Před každými volbami do sněmovny začne někdo přesvědčovat mladé voliče, aby rozhodně neseděli doma a přišli hodit své hlasy do uren.

Oficiálně proto, aby se podíleli na veřejném životě a zvýšila se volební účast. Neoficiálně se podobnou sázkou na mladé průhledně spoléhá na to, že naředí preference svých rodičů a prarodičů. Tomu odpovídá i výběr známých tváří, které mají prvovoliče dostat do volebních místností. Mnoho z nich otevřeně a dlouhodobě dává najevo své politické preference a celkový dojem z podobných kampaní pak není "pojďte volit", ale spíš "pojďte volit správně".

Jinak by se kampaně snažily zvednout volební účast napříč všemi věkovými skupinami, ne jen u těch, kteří ještě minule volit nemohli. Takovou výzvu jsem zatím zaznamenal jen jednu (Nebojím se volit), ale i ona na mě po prohlédnutí facebookového profilu a tiskové inzerce dělá dojem, že přece jenom podporuje konkrétní politický proud.

Mladé lidi chtějí letos dostat k volbám projekty "Generace s názorem" nebo "Tvoje poprvé". Liší se víceméně jen v dílčích prvcích, jeden vsadil na fotky s textem, druhý na video. U jednoho najdete třeba novináře a sportovce, u druhého herce a zpěváky. Nepředpokládám, že by měly větší dopad, na to začaly moc pozdě − jejich zásah se pohybuje spíš v nižších tisícovkách zhlédnutí a lajků u jednotlivých příspěvků. Nemáte moc důvod se k nim vracet, každý nový materiál jen opakuje totéž jinými slovy.

Dva projekty zbytečně tříští své síly, investují spoustu času, shánějí partnery, ale ve výsledku dosáhly jen malé pozornosti třeba ve srovnání s youtuberem Kovym, jehož video o důležitosti voleb má skoro 400 tisíc zhlédnutí. To je hodně, i když odečteme diváky, kteří ještě volit nemohou.