Skupina Unibail-Rodamco posiluje svou dominantní pozici největšího vlastníka pražských nákupních center. Francouzská společnost, které patří obchodní centra na Chodově a Černém Mostě, se nově stala také spolumajitelem Metropole Zličín. Podařilo se jí získat poloviční podíl ve firmě CGI Metropole, jež zličínské nákupní centrum ovládá.

Zbývající polovinu nadále vlastní německá Commerz Real Investmentgesellschaft. Cenu transakce firmy nezveřejnily. Celková hodnota centra se pohybuje v řádech jednotek miliard korun.

Unibail-Rodamco je v současnosti vůbec největším vlastníkem komerčních nemovitostí v Evropě. V hlavním městě v posledních letech investovalo miliardy do rozšíření a modernizace svého stávajícího portfolia a aktuálně plánuje dál expandovat. V Bubnech chce společně se skupinou CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka postavit nové nákupní centrum.

Nákupní centra Unibail-Rodamco

OC Chodov

V přepočtu 4,4 miliardy korun investovala společnost v posledních letech do rozšíření a modernizace obchodního centra na Chodově. V listopadu letošního roku otevřelo novou část, díky které středisko nabízí 300 obchodů, což je v Česku pod jednou střechou vůbec nejvíce. Součástí je také 40 restaurací a největší tuzemský multiplex s osmnácti sály.

Centrum Černý Most

Za 2,5 miliardy korun nákupní středisko na konečné stanici metra linky B Unibail-Rodamco rozšířilo na současných 81 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch. Na místě tak v roce 2013 vytvořilo prostor pro více než 160 obchodů.

Metropole Zličín

Centrum se nachází na konečné stanici metra linky B. Nabízí 55 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch a téměř 150 obchodů. Vedle se nachází Ikea, ta letos prodala sousední Avion Shopping Park.

27 procent

je podíl společnosti Unibail-Rodamco na celkové ploše pražských obchodních center.

Potenciál pro další rozvoj však nabízí právě i Metropole Zličín. Do té by Francouzi mohli investovat - podobně jako to udělali na Černém Mostě a následně na Chodově.

"Metropole Zličín má největší potenciál na zlepšení své výkonnosti. Pokud je možné centrum rozšířit, bude to dávat smysl," komentuje partner poradenské firmy Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.

Metropole Zličín se měla podle dřívějších plánů v roce 2014 rozšiřovat o pět tisíc metrů čtverečních. K tomu ale nakonec nedošlo. Nyní se podle zjištění HN připravuje rozšíření centra o 15-20 tisíc metrů čtverečních. Mělo by se jednat o složitější přestavbu. Pokud k ní dojde, pravděpodobně při ní bude zastavěna část venkovního parkoviště.

Vedení společnosti Unibail-Rodamco se HN k celé záležitosti nevyjádřilo.

V Metropoli Zličín je podle Kotrbáčka v současné době velmi dobrá skladba obchodů. Nicméně velké módní značky typu H&M dnes mají tendenci budovat velkoformátové prodejny. Na Zličíně ale dosud žádná taková není.

Za nejlépe fungující nákupní centra v Praze realitní odborníci označují trojici Centrum Chodov, OC Nový Smíchov a Palladium. Zličínská Metropole patří společně s Arkádami Pankrác a nákupním centrem na Černém Mostě z hlediska příjmů z nájemného hned do druhého ranku. Celkem 55 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch a téměř 150 obchodů řadí centrum mezi největší v Česku. Ročně ho navštíví přibližně sedm milionů lidí.

Velká obchodní centra procházejí v Česku zásadní proměnou vlastnické struktury. Jen za první pololetí letošního roku se již uzavřely transakce v hodnotě zhruba jedné miliardy eur, což je více než za celý rok 2015, kdy se uskutečnil vůbec nejdražší prodej nákupního střediska v Česku. Za Palladium v centru Prahy zaplatila společnost Union Investment rekordní částku 15,6 miliardy korun. Podle odborníků se celkový objem investic do obchodních center letos vyšplhá na částku kolem 1,2 miliardy eur. To je z velké míry dáno tím, že byly dotaženy akvizice z loňského roku.

Majitele takto začátkem roku změnilo Obchodní centrum Letňany či největší nákupní středisko na Moravě − brněnská Olympie, za kterou německý fond Deutsche EuroShop zaplatil v přepočtu zhruba 10 miliard korun.