Před několika týdny česká outdoorová značka Alpine Pro otevřela v Krakově svůj vůbec první polský obchod. Další chce firma přidat v příštích několika měsících. Dosud se v zemi bundy, kalhoty či treková obuv této značky prodávaly, ale pouze v síti distribučních partnerů.

"Je to další logický krok rozvoje našeho postavení na polském trhu, byť ten je velmi konkurenční," říká zakladatel a spolumajitel Alpine Pro Václav Hrbek.

V minulosti se Alpine Pro snažilo kromě Česka a Slovenska uchytit třeba v Maďarsku. "Tam teď ale aktivní moc nejsme, soustřeďujeme se na Polsko a pak Ukrajinu, Bělorusko a pobaltské státy a také Čínu," popisuje Hrbek.

1 miliarda korun

je odhadovaný obrat skupiny Alpine Pro v letošním roce. Půjde tak meziročně o deseti- až dvacetiprocentní nárůst.

5. olympiáda

čeká v únoru na Alpine Pro v roli exkluzivního dodavatele oblečení pro český olympijský tým.

První vlastní obchod Alpine Pro v Polsku v krakovském nákupním centru Bonarka je v podstatě stejný, jaké firma provozuje v Česku. Doma má celkem asi padesát prodejen a většinu právě v obchodních centrech. S rozlohou prvního polského obchodu asi 150 metrů čtverečních jde o menší, kompaktní typ prodejny.

"Postupně budeme přidávat další prodejny, do dvou let jich chceme mít na polském trhu kolem deseti. Začínáme blízko našich hranic, kde si myslíme, že jsme v povědomí potenciálních zákazníků, a kde jsme blízko hor," popisuje Hrbek. Pro řízení byznysu v Polsku založilo ­Alpine Pro novou dceřinou společnost, kterou zahrne pod hlavičku celé skupiny.

Ta podle Hrbka letos utrží kolem miliardy korun, meziročně půjde o nárůst obratu o 10 až 20 procent. Konsolidovaný zisk skupina ne­uvádí.

Olympijská kolekce k výročí

Značka Alpine Pro je dlouhodobě známá jako dodavatel oblečení pro české olympijské výpravy. Firma byla založena v roce 1994 a čeští olympionici její soupravy, trička a další výbavu oblékají od roku 2010.

Do startu dalších her v jihokorejském Pchjongčchangu zbývá něco málo přes sto dnů. Představení kolekce veřejnosti má vedení firmy spolu s českou olympijskou misí připravené na druhou polovinu listopadu. "Motivem kolekce je 100 let od vzniku Československa. Kolekce je v národních barvách, doplněná zlatou. Oproti kolekci na letní hry v Riu je více decentnější," prozrazuje Hrbek s tím, že tentokrát se na vývoji oblečení mnohem více než kdy jindy podíleli sami sportovci, včetně třeba bývalého skikrosaře Tomáše Krause či veslaře Ondřeje Synka.

Pro Alpine Pro to bude už pátá olympijská spolupráce, smlouva s Českým olympijským výborem na dodávky oblečení platí ještě pro letní hry v Tokiu 2020.

Orientace na export

Jedním z důvodů, proč se Alpine Pro spojilo s českými sportovci, je zviditelnění značky nejen v Česku, ale i ve světě. Uspět na zahraničních trzích je pro výrobce out­doorového oblečení stále důležitější. V posledních letech totiž domácí poptávka po oblečení do přírody neroste tak zásadně jako v 90. letech nebo na začátku nového milénia. Řada dříve dobře fungujících značek skončila nebo byla nucena zmenšit svoji velikost.

Naopak v Česku vyrostlo mnoho dalších značek, které se specializovaly na nějaký konkrétní segment trhu, jako je třeba oblečení pro horolezce a podobně. Firmy jako například Direct Alpine či Tilak pak už dnes získávají většinu svých tržeb od zahraničních zákazníků.