Twitterový účet @TEN_GOP se tvářil jako konzervativní hlas republikánů z Tennessee. Hájil Donalda Trumpa a tvrdě útočil na Hillary Clintonovou. Coby autentického pravicového komentátora ho citoval i list The Washington Post a jeho zprávy sdílel sám Trump.

Příspěvky na účtu však nevznikaly na jihu USA, ale na okraji Petrohradu ve firmě Internet Research Agency podnikatele Jevgenije Prigožina. Vyplývá to ze zjištění moskevského listu RBK.

Účet @TEN_GOP již neexistuje, ale ještě v červenci měl 129 tisíc sledujících. Jeho tweety sdílela Trumpova volební manažerka Kellyanne Conwayová, na Twitteru mu za podporu poděkoval samotný Trump.

"Většina textů na účtu byla provokativní. Byly to agresivní komentáře, jež měly za cíl rozdělovat společnost. Některé i vyzývaly k aktivním činnostem, třeba k podepsání petice," vysvětluje Ben Nimmo z think-tanku Atlantic Council.

Putinův číšník

Internet Research Agency, sídlící v Savuškinově ulici v Petrohradu, podle hackerů ze skupiny Anonymous International patří podnikateli Jevgeniji Prigožinovi.

Ten začínal jako majitel cateringové společnosti, jež zajišťovala pro Kreml různé akce. Prigožin v takových případech osobně obsluhoval prezidenta Vladimira Putina.

Následně jeho firmy vyhrály mnohamiliardové kontrakty na jídlo a úklid pro ruskou armádu. Prigožin podle ruských médií kromě fabriky "na trolly" také financuje soukromou vojenskou jednotku v Sýrii, známou jako Vagnerova armáda.

Naráží tím na petici žádající ustavení vyšetřovací komise ohledně smrti pracovníka Demokratické strany Setha Riche.

Trumpovi příznivci tvrdí, že Rich byl tím, kdo vynesl korespondenci demokratů, nikoliv ruští hackeři.

Petice na stránkách Bílého domu nakonec nenabrala požadovaných sto tisíc podpisů, aby se tím Donald Trump zabýval.

Největším úspěchem účtu @TEN_GOP bylo rozšíření fámy, že blízký spolupracovník Hillary Clintonové Sidney Blumenthal v soukromé korespondenci připustil, že Clintonová coby
tehdejší ministryně zahraničí mohla zabránit teroristickému útoku na americké diplomaty v Benghází v roce 2012.

Ve skutečnosti Blumenthal jen citoval článek z Newsweeku.

Toho se chytil i Donald Trump, který obvinění zopakoval na předvolebním mítinku v Pensylvánii.

Z Twitteru

◼ Sidney Blumenthal says Hillary Clinton was negligent during #Benghazi. This attack WAS certainly preventable! #PodestaEmails2

@TEN_GOP:
Účet údajných republikánů z Tennessee rozšířil nepravdivou zprávu, obviňující Trumpovu soupeřku v prezidentských volbách ze smrti amerických diplomatů v Libyi. Zprávu na jednom předvolebním mítinku citoval sám Donald Trump.

Trumpa tehdy obvinili, že šíří lži ruského serveru Sputnik, který o tom napsal jako první.

Podle aktivistů z investigativní skupiny Bellingcat je ale pravděpodobnější, že Trump uviděl jako první tweet anonymního republikána z Tennessee.

Redaktor Sputniku tvrdil, že zprávu převzal právě z Twitteru.

Účet si oblíbil i další kremelský kanál, televize RT. Citovala třeba jeho popírání existence ruských hackerů, názory na zdravotní stav Hillary Clintonové, Trumpovu kritiku automobilky
Toyota nebo na teroristický útok v Barceloně.

Není ovšem jasné, jestli kremelská média věděla, kdo se za anonymním účtem skrývá. Jak ale listu RBK potvrdil bývalý pracovník petrohradské společnosti Internet Research Agency, @TEN_GOP patřil mezi zhruba 150 účtů v různých sociálních sítích, které spravovalo americké oddělení společnosti. To vzniklo před více než dvěma lety a v době americké prezidentské kampaně zaměstnávalo zhruba 90 osob.

Petice, již inicioval údajný Trumpův příznivec z Tennessee, nebyla jedinou akcí, kterou ruští trollové zorganizovali. Z Ruska byly řízeny také účty údajných černošských aktivistů, jež se v USA snažily zorganizovat demonstrace proti policejní brutalitě. Hlavním cílem trollů prý bylo získat pozornost mediálně známých osobností, které následně jejich zprávy šířily.