Od parlamentních voleb uplynuly tři týdny a Němci už jdou opět k urnám. Tedy jen ti, kteří žijí ve spolkové zemi Dolní Sasko (Niedersachsen), kde může hlasovat až šest milionů lidí. Výsledek tamních zemských voleb může mít na celoněmeckou politiku zásadní vliv. Teprve po nedělním hlasování v Dolním Sasku se naplno rozběhnou jednání o vytvoření nové německé vlády.

Ve spolkových volbách na konci září opět zvítězila současná kancléřka Angela Merkelová a její konzervativní blok CDU/CSU. Oproti minulým volbám ale ztratila část hlasů. Momentálně se zdá, že jedinou vládou, kterou může dát kancléřka dohromady, je koalice s liberální FDP a se Zelenými.

Tyto strany ale na celoněmecké úrovni nikdy nespolupracovaly a mají mezi sebou řadu sporů. Výsledek voleb v Dolním Sasku tak může být i prvním testem toho, jak se voliči na případný vznik této vládní koalice dívají.

Uhasne hvězda Martina Schulze?

Dolnosaské volby jsou ale klíčové i pro sociální demokraty (SPD). Ti po propadu v celoněmeckých volbách odcházejí do opozice. Jejich předseda Martin Schulz ale chce ve funkci pokračovat. V zemi na pobřeží Severního moře je nyní SPD vládnoucí stranou. Pokud by o toto postavení přišla, může to podkopat Schulzovu pozici.

"Dolní Sasko je poslední velká západní spolková země, kde SPD vládne," připomíná Zuzana Lizcová z Asociace pro mezinárodní otázky. "Pokud by strana opět prohrála, je možné, že by se Schulz v čele SPD neudržel," míní analytička.

Podle průzkumu institutu INSA sociální demokraté těsně vedou, hlasovala by pro ně třetina voličů. SPD tak konkurenční CDU v průzkumech předstihla vůbec poprvé v tomto roce. Konzervativci ale zaostávají jen o jeden procentní bod.

Jedním z témat předvolební kampaně v Dolním Sasku je i situace automobilky Volkswagen, která má v dolnosaském Wolfsburgu své sídlo. Vláda této spolkové země vlastní pětinu akcií automobilky. Opozice současnému zemskému premiérovi Stephanu Weilovi vyčítá, že zanedbal skandál s falšováním emisí, ke kterému se Volkswagen předloni přiznal.

V kampani se naproti tomu nijak neodrazily polemiky ohledně možného přesunu části výroby z české automobilky Škoda do továren Volkswagenu v Dolním Sasku. Škoda Auto je součástí koncernu VW. Jeho vedení oznámilo, že vzhledem k velké poptávce v Česku nestíhá vyrábět a mohlo by část produkce přesunout jinam.

Šéf koncernu Volkswagen Bernhard Maier včera prohlásil, že domovem Škody zůstává Česko. Automobilka zde podle něj nebude propouštět, ale naopak další lidi přijme.

Maier zároveň potvrdil, že Škoda Auto kvůli nedostatku pracovních sil nezvládá uspokojovat poptávku, a mohla by tak část výroby přesunout do jiných továren v rámci koncernu.

Rozpory kvůli uprchlíkům

V Dolním Sasku momentálně vládne koalice složená se sociálních demokratů a Zelených. Ti dávají najevo, že by v ní rádi pokračovali i po volbách. Na celoněmecké úrovni se ale chystají zahájit jednání o vládní koalici s Merkelovou a liberály.

Podle všeobecného očekávání budou koaliční rozhovory velmi složité a nejspíš neskončí do Vánoc. Jedním z řady sporných bodů nejspíš bude migrace. CDU a její sesterská strana CSU se dohodly na tom, že by do Německa, kromě výjimečných případů, nemělo přijít víc než 200 tisíc žadatelů o azyl ročně. Obě strany toho chtějí dosáhnout například tím, že pozastaví slučování rodin. Lidé, kteří v Německu dostali ochranu, mají teď podle práva nárok na to, aby za nimi po čase přijeli jejich rodinní příslušníci.

Zelení ale toto pozastavení jednoznačně odmítají. "Rodina musí žít společně, jinak není možné, aby se zde lidé integrovali," tvrdí šéfka poslaneckého klubu Zelených ve Spolkovém sněmu Katrin Göringová-Eckardtová.
Pokud by Berlín umožnil sloučení rodin všech běženců, kteří v Německu dostali nějakou formu azylu, mohlo by do země přijít až několik set tisíc dalších lidí.

Volby v Dolním Sasku můžou skončit i nerozhodně, to znamená, že by se nerýsovala žádná jasná vládní koalice. "To by zkomplikovalo i jednání o celoněmecké vládě, protože by to strany vedlo k dalšímu taktizování," myslí si Zuzana Lizcová.