Společnost Zindulka, kterou před více než dvaceti lety založil uznávaný jachtař Jiří Zindulka, letos zprostředkovala téměř dva tisíce krátkodobých pronájmů lodí. Toto číslo ji staví do pozice jedné z největších firem svého druhu v Evropě.

V roce 2014 do firmy majetkově vstoupil Tomáš Vondráček, který je vlastníkem české pobočky reklamní agentury WMC Grey a další přidružené společnosti Actum, která se zabývá poradenstvím v oblasti internetové prezentace firem. Cestovku pro vyznavače rekreací na lodi v tuzemsku i ve světě včlenil Vondráček do své skupiny WMC Group a investoval do jejího rozvoje zatím asi 15 milionů korun.

"Když jako zákazník uděláte zprostředkovateli kšeft za dva tři tisíce eur, čekáte nějaký servis, a to dřív chybělo, nejen u agentury Zindulka, ale obecně na trhu. Nyní už se vše zprofesionalizovalo," říká Vondráček.

13 tisíc

lodí má v nabídce portál Zindulka, který zprostředkovává pronájmy lodí pro rekreační účely.

Přiznává, že jej k investici přivedla vlastní zkušenost s poptávkou po organizaci dovolené na lodi. Pochopil, že je co zlepšovat a že by rozvoj tohoto odvětví mohl být dobrou podnikatelskou příležitostí.

Ve struktuře WMC Group, která dnes zaměstnává 300 lidí a jako servisní agentura velkých korporací, jako jsou Makro, innogy či Allianz, pracuje s ročními tržbami kolem 400 milionů korun, se posílila IT infrastruktura vyhledávacího portálu nebo zákaznické centrum Zindulky.

"Přímo ve firmě Zindulka pracuje dnes 12 lidí, ale díky spolupráci s dalšími firmami ve skupině si můžeme pomoct jak personálně, tak především ohledně technologií, které může Zindulka využívat − ať už jde o CRM systémy, cloudové služby a další," vypočítává Vondráček.

"Když jsem k tomu před třemi lety přišel, nejslabší měsíc na objednávky byl říjen. Nejsilnější leden jej v počtu objednávek překonával desetinásobně. Dnes je rozdíl mezi minimem a maximem nejvýš 20 procent," poznamenává. V ročních tržbách jde zatím o desítky milionů korun.

Další prostředky bude nyní třeba vynaložit na ambici firmy prosadit se i v cizině. "Najali jsme druhý vývojářský tým. Chceme být v oboru světovou jedničkou," plánuje Vondráček. Největší světové agentury dělají ročně kolem pěti tisíc pronájmů a to prý pro českou agenturu není nereálný cíl.

Zatím je u Zindulky 90 procent objednávek z Česka. S novými stránkami, servisem a marketingem na polském a německém trhu by se podíl cizinců, kteří si objednají loď na Jadran či do Karibiku, měl zvyšovat už v příštím roce.

Češi nemají moře. Jachting − i ten mořský − je tu ale velmi oblíbený. Pravidelně několikrát do roka se například v Chorvatsku konají jachtařské regaty s ryze českými posádkami. Přibývá i těch, kteří v plavbě na lodi vidí zajímavou náplň své letní dovolené.

Na straně nabídky pak také přibývá poskytovatelů. Zatím asi rok je na trhu další česko-slovenský start-up Boataround. Jeho rozvoj rovněž zlákal externí investory. Skrze crowdfundingovou platformu Crowdberry nasbíral projekt nedávno asi deset milionů korun. A podobně jako Zindulka chystá zahraniční expanzi.

Další perspektivní firmou je také rakouská společnost Zizoo. Ta letos otevřela své zastoupení v USA a od investorů na další expanzi získala v přepočtu desítky milionů korun.