Vždy se držel zpátky. Když probíhala kterákoliv tiskovka hnutí ANO nebo jeho předsedy Andreje Babiše, postával za novináři a vše jen pozoroval. Jeho práce marketingového experta ale byla vidět na všech sociálních sítích.

Šéf marketingu Marek Prchal však svou neviditelnost v sobotu ztratil. A to tak, že v nejsledovanějším okamžiku voleb, vysílaném ve všech televizích Česka, jej Andrej Babiš začal vyvolávat a povolal na pódium, kde mu v přímém přenosu poděkoval za jeho práci.

"Náš největší guru, kde je Mára? Máro, kde jste? Pojďte sem, pojďte ke mně. Všichni říkají, že jsem produkt marketingu. Ale my s Márou víme, že to tak není," vyvolával předseda ANO na pódium marketingového experta Prchala, díky jehož práci si Babiše oblíbila až třetina lidí z Česka. Následně dostal Prchal od svého šéfa polibek na tvář.

"To je on, génius sociálních sítí," vykřikoval před desítkami novinářů Babiš. A vyzdvihl kromě příspěvků na sociálních sítích Prchalovu nejdůležitější práci v kampani: knihu "O čem sním, když náhodou spím". Marek Prchal, který v létě oslavil 43. narozeniny, má za sebou řadu úspěšných projektů. Před sedmi lety zakládal internetový portál Mediář, který se zaměřuje na marketing a média.

vše o volbách na jednom místě

V široké povědomí však vešel až v době, kdy začal pracovat pro politiky například na kampani pro TOP 09. 

"Přál bych si být co nejméně vidět," odpověděl v neděli Prchal na žádost o rozhovor. I přesto, že nechce veřejně vystupovat, v zákulisí o své práci mluví s nadšením a touhou být co nejúspěšnější. Chce znát názory lidí na práci, kterou odvádí. "Kdybych prodával v McDonald's, vsadím se, že můj Mekáč, ta pokladna, kde bych stál, by byla nejúspěšnější. Vymýšlel bych věci tak, abych dokázal přitáhnout nejvíc pozornosti," řekl nedávno redaktorovi HN.

Prchal ale není jediným důležitým Babišovým člověkem. Mezi další klíčové lidi patří tvůrce volebních sloganů Petr Topinka, stratég Alexander Braun i širší PR tým. Do něj spadá Lucie Kubovičová, Vladimír Vořechovský a Marek Hanč, který před lety pracoval pro ODS a bývalého primátora Bohuslava Svobodu, který díky němu začal být vnímán jako bojovník s korupcí.

Sám Marek Prchal má k ruce ještě tým čtyř lidí, kteří připravují příspěvky na sociální sítě. Mezi ně patří třeba Jakub Ryška, jeden ze zakladatelů populárního svérázného brněnského blogu Prigl, který byl předloni nominován na literární cenu Magnesia Litera.

Prchal ví moc dobře, kdo je volič hnutí ANO a kdo je jejich cílová skupina: průměrný Čech. A mezi Babišovy voliče patří více ženy. Nejde ale pouze o voliče, ale i o témata, na která lidé reagují a která je zajímají, jak Babiše lidé vnímají a jaké jsou jeho klíčové vlastnosti, které musí ukazovat.

Důležitá je pro Prchala a jeho tým i mobilní aplikace "Chceme lepší Česko", v níž mají zhruba 50 tisíc lidí, kteří pravidelně vyplňují dotazníky, a tak získávají vzácná data, o která se opírají.


V článku jsme opravili nepravdivou informaci, že autorem symbolu Schwarzenbergova "punkového číra" z kampaně před prezidentskými volbami je Marek Prchal. Skutečným autorem je výtvarník David Černý. Za chybu se omlouváme.

jarvis_59ecd9f7498e2987e3058107.jpeg
Jsi můj génius! Babiš dal děkovný polibek svému marketingovému expertovi, který se vždy veřejnosti stranil.
Foto: HN – Lukáš Bíba
jarvis_59ecd9f8498e2987e305810b.jpeg
Jsi můj génius! Babiš dal děkovný polibek svému marketingovému expertovi, který se vždy veřejnosti stranil.
Foto: HN – Lukáš Bíba