Na vývoji robotického tankování se podílela každá firma určitým způsobem. "Hejplik, respektive Czech Innovation Group, je nositelem know-how tankovací hlavy a konceptu jako takového. Vymysleli jsme, jak bude fungovat, jaká bude její logika a robota jsme také naprogramovali. Adast nám hlavu propojil s tankovacím stojanem a pistolemi a Fanuc dodal robota jako takového," vysvětluje spojení sil Kateřina Gazárková, ředitelka společnosti Hejplik.

Práce na vývoji celé tankovací hlavy trvala zhruba půl roku a probíhala pouze v České republice. Model, představený na brněnském veletrhu, má dvě tankovací pistole, jednu na diesel a jednu na klasický benzin natural. "Je ale možné přidat další pistole, třeba na paliva budoucnosti," pokračuje Gazárková a dodává, že záleží na požadavku a specifikaci klienta. "Pro našeho zákazníka budeme samozřejmě ještě robota upravovat. Aplikace bude fungovat jak na stacionární, tak i pohyblivé výrobní lince a je navíc ještě propojena s informačním systémem zákazníka. Auto už na lince dostane informaci, že do něj patří benzín. Stejnou informaci má v ten samý okamžik i robot, který přijíždějícímu vozu natankuje správné palivo. "Eliminuje se tak riziko lidské chyby, člověk může z nepozornosti či únavy splést pistole a znehodnotit tak celý nově vyrobený vůz. Další výhodou je, že při robotickém tankování nedochází ke změně rytmu a ani k odkapávání paliva na zem či na karoserii, které je samozřejmě nežádoucí."

A jaká je pravděpodobnost, že by se mohlo robotické tankování rozšířit mimo průmyslové využití? Kateřina Gazárková říká, že i když jde o pěknou představu mnoha lidí, je v současné době nasazení robotů na běžné čerpací stanice nereálné. "Existuje obrovské množství aut, mnoho z nich má různě nestandardní otvory pro tankování. Naproti tomu robot se musí naprogramovat na konkrétní podmínky a polohu auta. Pokud by mělo jít o běžné použití, musela by být aplikace daleko složitější a mít neskutečnou databázi. A do toho my teď momentálně určitě nemůžeme jít," vysvětluje na závěr.