K volebnímu úspěchu pravicových radikálů z hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury podle analytiků nemalou měrou přispěly bulvárně laděné volební noviny. "Napomohly získat hlasy od těch, kdo se nepohybují na sociálních sítích. Představily Okamuru jako lidového politika, který je odhodlán ochránit českou společnost před všemožnými hrozbami," soudí odborník na extremismus Miroslav Mareš.

Oficiálním vydavatelem tiskoviny, která obsahuje například "Mapu smrti" s místy teroristických útoků či článek "Jak imigranti znásilnili dívku a pak ji chtěli utopit", je Michal Klement. Jde o muže z Prahy 10 bez zkušeností ve vydavatelském oboru, který − jak už před volbami informoval internetový deník Aktuálně.cz − je zaměstnán jako vedoucí prodeje v jednom z pražských autocenter. Z analýzy HN ale vyplývá, že Klement je spíše nastrčenou figurkou, za níž se skrývají skuteční tvůrci Okamurova periodika.

Větší roli při výrobě novin, které byly v září a říjnu zdarma distribuovány do českých a moravských domácností v celkovém nákladu 5,4 milionu výtisků, hráli dva pražští vydavatelé. Prvním je Jan Čížek, majitel firmy Strategic Consulting, která tiskne několik desítek radničních listů pro samosprávy v celé republice. Druhým Ondřej Höppner, bývalý šéfredaktor několika bulvárních titulů, nyní vydavatel čtyř pražských a brněnských měsíčníků komunálního charakteru a také stálý spolupracovník proruského "kontrarevolučního magazínu" Protiproud.

"My jsme zajišťovali jen tisk a distribuci těchto novin," řekl HN Čížek, přičemž tvrdí, že šlo o běžný obchodní vztah s klientem, do kterého novinářům nic není. "Pokud chcete nějaké další informace, musíte se ptát přímo vydavatele," reagoval. Ovšem "vydavatel" Klement uvedl: "Nemám potřebu vám cokoliv vysvětlovat."

O zcela standardní obchod patrně nejde. Osobní komunikace Klementa a Čížka na sociálních sítích svědčí o tom, že mezi oběma muži je dlouholetý důvěrný vztah. O tom, že Jan Čížek hrál v kampani SPD výraznější roli, než je sám ochoten připustit, svědčí i informace od vysoce postaveného manažera jednoho z českých vydavatelství. Podle něj Čížkovi lidé z firmy Strategic Consulting zprostředkovávali i volební inzerci SPD.

Hrdlička: Moc ho neznám

Angažmá podnikatele Čížka může přiživit spekulaci, že Okamurovu hnutí ze zákulisí pomáhá někdejší vlivný hráč pražské ODS a bývalý radní z Prahy 10 Tomáš Hrdlička, jenž má historicky blízko k druhému muži SPD Radimu Fialovi. Čížkův vydavatelský byznys se totiž po celé republice rozšířil právě z Prahy 10 a Čížek je spolužákem ze základní školy bývalého starosty desátého pražského obvodu a Hrdličkova blízkého přítele Milana Richtera, dnes pouhého řadového člena ODS.

"Já měl za svůj život tolik spolužáků, že bych je ani nespočítal. Pana Čížka jsem už několik let neviděl. S jeho aktivitami nic společného nemám, stejně jako s SPD. Fandím Václavu Klausovi mladšímu," uvedl Richter. Samotný Hrdlička tvrdí, že Čížka "moc nezná", přičemž ale na jeho práci pro SPD nevidí nic překvapivého vzhledem k tomu, že se tiskem novin zabývá už 20 let. "Divné by bylo, kdyby pro SPD pekl housky, neboť není pekař," poznamenal Hrdlička a poukázal na to, že i jiní lidé, kteří dnes pracují pro nové politické subjekty (Marek Hanč a Marek Prchal pro ANO, Jakub Horák pro piráty), poskytovali své služby už vícero partajím.

Přátelé na síti

Jako běžnou zakázku líčí svou práci pro SPD i bulvární novinář a podnikatel Ondřej Höppner. Ten se měl podílet na tvorbě obsahu Okamurových novin. "Dělal jsem jim poradce," tvrdí muž známý svými typickými kolážemi, přičemž nehodlá vysvětlovat, co v novinách je z jeho autorské dílny a zda dělal pro SPD i inzeráty.

Jisté je, že Höppnerovy politické názory prezentované na Facebooku (podpora prezidenta Miloše Zemana, protiuprchlická a protizápadní rétorika, výrazná kritika pirátů a TOP 09) s politikou SPD souzní. A nezpochybnitelné také je, že Höppner minimálně od loňského podzimu přes Facebook komunikuje se zmíněným Janem Čížkem. Sdílejí hlavně příspěvky, které se týkají politiky.

Sám Höppner připouští, že byl s Čížkem během kampaně v kontaktu, stejně tak prý s oficiálním vydavatelem novin Michalem Klementem a Okamurovým blízkým spolupracovníkem Jaroslavem Novákem Večerníčkem.

Redakce HN žádala vedení SPD, aby okolnosti výroby novin a roli jednotlivých podnikatelů vysvětlilo. Okamurovo hnutí na otázky nereagovalo. Už dříve ale uvedlo, že právě do novin a billboardů směřovala největší část volebního rozpočtu.