To bylo ale ještě řadu let před tím, než se na brněnském výstavišti v roce 1959 uskutečnil první Mezinárodní strojírenský veletrh. Původně se měl konat už rok před tím, ale obrovský zájem ze strany vystavovatelů způsobil, že kapacita nestačila; za jediný rok proto museli dělníci postavit tři nové pavilony B, C a Z. "Zetko" bylo díky své neobvyklé střešní konstrukci světovým unikátem.

První MSV začal 6. září 1959, nebyl ale pouze o strojírenství, představoval textilní průmysl, optiku, důlní, petrochemické strojírenství nebo také automobilový průmysl. Většina veletrhů konaných na brněnském výstavišti se tak vlastně vyčlenila právě z MSV. Hned v úvodní den veletrh navštívilo 180 tisíc lidí a Mladá fronta 30. září 1959 napsala, že patnáctidenní veletrh navštívil "bezmála půl třetí milion návštěvníků. Naši lidé mají techniku rádi, rozumějí jí a zejména dělníci, technici a inženýři měli příležitost podívat se na pozoruhodnou výstavu soudobé strojírenské techniky." V článku také vysvětlují důvody vzniku veletrhu "(...) Především ten, že těch všeobecných je na světě dostatek. Strojírenský je naproti tomu zřejmým obohacením mezinárodních obchodních setkání. Nadto Československo je jeden z nejvýznamnějších výrobců strojů a zařízení a má všechny předpoklady (...), aby byl veletrh zaměřen především na strojírenské výrobky." Zajímavostí v dobovém tisku je i příspěvek o zásobování veletrhu ve Svobodném slově ze 17. září. "Za prvních devět veletržních dnů se v Brně snědlo 300 tun masa a 255 tun masných výrobků. Výroba pečiva se v Brně zvýšila o 50 %."

Lokomotiva na silnici mezi auty? Unikátní železniční vlečka na brněnské výstaviště

Může se stát, že na rušné brněnské ulici Poříčí potkáte lokomotivu, která míří na výstaviště. Jde o unikátní trať z roku 1889. Tehdy vznikla pro potřeby dopravy řepy k Bauerově cukrovaru a v roce 1955 kvůli první strojírenské výstavě byla vlečka prodloužena až k výstavišti. U příležitosti 150 let československé železnice, v roce 1989, mířilo po vlečce na výstaviště desítky parních i motorových lokomotiv a ve druhé polovině 90. let ještě stále sloužila jako dopravní koridor pro přepravu exponátů na výstaviště.