by mohl jít v následujících měsících z kola ven, se ale konkrétně nemluví.

"Jsem přesvědčen, že další krachy na trhu letecké dopravy jsou nevyhnutelné," prohlásil v úterý Michael O'Leary, který od ledna roku 1994 stojí v čele irské nízkonákladové společnosti Ryanair, pověstné také tvrdými pracovními podmínkami svých zaměstnanců.

Learyho názor podporuje například Neil Wilson, analytik britské společnosti ETX Capital. "Letecké společnosti se snaží přilákat cestující zlevňováním letenek, ale jejich cenové kalkulace jim nemusí vyjít," míní Wilson.

179 tisíc USD

Tolik nyní nabízí Ryanair kapitánům letounů na své největší základně Stansted. Roční suma zahrnující i bonusy v přepočtu odpovídá zhruba čtyřem milionům korun hrubého.

900 mil. eur

jako překlenovací úvěr letos poskytla italská vláda společnosti Alitalia, aby ji udržela v chodu a mohla ji nejpozději na jaře příštího roku prodat.

Michael O'Leary v rámci nelítostného konkurenčního boje neváhá veřejně poukazovat na finanční problémy některých dopravců.

"Je veřejné tajemství, že pokladna Norwegian Air a britských Monarch Airlines je skoro prázdná a těžko přežijí tuto zimu," prohlásil letos v létě O'Leary. A ještě si dovolil poukázat na to, že uvedené společnosti nakupily miliardové dluhy a "finanční hotovost spalují neuvěřitelným tempem".

Nízkonákladová společnost Norwegian Air jeho vyjádření odmítla jako nepravdivé. Ale v případě britského low costu Monarch Airlines se O'Leary nemýlil. Páté největší britské aerolinky ohlásily krach koncem října.

Finanční injekce, kterou jim loni v říjnu ve výši 165 milionů liber šterlinků poskytl vlastník − skupina Greybull Capital −, nepomohla. "Rozhodnutí padlo poté, když se ukázalo, že firma během příštího roku prodělá více než 100 milionů liber," řekl serveru BBC News Andrew Swaffield, šéf společnosti Monarch.

Dne 28. října uskutečnila svůj poslední let zkrachovavší nízkonákladová společnosti Air Berlin, druhý největší letecký dopravce v Německu. Převážnou část jejího byznysu hodlá převzít Lufthansa Group.

Osud Alitalie, kterou po ohlášeném krachu drží nad vodou stát, je nejistý. Vláda v Římě jí uvolnila dalších 300 milionů eur a termín, během kterého se mají přihlásit kupci, prodloužila z konce letošního listopadu na konec dubna 2018.

"Konsolidace letecké dopravy v Evropě se čekala. Jakékoli omezení kapacity trhu prospěje, neboť v konečném důsledku bude možné zdražit letenky," uvádí v rozhovoru pro agenturu Reuters Carolyn McCallová, šéfka britského low costu easyJet.

Situace nahrává především Ryanairu, největšímu leteckému dopravci v Evropě. V obchodním roce začínajícím 1. dubna 2018 hodlá přepravit 129 milionů cestujících, a dále si tak upevnit pozici na leteckém trhu.

Nízkonákladový dopravce podle O'Learyho nyní najímá 40 až 50 pilotů týdně. "Dostáváme spoustu žádostí o místo od pilotů, kteří odcházejí ze zkrachovalých společností," uvádí O'Leary. Ryanair v tomto obchodním roce počítá s čistým ziskem 1,4 až 1,45 miliardy eur, asi o miliardu vyšším než v roce předchozím.

I když je na nebi husto, přicházejí i noví "hráči". Společnost Air France zřídila dceřinou firmu Joon, jež bude od prosince konkurovat low costům. Zpočátku bude létat z Paříže do čtyř evropských destinací, v létě přibudou dálkové lety, například do Brazílie.