František Peterka není tím, koho Američané nazývají petrolhead. Tedy zarytým příznivcem aut, který rád studuje technické detaily o všech novinkách a každou volnou chvíli tráví v garáži. Auta ale rád má. "Nejezdím sice po autosalonech, ale jsem fanoušek, sleduju dění," říká čtyřiatřicetiletý řidič vozu Mini Cooper. Posledních pár měsíců ho však mnohem více než samotné automobily zajímá jejich financování. Se svou aplikací Driveto by rád změnil nejen to, jak a kde Češi auta nakupují, ale i přístup leasingových společností. "Teď fungujeme jako portál, který shromažďuje všechny nabídky operativního leasingu pro firmy i běžné domácnosti, je to ale jen začátek. Chtěl bych, aby se z Driveto postupně stalo první místo, kam jdou lidé, kteří uvažují o koupi nového auta," vysvětluje podnikatel.

Operativní leasing je v podstatě jakousi formou dlouhodobé výpůjčky. Mezi firmami už je to řadu let rozšířená praxe, poslední tři roky se ale postupně prosazuje i u běžných lidí. Princip je prostý: místo aby si člověk koupil auto za plnou sumu, podepíše s leasingovou firmou smlouvu nejčastěji na dva nebo tři roky, zaváže se, že během té do doby nenajede více než nějakých 30 tisíc kilometrů a auto příliš neponičí. Za jeho užívání pak platí měsíční poplatek. Například Volkswagen Golf s katalogovou cenou půl milionu korun takhle vyjde na pět až šest tisíc měsíčně. Výhodou je, že řidič nepotřebuje velkou hotovost na nákup nového vozu nebo splátku akontace a že po relativně krátké době může celkem bezbolestně auto vyměnit za nové. Nevýhodou pak to, že vůz není jeho, a když například překročí smluvený nájezd, může si dost připlatit.

Zase ten Havrlant

"Přivedlo mě k tomu to, že jsme s rodinou hledali právě auto na operativní leasing. Nabídka ale byla strašně rozdrobená, chyběl mi nějaký šikovný rozcestník," vysvětluje Peterka vznik svého webu. Ten ovšem nefunguje výhradně jako portál − zaměstnanci jeho call centra zájemcům i radí a provázejí je celým procesem přípravy žádosti. Smlouvu ale lidé podepisují s leasingovou firmou. A tam vzniká úzké hrdlo − zatímco komunikace s Driveto zabere spíše hodiny, na straně finančních ústavů to mohou být i týdny. "Tohle bychom chtěli změnit, bavíme se s nimi, jak by se jejich procesy daly zautomatizovat a zrychlit. Je tam hodně prostoru k vylepšení," dodává Peterka s tím, že Driveto žije z provizí za každou smlouvu.

Měsíčně si přes něj lidé pořídí několik desítek aut, nezávazných poptávek přitom bývá tisícovka. "Na to, že fungujeme od května, to jsou slušná čísla," chlubí se absolvent oboru podnikání a právo na pražské VŠE.

Jeho úsilí je podpořeno jednou velkou výhodou: stojí za ním bohatá investiční skupina Miton, která má zkušenost s rozjezdy úspěšných internetových projektů. Původně jablonecký fond nedávno prodal svůj podíl ve Slevomatu, byl u zrodu rozvážky jídel DámeJídlo.cz, do jeho portfolia patřil srovnávač Heureka, nyní má podíl v Rohlík.cz nebo e-shopu s módními bytovými doplňky Bonami.

A s Peterkou už v minulosti podnikali. Společně vybudovali firmu Admarket na prodej webové reklamy, kterou od nich v roce 2011 i s Heurekou koupil další internetový dravec Jakub Havrlant. V jeho skupině E-commerce Group později skončil další Peterkův projekt, s nímž mu pomáhali lidé z Mitonu − e-shop s dětskými potřebami ProDěti.cz. Ten vznikl v roce 2013 podobně jako dnešní Driveto.

"S kolegou Janem Davídkem jsme vymýšleli něco pro naše manželky, nějaký obchod s věcmi pro děti. Zjistili jsme ale, že to je mnohem větší byznys, než jsme čekali," vypráví dvojnásobný otec. ProDěti.cz mělo už po čtyřech letech obrat čtvrt miliardy korun a loni definitivně skončilo opět u Havrlanta jako součást jeho Mall Group (s podporou finančních skupin PPF a J&T loni ovládl druhou největší webovou galerii v Česku a na Slovensku). "V Mallu jsem ještě nějakou dobu působil, ale letos na jaře jsem definitivně odešel. Nechtěl jsem být zaměstnanec, lákalo mě zase spustit něco nového," říká Peterka.

A jelikož byl s Mitonem průběžně v kontaktu, rychle se domluvili. Jeden z jeho zakládajících partnerů Milan Zemánek k tomu uvádí: "S Frantou Peterkou jsme se poprvé potkali asi před osmi lety a rychle jsme se domluvili na spolupráci na prvním projektu. Je to skvělý tahoun, a když se do něčeho zakousne, tak nepustí, je kreativní, má skvělé technické a marketingové know-how a celkově podnikatelského ducha. To jsou vlastnosti, kterých si u spoluzakladatelů našich firem vážíme."

Více konkurence

Peterka a Miton Internet Circus (jak zní celý název skupiny) ale nejsou jediní, kdo na trh s operativním leasingem letos vtrhl. Velmi podobně funguje i web Operatio.cz. Zatímco však Driveto nabízí i vozy, které jsou na objednání, konkurence Operatio sází výhradně na skladová auta.

"K myšlence založení společnosti nás přivedlo pořizování nových firemních vozidel. Odrazovala nás dlouhá čekací doba. A právě to dalo základ, že se od počátku zaměřujeme na skladové vozy, pohodlné on-line objednání a krátké dodací lhůty," vysvětluje zakladatel firmy Jan Vágenknecht.

Web na pořízení auta není jediná podobnost mezi ním a Peterkou. Vágenknecht a spol. také měli internetovou reklamní službu Adservis a rozjížděli e-shop MůjDůchod.cz. Operatio sice oficiálně vzniklo loni, naostro ale jede podobně jako Driveto od jara. "Už máme desítky prodaných a předaných vozů," chlubí se Vágenknecht. Očekává, že počty zákazníků porostou průběžně, jak se mění pohled lidí na auta: "Trend ústupu osobního vlastnictví je znatelný."

Potvrzují to ostatně i data České leasingové a finanční asociace. Jestliže si za první pololetí roku 2015 koupilo auto na operativní leasing 1083 lidí, letos to za stejné období bylo už 1840 domácností. Podle šéfa asociace Libora Bosáka sehrály v trendu klíčovou roli leasingové firmy, které na "operáky" pro běžné klienty začaly v minulých letech hodně upozorňovat.

Přidává ale jedno varování: "Oriento­vat se na trhu pouze pomocí internetových agregátorů nedoporučujeme. Před podpisem smlouvy je nezbytné, aby si klient nechal vysvětlit, co všechno si předplácí v rámci splátek."

Tomu ovšem Peterka s Vágenknechtem oponují s tím, že oni stejně jako leasingové společnosti klienty o všech náležitostech smluv velmi detailně informují.

jarvis_59ef4625498e08968206c9b3.jpeg
František Peterka má auta rád, svědčí o tom i výzdoba jeho zasedačky. Před auty ale prodával třeba dětské zboží.
Foto: HN – Lukáš Bíba
jarvis_59ef4625498e08968206c9b7.jpeg
František Peterka má auta rád, svědčí o tom i výzdoba jeho zasedačky. Před auty ale prodával třeba dětské zboží.
Foto: HN – Lukáš Bíba