Už dlouho moc neřešíme čas, kdy jsme připojeni k internetu. Naopak chvilky, kdy jsme "off-line", jsou čím dál vzácnější a atypičtější. Digitální identita je automatickou součástí skoro celé populace vyspělých i rozvíjejících se zemí a množství dat, která náš svět produkuje, překonává exponenciální předpovědi prognostiků. A to horečka zvaná internet věcí ještě ani zdaleka nekulminuje.

Všechna data odrážející reálný svět je nutné zaznamenat či vygenerovat, zpracovat a uložit. Ani jeden krok se neobejde bez kvanta polovodičových součástek, především bez paměťových čipů všeho druhu. Poptávka se vymyká představivosti. Průměrný chytrý mobil − a takových se vyrobí ročně stamiliony − má dnes operační paměť, která by nedávno stačila solidně vybavenému notebooku. Jeho úložiště je sice menší, než na jaké jsme zvyklí z počítačů, ale zato je kompletně polovodičové, žádné mechanické součástky v něm samozřejmě nejsou. Ostatně koupit dnes počítač bez SSD, tedy extrémně rychlého úložiště z paměťových čipů, je buď znakem extrémně osekaného rozpočtu znemožňujícího užít si největší inovace posledního desetiletí, nebo projevem krátkozrakosti. Paměťové čipy jsou v serverech zpracovávajících big data i méně nápadných zařízeních, bez nichž by ale on-line svět nefungoval. Hlad po pamětech je dnes neukojitelný.

Trend je známý, ale jeho intenzita stále udivuje. Nesoulad mezi poptávkou a nabídkou vytvořil velmi úzké hrdlo. To není poprvé, i v osmdesátých a devadesátých letech se stávalo, že výroba nestačila, a když se k tomu přidal výpadek způsobený třeba náhodným požárem, cena čipů přes všechen technologický pokrok na delší dobu vystřelila vzhůru. To automaticky podnítilo vyšší investice a cena se následně zase vydala dolů. Nyní je ale poptávka tak extrémní, že se z tržního cyklu stal supercyklus, přičemž někteří analytici mluví o hypercyklu. Výroba roste, ceny také, konce trendu nevidět.

Trumfy v ruce tak mají výrobci. Jednoznačným vítězem je Samsung, který letos dokonce sesadil z pozice největšího výrobce čipů Intel. Daří se i dalším jeho divizím, třeba té zaměřené na obrazovky, takže včera zveřejněné finanční výsledky ukázaly růst provozního zisku jihokorejského kolosu o 150 procent za jediné čtvrtletí na téměř 13 miliard dolarů. To přesahuje souhrnný hrubý zisk velké čtyřky Facebook, Amazon, Netflix a Google! Důraz právě odcházející generace manažerů Samsungu na investice a na získání co největšího tržního podílu se jednoznačně vyplatil.