Vy jste typickým příkladem české firmy, která se z nuly vypracovala v opravdového velikána. Jaké byly začátky?

Začínal jsem v roce 1999 v otcově garáži, nakoupil jsem si pár klíčů na opravy strojů, přidal jsem svářečku, brusku a další nářadí. Nejdříve jsem jen dělal servis, později zákazníci začali poptávat těžší práce v odvětví demontáží a montáží. Pak už byl jen krůček k vlastnímu přemisťování technologií a výrobních závodů. To, co jsem vydělal, jsem hned investoval do rozvoje. A tak je to v podstatě dosud - nežiji nijak na vysoké noze, ale snažím se stále firmu rozvíjet. Dneska zaměstnávám okolo padesáti lidí. Co se týče největší techniky, máme tři zvedací systémy (760,360 a 160 tun), osm těžkých tahačů s různými podvalníky. Jinak je jí tolik, že nám na ni nestačí haly. Průběžně se neustále dovybavujeme novou a novou technikou na základě poptávky od klientů.

Pocházíte z Liberce, kde všude v současné době působíte?

Centrálu máme v Liberci, kancelář v Praze. Expandovali jsme i na Slovensko, obchodní zastoupení je v Bratislavě, pobočka těžké divize pak v Trenčíně. Jinak působíme po celé Evropské unii, třetím rokem pracujeme také v Rusku. Původně nás tam dostaly české nadnárodní společnosti, teď už se nám ruští zákazníci ozývají napřímo. Rusko je pro nás velmi zajímavým trhem, svým způsobem i specifickým, ale máme své ruské manažery, díky kterým tam fungujeme velmi dobře.

Působíte ve velmi specifickém odvětví, máte vůbec nějakou konkurenci?

Díky našemu know-how jsme v podstatě jedineční na českém trhu. Snaží se nám sice konkurovat drobnější firmy, které se pokoušejí držet krok, nakupují stejné věci jako my a myslí si, že je to cesta, jak se dostat k penězům. Problém ale je, že my to kvůli penězům neděláme, peníze pro nás nejsou priorita. Strojařina je pro nás životní styl, baví nás to a to je ten hlavní hnací motor.

Pojďme k 59. mezinárodnímu strojírenskému veletrhu. Vy jste jedním z mála nováčků, kteří v Brně ještě nikdy nevystavovali. Nedá mi to nezeptat se - kde jste byli v minulých letech?

Nám už řadu let naši zahraniční obchodní partneři doporučovali účast na veletrzích, ale nemohli jsme si to časově dovolit. Vzhledem k tomu, že jsme teprve stavěli management, nešlo na týden odjet, to by firmu položilo. Až nyní jsme v situaci, kdy se můžeme přípravě a účasti na MSV věnovat naplno. Je to určitě prestižní strojírenská záležitost, jen podle mě trochu škoda, že se posunul termín až na začátek října. V minulosti to bylo pro návštěvníky rozhodně přitažlivější, nebylo tak pochmurno, což my na venkovní expozici hodně pociťujeme.

Vaši expozici na 59. mezinárodním strojírenském veletrhu nelze přehlédnout, co tedy vystavujete?

Je to energetický zvedací systém, který je složený z několika zvedacích a podpěrných segmentů. Využívá se na zvedání generátorů a turbín v elektrárnách, kam se nedostane autojeřáb ani jiná zařízení. Postaví se tam tato příhradová konstrukce, na které jsou těžké koleje s posuvnými věžemi, které v sobě mají teleskopické zvedáky. Nahoře jsou lanové kleštiny fungující na bázi tzv. opičího zdvihu, v podstatě přehmatávají lano, které vytahují hydraulické písty. Příprava samotné realizace zabere dva týdny, samotný zdvih je většinou otázkou jednoho dne. Na realizaci se podílí asi 7 lidí.

Jak často je energetický zvedací systém "v akci"?

Od roku 2010, kdy jsme stavěli první elektrárnu v Ledvicích, jsme jediná ryze česká firma, která se dostala do energetického gigantu. Dříve to dělaly zahraniční firmy, ale podle mě bychom tolik let po revoluci už nemuseli být na někom závislí. I to je možná důvod, proč nám trojlístek našich obchodních partnerů ČEZ, Doosan Škoda Power a Škoda Praha Invest důvěřuje a spolupracuje s námi. Bohužel éra rekonstrukcí českých elektráren skončila zhruba před třemi roky, do té doby jsme energetický zvedací systém stavěli minimálně jednou ročně. Letos kromě strojírenského veletrhu tento blok nestavíme. Ale to nám nijak zvlášť nevadí, poměrně dost nás zaměstnává automotive průmysl.