Sociální síť Facebook se na Slovensku a v pěti dalších zemích pustila do experimentu, který má od majitelů stránek získat více peněz za reklamu a zároveň zpřehlednit fungování sítě pro běžné uživatele. Změna přitom může zásadně proměnit způsob, jakým média či firmy lidi na Facebooku oslovují.

Nejpopulárnější sociální síť ji spustila ve čtvrtek, kdy odsunula příspěvky z webů mediálních domů, internetových obchodů či politických stran ze své hlavní stránky. Nově je umístila do záložky, která se v češtině označuje jako Průzkumník příspěvků, jenž je na Facebooku ukrytý mezi mnoha jinými drobnými odkazy. Jediný způsob, jak se mohou majitelé stránek dostat uživatelům na oči, spočívá v zaplacení reklamy.

Na změnu upozornil novinář slovenského Denníku N Jakub Struhárik, jemuž rozjezd experimentu potvrdil i viceprezident největší sociální sítě světa Adam Moseri. "Facebook nejprve uváděl, že jde o několikadenní test. Když jsem ale informaci zveřejnil v angličtině a všimla si jí světová média, připustil, že to bude trvat několik měsíců," řekl HN Struhárik.

6 zemí

zařadil Facebook do experimentu se zobrazováním příspěvků na hlavní stránce. Vedle Slovenska jde o Srbsko, Srí Lanku, Kambodžu, Bolívii a Guatemalu.

Podle vyjádření, které Facebook poskytl britskému listu Guardian, neplánuje, že by novinku vbrzku rozjel na dalších světových trzích. Dosavadní výsledky ze Slovenska ale ukazují, že pokud by se k tomu v budoucnu odhodlal, měla by nová podoba jeho hlavní stránky dalekosáhlý dopad především na zpravodajské weby.

Struhárik provedl v minulém týdnu analýzu 60 slovenských médií, podle ní klesla tamním zpravodajským webům od startu experimentu návštěvnost z Facebooku o desítky procent. "Počet lajků, sdílení a komentářů článků se pak snížil až čtyřikrát," upřesňuje výsledek novinář.

Celková návštěvnost slovenských zpravodajských webů podle něj zatím ale neklesá. "Velká média mají výhodu v tom, že si lidé jejich články sami vyhledávají. Proto zatím u nás v deníku nijak nepanikaříme. Nevím ale, jak na tom v příštích měsících budou třeba menší sportovní weby," zamýšlí se nad výhledem Struhárik.

Dlouhodobé omezení přirozené schopnosti oslovit fanoušky na sociálních sítích může přitom způsobit problémy nejen médiím, ale i dalším. Třeba provozovatelům e-shopů nebo profesionálům z nejrůznějších oblastí, kteří prostřednictvím facebookových stránek získávají nové klienty.

"Lidé po nás chtějí snadnější způsob, jak sledovat své přátele a rodinu. Testujeme proto zvláštní prostor pro příspěvky přátel a další prostor s příspěvky ze stránek firem a médií," zdůvodňuje test viceprezident Facebooku Mosseri.

Případné vyčištění hlavní facebookové stránky ale nebude dokonalé, spíše naopak. Prostor, který weby "lajkované" uživateli uvolní, nemusí obsadit relevantní příspěvky, ale takový obsah, za který si zaplatí inzerenti. "Některým uživatelům už se třeba zobrazují stránky extremistických hnutí, které běžně nesledují," zmiňuje novinář Struhárik.

S přispěním Filipa Černého