Více než milion a půl lidí vidělo v sobotu po sedmé večer tiskovku vítězného hnutí ANO, na které šťastný Andrej Babiš vlepil pusu na čelo svému stratégovi sociálních sítí Marku Prchalovi. Je to symbolický obraz komunikace tohoto hnutí, která je na české politické scéně zdaleka nejprofesionálněji vedená.

Tiskovka měla správné načasování na dobu, kdy u televize sedělo nejvíc lidí. Lídr strany mluvil přes obrazovku přímo k lidem, zatímco ostatní politici "využili příležitosti k poděkování voličům", tedy jakési indiferentní mase, o které se mluví s novináři. Babiš poděkoval rovnou konkrétním lidem. Důchodci, které jmenoval, se u televize museli tetelit blahem. Veřejnosti miliardář doporučil, ať místo jeho afér sleduje videa o tom, jak ANO maká. A z finálního polibku pro rozpačitého "Máru" se na sociálních sítích okamžitě stal mem neboli internetový fenomén.

vše o volbách na jednom místě

Nemusíte mít Babišovo hnutí vůbec rádi, ale dlouhodobě je vidět, že má politický marketing v krvi. Mluví normálním, až lidovým jazykem a vsadilo na přímý kontakt (slyšíte to v Lidovém domě?). Babiš sám občas cituje různé podklady, ze kterých je znát, že mu někdo připravuje analytické svodky a profilování. Přenesl zkrátka do politiky metody, na které je zvyklý − a které jsou, nutno dodat, běžnou součástí západní politiky.

Abyste mohli vyhrát, musíte znát svého nepřítele, jeho silné stránky a identifikovat slabiny. Ale slabiny, které vadí jeho potenciálním voličům, ne vám. Voliči potřebují slyšet, proč jste lepší volba a jak vydělají na tom, že vám dají hlas. Nestačí křičet, že favorit voleb je zlo.

Druhým zlidovělým momentem volebního vysílání se nepochybně stane vystoupení Aleše Brichty na tiskovce SPD. Trapný okamžik, kdy připustil, že si není jistý slovy státní hymny, se lídři snažili utnout slyšitelným ponoukáním, ať už zpívá. Jinak je ovšem Tomio Okamura stejný mág při oslovování voličů jako Marek Prchal v hnutí ANO. Pro mladší a naštvané měl sociální sítě a Parlamentní listy, pro ty starší a naštvané televizi Barrandov, na které byl hostem každou chvíli. Dokázal díky tomu přesvědčit o 200 tisíc voličů více než minule s Úsvitem.

Kampaň si poctivě odpracovali i piráti, kteří dokonce zařizovali voličské průkazy. Jejich stratég Jakub Horák je uměl "prodat" jako bojovníky, což se odrazilo i ve sloganu Pusťte nás na ně.

Všechny neúspěšné kandidáty bychom však chtěli uklidnit, že vina není na jejich straně. Pochopitelně všichni víme, že za to mohou média. Spěte dál.