Dceřiná společnost Českých drah ČD - Informační systémy (ČDIS) koupila stoprocentní podíl ve firmě Chaps, která Českým drahám dodává prodejní systémy. Transakci dokončila tři dny po volbách. Zaplatí zhruba 400 milionů korun včetně několika desítek milionů korun na účtech firmy. Napsal to server Zdopravy.cz s odvoláním na své zdroje a registr smluv. Transakcí se zabýval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), hovořilo se totiž o tom, že hodnota firmy je jen 120 milionů.

Prodávajícím je společnost CHF Holding, která patří zakladateli Chapsu Peteru Chlebničanovi a jeho synu Tomášovi. Peníze na nákup firmě ČDIS půjčily České dráhy. Součástí kontraktu je také nákup firem patřících pod Chaps, tedy ČSAD SVT Praha, Inprop a SVT Slovakia. České dráhy nákup nepotvrdily ani nevyvrátily, oficiálně se mají k obchodu vyjádřit ve středu, píše server.

Společnost se sídlem v Brně drahám koupi sama nabídla. Dráhy s Chapsem, pro který pracuje zhruba 90 vývojářů a analytiků, spolupracují 15 let.

Vedení ČDIS dostalo už dříve korporátní souhlasy pro nákup Chapsu, transakce se ale zastavila poté, co obchod a jeho cena vzbudily zájem médií a politiků. Proti nákupu těsně před volbami se postavil například předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Člen stejného hnutí, nyní i poslanec za ANO Milan Feranec, přitom z postu šéfa dozorčí rady Českých drah i ČDIS nákup podporoval.

Ministr Ťok požádal dráhy o posudky, zda je transakce výhodná, o nákupu chtěl jednat se zástupci státního dopravce. Počátkem září Ťok hovořil o tom, že by o obchodu mohlo rozhodnout až povolební vedení ministerstva dopravy, které vůči státním Českým drahám vykonává akcionářská práva prostřednictvím řídícího výboru.

ČDIS kupuje Chaps zhruba za desetinásobek ročního zisku. Vedení Českých drah i ČDIS už dříve odmítlo, že by cena byla příliš vysoká. Jejich představitelé argumentovali především znaleckým posudkem, který cenu stanovil i přes půl miliardy korun. České dráhy nechaly soukromou firmu vyrůst ze svých zakázek, aniž měly všechny potřebné licence k systémům, které Chaps dodal, a dostaly se do situace, které se v oboru říká vendor lock, tedy závislost na dodavateli, píše server.

Chaps na základě pověření ministerstva dopravy také shromažďuje data o dopravním spojení. Má je poskytovat ostatním subjektům ve strojově čitelném formátu, což dělá jen částečně. Data od Chapsu kupuje exkluzivně Mafra pro službu Idos.cz.