Když na začátku tisíciletí časopis Economist otiskl velký a jednoznačně pozitivně laděný článek o expanzi mladoboleslavské Škody, stejně v úvodu čtenářům naservíroval výklad, co název tradičního českého výrobce aut znamená. Pokušení opepřit text o slovní hříčku autor neodolal i kvůli jménu tehdejšího mluvčího Milana Smutného, přestože sám uznal, že takové vtipy už neodpovídají skutečnosti.

Škoda míří k novému prodejnímu rekordu. Dobré výsledky české automobilky začínají vadit německým odborářům

Škoda tehdy měla za sebou desetiletí pod křídly Volkswagenu, během něhož převzala důraz na kvalitu i koncernovou techniku, prodávala už dvě nové modelové řady, které sbíraly ceny za spokojenost zákazníků, ale stále za sebou táhla velkou zátěž.

Pověst na vyspělých trzích jí zdevastovala hlavně 70. léta a začátek 80. let, kdy se Československo bez deviz za exportovaná auta neobešlo, ale při tehdejší kvalitě a extrémní koncepční zastaralosti je obchodníci mohli udat jenom za velmi nízké ceny. I tak byla jejich pověst mizerná. Vtipy, jaké se tady vyprávěly o trabantech, se v (nejen) britském podání točily kolem škodovek a trvalo poměrně dlouho, než povědomí o nich zesláblo.

Dnešní image je, i díky výdajům na reklamu a dlouholetým partnerstvím s významnými sportovními akcemi, nesrovnatelná.

Nejlepším důkazem je úspěch superbu v tvrdé konkurenci vyšší střední třídy i hlad po velkém a poměrně drahém SUV s okřídleným šípem na kapotě.

Byl to právě postupný posun výš, co zajistilo dnešní mimořádnou ziskovost Škody. Současná marže by při orientaci na malá auta a nižší střední třídu nebyla možná.

Spolu s tím, že v Mladé Boleslavi či v Kvasinách jsou mzdy stále mnohem nižší než v rodišti VW ve Wolfsburgu, a v kombinaci s naplno jedoucími výrobními linkami to dělá ze Škody stroj na peníze. V poměru k tržbám je mnohem ziskovější než VW a poprvé překonala i sesterské Audi. Takřka zázračné výsledky nemusí vydržet věčně. Škodě nyní pomáhá, že hned několik modelů je na začátku životního cyklu a s tím je spojen i zájem zákazníků vedoucí k plnému využití výrobních kapacit. Ani "mzdový polštář" není − a nesmí být − konstantou. Ovšem nakročení do vyššího segmentu Škodě, pokud udrží inovační tempo, zajistí zisky i v dalších letech.

Jak škodovky rostou a podražují, je stále zřejmější, že koncernu VW chybí opravdu levná značka. Svědčí o tom i evoluce vtipu: Jak zdvojnásobíte hodnotu škodovky? Dříve kolovala odpověď: Stačí, když natankujete. Pointa dnešní realistické verze říká − jednoduše si objednejte všechnu dostupnou výbavu. Pak ale škodovka stojí jako BMW.