Online služba Humble Bundle začala před sedmi lety nabídkou pár her s dobrovolnou cenou. Po roce existence firma získala investici ve výši 4,7 milionu dolarů a postupně se stala jednou z největších distribučních služeb v herním průmyslu. Nyní ji za nezveřejněnou částku koupil vydavatelský dům IGN

Humble Bundle zaujal miliony hráčů nabídkou balíčků videoher, komiksů, elektronických knih a audioknih, které bylo možné získat v přepočtu už za dvacet haléřů. Hry i e-knihy si zákazníci mohli stáhnout přímo a až na absolutní výjimky hry neobsahovaly ochranu proti kopírování. Zaplacenou částku si přitom dělí mezi sebe majitelé autorských práv, samotný Humble Bundle a vybrané neziskové organizace. Standardní rozdělení v současnosti dává 65 procent autorům, 20 procent je podíl služby a 15 procent míří na charitu. Tento poměr ale může každý zákazník změnit.

Během sedmi let existence získal Humble Bundle pro neziskové organizace jako je Červený kříž, Electronic Frontier Foundation nebo Child’s Play 106 milionů dolarů. I při umírněném odhadu, že na charitu míří 10 procent získané částky, to znamená, že firma za sedm let existence zaznamenala obrat vyšší než jednu miliardu dolarů.

Popularita díky slevám i charitě

Humble Bundle založil vývojář Jeff Rosen pod vlivem prodeje zlevněných balíčků her ve službě Steam a nabídkou hry World of Goo za libovolnou cenu při příležitosti jejího prvního výročí. Výsledkem byl první balíček her Humble Indie Bundle, který obsahoval hry World of Goo, Lugaru HD Jeffa Rosena nebo také český Samorost 2. Tento balíček přinesl obrat ve výši 1,27 milionu dolarů s průměrnou cenou balíčku 9,18 dolaru. V roce 2010 pak proběhl ještě druhý balíček indie her, který si koupilo o 100 tisíc zájemců více, průměrná cena ale klesla na 7,85 dolaru. O rok později už firma nabídla šest balíčků a počet nabízených balíčků i her v nich rychle rostl.

Velký zájem o dramaticky zlevněné tituly umožnil proměnit Humble Bundle v plnohodnotnou distribuční platformu. Zatímco v počátku sloužila jako marketingový nástroj a zdroj rychlých peněz pro tvůrce nezávislých her pro PC, nyní Humble Bundle provozuje obchod s hrami za pevně stanovenou cenu (10 procent z jejich prodeje jde na charitu) a nabízí také hry pro Android a výjimečně také pro herní konzole. V případě PC her pak k dodání hry využívá službu Steam, zákazníci dostanou klíč, který jim hru na Steamu zpřístupní okamžitě po zaplacení.

Povedené balíčky Humble Bundle mají běžně kolem 200 tisíc zákazníků, mezi rekordní úspěchy ale patří například Humble Origin Bundle se hrami vydavatele EA. Toho se prodaly více než dva miliony kopií s obratem přes deset milionů dolarů. Celkem Humble Bundle registruje 10 milionů zákazníků.

Ani zájem uživatelů a vstřícné podmínky v majitelům práv, respektive menší podíl peněz pro Humble Bundle ve srovnání se Steamem, ale neznamenal jednoznačný finanční úspěch. Humble Bundle musel před dvěma lety propustit 12 zaměstnanců, což byla pětina stavu. Akvizice ze strany IGN má konceptu Humble Bundle zajistit bezpečnou budoucnost, na fungování firmy by se přitom nemělo, alespoň v dohledné budoucnosti, nic změnit ani s novým majitelem.